Spänd och stel, vad gör ni?

gummisnodd

Trådstartare
Jag behöver lite peppning. Jag har en ganska tung häst, dvs inte så känslig utan mer lite åt hållet så att ha stänger av och blir lite blockerad när han inte förstår eller om det är något annat än ryttaren som kräver hans uppmärksamhet tex andra hästar eller någon som befinner sig vid sidan av ridbanan.

Nu har jag efter graviditet och div. avbrott ridningen verkligen försökt att rida noga, filmat mig själv mycket och kämpat. Jag har tyvärr inte ridit så mycket för instruktör och det behövs men hinner inte med småbarn hemma. Vi har kommit framåt mot en lättare ridning utan all häst i tygeln och reaktion för lätta hjälper men igår var det bara så tråkigt att rida. Min spända och stela kuse gick knappt inte att svänga och gick emot hela tiden, stängde av helt enkelt. Så har han gjort förrut men det var ett tag sen och vi var tilbaks på ruta ett igen. Tung, stel, SPÄND och allmänt motvals mot allt jag gjorde. Var det inte folk utanför ridbanan så var det andra hästar som krävde uppmärksamhet och allt var läskigt.

Jag behöver lite tips på vad jag ska göra när hästen är så där. Jag hoppade av och tog en promenad...
Händer det bara mig? Det känns verkligen som att börja om från början när ett pass är så här hopplöst.

(Han är kollad och har inte ont och utrustningen passar ;).)

Sv: Spänd och stel, vad gör ni?

min häst är oxå jääätteframtung och ganska lat, men min är däremot n som vill jobba, eller han försöker sitt bästa :)

om han är stel, varför inte rida en halvtimme på halvlånga tyglar för att riktigt mjuka upp honom, i alla gångarter alltså :) mkt serpentiner o volter, ta tid på dej med att få honom mjuk!

jag rider ju för ridlärare.. och för att få en mindre framtung häst så rider vi i håårt tempo! ja rider mkt volter i traven, vi tränar fatiskt mest på en volt, där då att försöka få honom lite inåtställd.. o halvhalterna då heeela tiden ;)

lycka till!

Tack för tips... serpentiner och långa tyglar är ungefär så som jag tacklar hans spändhet.
Jag han är ganska mjuk i vanliga fall och det är nog mer att han är spänd, och därmed blir stel, som är problemet när allt annat än det jag vill är intressant.

Han vill nog men förmår inte fokusera...
Ska jag bara rida på och hoppas att det släpper eller bara ge upp. Vad blir konsekvenserna av resp. metod tror ni?

fortsätt så, synd att du inte hinner med tränare.. inte ens gång i månaden??

testa att rida typ ökad trav på långsidor och låångsam trav på kortsidor ochgör mycket halvhalter, lyssnar han ändå inte? alltså han kollar på andra saker eller vad gör han?

Tack för tips, han beter sig så här när jag rider för tränare också.
Ja, han är intresserad av allt utom det jag vill men han lyder hyffsat, stannar vid halt och tar galoppskänkel som han ska men han vill gärna springa dit han vill samtidigt som han är väldigt spänd och över tygeln.
Jag brukar få rida länge länge för att få honom avslappnad och ibland orkar jag bara inte att vänta ut honom så vi kan börja arbeta.

Som sist nu då....
Jag har bara ridit i skogen sen i torsdags :).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka