SpÄnd & tittig hÄst

lillis1222

Trådstartare
Hej alla ,

behöver er hjälp..

Hr en dressyrhäst som jag nu är inne på andra säsongen med att tävla på.
Han är 14-år och har innan mest gått i skogen.

Förra såsongen (debutåret) tyckte jag han var ganska avlappnad när vi var ute och tävlade och i den vardagliga träningen, visst kunde han spänna till för saker, men oftast var han lugn.

Iår har han blivit mycket mer spänd och tittig på saker, framförallt på tävling. Tittar på staket, domare,publik,andra hästar.. ja det mesta som han aldrig innan brytt sig på mkt om.
Till saken hör att han ÄLSKAR att åka iväg och är SUPERLUGN i transport, på tävlingsplatsen i övring, INGET stressad eller det minsta spänd.
Det som förbryllar mig är att JAG är mkt mindre nervös och spänd nu än förra året.

Har pratat med min tränare om detta som säger att ju mer "i kondition" och ju mer ork och styrka de har ju mer känsliga och tittiga kan de bli.

Hursomhelst är detta supertråkigt och jag undrar hur ni andra tränar "bort" detta på bästa sätt?

Sv: SpÄnd & tittig hÄst

Den enda långsiktiga lösningen är att du lär dig att rida din häst så avspänd och på dina hjälper att han helt enkelt har fullt upp med att lyssna på dig hela tiden.
Be din tränare att hjälpa dig med detta.
Sen gäller det att kunna behålla samma ridning på tävlingsplatsen...kan säkert vara bra att träna i tävlingslika situationer, så att det blir som på riktigt sas men du kan tex använda dig av lite extra volter el dyl för att hitta kontakten igen om han tittar.
Hitta ett system för hur du rider fram din häst , så att du alltid kan gå tillbaka till det om det börjar kännas spänt.
Lycka till :)

Sv: SpÄnd & tittig hÄst

man bara fortsätter åka ut och tävla tävla tävla ;) det går inte att träna på den situationen hemma så man får helt enkelt bita ihop och komma igen varje gång. en bra sak är ju att åka iväg och träna på olika ställen om man har möjlighet samt att kanske rida fram på ridbana och gå in i ridhus (om man har tillgång till det) när man rider hemma, bara för att hästen ska gå på olika ställen.
men som sagt, fortsätt ut och tävla! tror absolut att det kan vara så att när man tränar upp en häst så blir den ju mer alert och då kan det komma lite mer nerv, när man lär sig kontrollera det så brukar det släppa mycket och man får lite +poäng istället på tävling :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama