M

Moorice

hmm..har ett problem..när jag ska rida har jag svårt att slappna av helt. Har väldigt långa ben och när jag slappnar av känns de som om de "flaxar" väldigt mycket. Nu är min fråga hur kan man slappna av i ben o armar på ett bra sätt samtidigt som de är stilla?

jätte tacksam för svar!

Sv: spänd

att ha långa ben är en fördel för att komma ner ordentligt på hästen och rida avslappnat tycker jag.

om dina ben flaxar så är du inte avslappnad i bäckenet, korsryggen, låren. kniper du med låren oavsiktligt?
du ska tänka att sitsen ska vara tung och avslappnad och nära hästen, oavsett om du rider lätt eller sitter ner. låren ska vara avslappnade - då kommer underskänkeln också ner och blir lång och avslappnad.
axlarna slappnar du tex av i genom att ha blicken höjd, och armen med armbågen intill dig, mjuk och sviktande i underarmen......

Sv: spänd

Jo du låtsas som benen slutar vid knäna så flaxar inte underskänkeln......ett annat sätt är att trampa ner yttersidan av foten....
F.ö så är det bara attt sätta sig på hästen tänker "jag sitter skitbra häruppe, jag sitter snyggast av alla och jag är inte spänd"
Tänk på varje kroppsdel och om du känner dig spänd så "skakar" du loss........Försök inte sitta bra...gör det bara!

Detta har hjälpt på mig...Lycka till!
Mvh zandra

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
850
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar