Spänd tinkerpålle, hur fortsätta?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Vet inte om jag kan få nåt tips här, men försöker iaf :)
Har haft en tinkerpålle i 1 månad nu, 7 år gammal.
Har bara gått på turridning innan så han kan "ingenting" och är väldigt stel och spänd, svår att böja då han aldrig behövt göra det tidigare.

Denna månaden har han lärt sig skänkelvikning som en pärla längs långsidan, och igår testade vi framdelsvändning undan höger skänkel, jätteduktig. Vänster testade vi inte, han är mkt stelare där.
Vi har också hoppat lite, 70 cm, asduktig.
I början kunde han inte ens galoppera i paddocken, nu kan han galoppera runt och svänga upp på hinder och sånt, men han rusar och det går absolut inte att arbeta honom i.

Hur ska jag gå vidare nu?
Arbetar honom i princip bara i skritten då han i trav och galopp blir väldigt spänd och springig.
Ska jag trava ändå, eller ska jag bara skritta när det gäller dressyren?
Vilken typ av övningar ska jag göra, hur ska jag lägga upp träningen?
Nu gör jag mest volter, försöka få honom att ställa inåt (vilket är väldigt svårt), böja honom, serpentiner, skänkelvikning mm.

Sv: Spänd tinkerpålle, hur fortsätta?

Alltid svårt när man inte sett och känt på hästen själv.
Men jag kan försöka ge några tips.

Arbeta i skritt, rid ut i naturen, sväng runt träd, klättra i backar, se till att ha roligt. Trava korta bitar, kan räcka med några steg i början, sakta sedan av och skritta igen. Låt honom skritta på lång tygel om det går, låt honom sträcka ut ordentligt så han får gymnastisera sig själv.
Löshoppa kanske kan fungera bra, då får han ju lära sig galoppera runt paddocken utan ryttare. Behöver ju inte vara några höga höjder utan kanske några små kryss så det fungerar som gymnastikhoppning.

/M

Jag skulle koncentrera mig på att få honom lösgjord och mjuk i sidorna samt bygga upp styrkan att bära sig på böjt spår. Jobba i skritt om han inte orkar i trav, gör skänkelvikningar och försök dig på öppnor och slutor (behöver inte bli snygga, målet är inte en snygg rörelse utan att få hästen att mjuka upp sig). Få honom att förstå sidförande skänkel, både genom att flytta bakdel och framdel med olika skänkellägen, så du kan rida honom som en mask, fram och tillbaka hur du vill (detta kan med fördel göras i skogen, på skogsvägar eller var som helst, för att inte tröttna på banan). Serpentiner är bra, när han börjar orka mer och blir mjukare i sidorna kan du antingen trava på de raka delarna och skritta i böjarna eller tvärtom. Försök göra träningen mångsidig, man kan hitta på mycket svängar i skogen, rida ziczac mellan träden etc.

Ett tips till..om han är väldigt stel så kan du stretcha halsen efter att du ridit, ställ honom längs med en vägg (nära, så han inte kan vända runt) och locka honom att böja huvud och hals mot dig med mat eller godis..

hej har ochså en tinker tjej på 6år.hon har ochså varit lite stel och framför allt springig i trav och galopp.han har säkert inte styrkan att vila på stegen i trav utan springer på istället.Arbeta mycket i skogen.Tänk på att dom ofta kan vara framtunga så jobba på att han ska flytta tyngdpunkten till bakkärran.Träna mycket övergångar mellen trav och skritt.Vänta med att träna galoppen tills han blir starkare.lycka till med din tinker,dom är underbara.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka