Spänd och ovillig häst.?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Ja, så var årets första dressyrtävling avklarad (klubb, LC2). Det gick åt skogen som vanligt. :smirk:
Hästen gick spänd som jag vet inte vad, och vill inte alls lyssna på vad jag ville att hon skulle göra.
På framridningen gick det superbra, och hon slappnade av fint.
Men så fort man komemr in och ska rida banan så spänner hon sig, vägrar stå still!!!!!! i halten osv.

Idag slappnade hon dock av lite i slutet av programmet så galoppen blev redigt bra.

Det värsta är att hon gör så VARJE gång nu för tiden. Hon struntar helt enkelt i att jobba.

Jag skulle behöva lite hjälp om vad man ska/ göra. Det var inga problem de första gångerna jag startade, och jag trodde faktiskt hon skulle vara bättre nu eftersom hon är i bättre form.
Och så var jag noga med att slappna av och tänka framåt istället för på att det går dåligt, men det hjälpte inte heller.
Finns det något att göra åt de här problemen? :crazy:

Och sen med halten. I det programmet är det 4 halter. Hästen står ALLTID stilla i halten på träning, men just när det är tävling så vill hon absolutabsolut inte stå still, och det är dels det som förstör resten av ritten lite, iom att hon stressar upp sig själv när hon börjar backa eller "snurra runt".
Är det bättre att bara göra en snabb halt, än att hästen börjar röra sig, istället för att stå de där 6 sekunderna..?

Problemen gör ju att det inte blir så kul att åka och tävla på henne igen, men jag ska vara med i allsvenskan snart och vill ju gärna göra bra ifrån mig.. :crazy:

Så det vore snällt om någon har några tips!

Sv: Spänd och ovillig häst.?!

Kan det inte bli en ond cirkel, hästen blir något spänd du känner det och du spänner dig lite till och det gör att hästen spänner sig ännumer... På framridningsbanan har du inga krav på dig men så fort du kommer in så är det ju massa krav. Hur mycket har du tävlat med henne innan? Det kanske blir bättre efter ett par gånger. Mitt tips är att slappna av mer. Vilket är lättare sagt än gjort (speciellt om du inte tycker du spänner dig så mkt):angel:

Jo det är förmodligen så det har blivit.
Hon är överdrivet känslig kan jag ju tillägga :angel:
Men idag slappnade jag faktiskt av (Ja inte HELA tiden det kan jag erkänna, men så fort jag tänkte på det så gjorde jag det..)

Men det förklarar ändå inte redigt halterna, för då vet jag att jag inte sitter spänt.. :crazy:

Jag har startat kanske 7 dressyrklasser på henne. Första gångerna gick det ganska bra, men det verkar bli värre. :crazy:
Förra gången fick jag 39% i en LB1.. :angel: :o

Det är så tråkigt när hon blir så för jag vet ju att hon kan bättre. :(

Mental träning. Försök hitta en teknik som gör att du är lugn och avspänd själv när du ska in på banan, ofta beror en spänd häst på spänningar och nervositet hos ryttaren.

Träna hästen i olika omgivningar. Är det orkanvindar och hagelskurar ute? Bra, träna. Övas det lerduveskytte eller spelas paint ball i närheten? Bra, ett utmärkt tillfälle att träna. Allt för att kunna arbeta hästen och få den mer intresserad och uppmärksam på dina hjälper än på omgivningen.

Om hästen vill i väg ur halten så är det bättre att rida framåt än att envisas med exakt 6 sekunder och få underkänt betyg därför att hästen inte står stilla.

Med envishet löser det sig.
Lycka till!! ;)

Hur ska man träna på det då? :crazy:

Det är som sagt inga problem att arbeta henne annars. Eller ja, även hon har sina dåliga dagar såklart, men annars går det alldeles utmärkt.
Hon går bättre än hon någonsin gjort :D

Det är inte sså att hon vill iväg, hon blir bara.. ja frustrerad kanske? Eller så vill hon bara retas.. :smirk:
Idag så gjorde hon på olika sätt. Första halten började hon gå åt sidan. Andra halten "hoppade" hon åt sidan (svårt att förklara hur hon gör..).
Tredje halten ville hon framåt, och fjärde halten började hon backa.
Jag tror hon bara retas med mig :mad: :p

Träna i olika omgivningar och miljöer för att få hästens uppmärksamhet. Om hon klarar att lyssna på dina hjälper, vänta på dina hjälper, i olika miljöer så går det nog bättre även på tävling.

har en häst som i halten vid hälsningen alltid går i väg såfort jag tar tygeln igen...så då tar jag helt enkelt inte tygeln innan han ska iväg...

har också fått tipset att lägga handen på manken... dock har jag inte prövat det...

även halterna inne i programmet så har han lite svårt att stå still eftersom han är lite uppjagad o har väl lite tävlingsnerver så då har jag upptäckt att det är super viktigt att jag verkligen har handen stilla, för såfort jag rör den så börjar han "joxa" med huvudet o går iväg...

angånde mental träning så brukar jag gå igenom programmet många gånger i huvudet, alltså så som det ska kännas när jag rider och det går riktigt, riktigt bra... brukar hjälpa mig att bli lugnare.... brukar också vara noga med att ta reda på hur banan där tävlingen ska hållas ser ut så att det även blir rätt miljö i min "tankebio".. :)

lycka till i fortsättningen

Jag tror det blir bättre med mer rutin. Man rider automatiskt lite annorlunda när man vet att man ska "visa upp sig". Försök träna i miljöer som påminner så mkt som möjligt om en tävling, och rid hela dressyrprogram från hälsning till avslutning ofta i ridhus där det är lite liv och folk. När det inte är något konstigt med det kommer det nog gå bättre. Jag själv har svårt för att rida när folk tittar på överhuvudtaget, tävlar alltså inte. Men med nya stoet kanske det blir något i framtiden. :o

Men jag har alldit haft bra tävlingsnerver.. :p
Jag tror snarare att det beror på hästen.
Dvs jag VET att hon kommer spänna sig och gå som en träplanka, så därför spänner jag mig också.. :confused:
Antagligen är det nog så.. Det sitter väl i bakhuvudet :smirk:

Men jag ska försöka träna på att rida dressyrprogrammet så mycket som möjligt nu de här två veckorna innan jag ska iväg och tävla .. :crazy:

angånde mental träning så brukar jag gå igenom programmet många gånger i huvudet, alltså så som det ska kännas när jag rider och det går riktigt, riktigt bra... brukar hjälpa mig att bli lugnare.... brukar också vara noga med att ta reda på hur banan där tävlingen ska hållas ser ut så att det även blir rätt miljö i min "tankebio".. :)

Så där gjorde jag faktiskt den här gången.
Men inte gick det bättre för det.. :D
Jag var helt säker på att hon skulle gå bra, iom att hon har varit så fin att rida på senaste tiden.

Får väl fortsätta nöta in i huvudet att hon ska gå fint helt enkelt så kanske det blir så tillslut. :p

Det där med handen har jag itne heller testat, borde kanske göra det.
Inte för att jag tror det hjälper, för om hon bestämmer sig för att int stå still så gör hon inte det heller.. :crazy:
Oavsett om jag sitter still eller inte..
Men men det löser sig kanske nångång :p

jag har en häst som är precis likadan.
och hon såldes faktiskt som 5åring som dressyrhäst pga av sina förutsättningar i dressyren.
är väldigt irreternade att ha en häst som på träning går så bra att främmande människor kommer fram och berömmer oss sedan få 38% på tävling.:p
jag har iaf lånat boken "bäst till häst" som handlar om mental träning och försöker hitta på något sätt att träna tävlingssituationen varje dag. häromdagen tränade jag dressyr på en äng där en familj med skrikande barn som lekte med pulkor sprang omkring, då blev hon precis som på tävling, jättebra träning blev det.
och om det blir så att det känns som att det verkligen inte går att få tag på henne inne på banan(hon har dragit över dressyrstaketet några gånger) så tycker jag att det är bättre att göra halt, lägga en volt eller någonting och samla ihop grejerna och rida klart programmet.

jag har dessutom behövt sänka mina mål på dressyrtävlingar till:
-kunna rida varje gångart vid rätt ställe med en någorlunda avslappnad häst.

jag håller på som bäst själv och vet ju inte om det kommer att funka, men det är vad jag hoppas på iaf.

lycka till! :)

Mkt bra svar. :)

Vissa hästar ÄR bara sådär. Hjälper inte att bli arg eller irriterad. Enda som funkar är att försöka stärka hästens självförtroende och åka ut ofta så det inte blir en sån stor grej.

Om det inte finns så många tävlingar så åk till alla ridhus i närheten och träna.

Rider du på precis samma sätt som hemma?
Har din tränare sett dig på tävlingsbanan? Vad säger h*n isf?

Att man får problem på tävling beror ofta på att man (omedvetet) ändrar sin ridning - t.ex. blir lite överambitiös och sätter mer tryck i hästen än den är van vid --> spänd häst.

träna mer hemma inna du går ut och tävlar igen och få henne mer lydig på dig,,, och alla halter du gör hemma ska vara minst 10 sekunder..

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att jag rider mer "korrekt" när jag tävlar :o
Alltså, rakare i ryggen, blicken mer riktad i rätt riktning osv.

Jag håller på för fullt och försöker analysera allt jag gjorde på tävlingen och ska försöka hitta någon lösning på problemet.

Har ingen tränare för tillfället som jag rider för regelbundet så det blir lite svårt.
Men jag ska på dressyrkurs i helgen för den som dömde i helgen, så får jag se vad hon säger :)

Som jag har skrivit tidigare så är det inga som helst problem när jag inte tävlar.
Det är nog snarare så att jag måste ut och tävla MER isf.. :crazy:

Det är bara att miljöträna, tyvärr. Utsätta hästen för "läskigheter" undan för undan så att det till slut släpper. Ta några "blåbärsklasser" och åk dit med inställningen att du ska enbart dit för miljöträning. Ta det som en träningstävling.

Hoppas att det löser sig!

En som haft liknande problem, hästen gick super på framridning och hemma men väl inne på banan så busades det runt. När han höll sig i skinnet kom placeringarna och vinsterna.

Tja, det är rätt olika, jag upplever at om du verkligen har hästen på hjälperna hemma så kommer den också lyssna på dig på tävling.. Jag hade problem med mitt sto innan, hon fjantade sig och höll på, har nästan inte tävlat på två år och nu är hon lydig och går fram där jag ber henne på banan även om hon själv tvekar och blir rädd.

Ja då är det nog väldigt olika.
Hon tvekar inte, och är inte direkt "rädd".
Hon blir spänd och vill inte jobba. Vilket hon gör på hemmaplan och även om man är iväg och tränar.

Jag tänker litet fritt här...
Då jag idrottade för länge sedan, så störde mig nerverna ibland, som junior. För att kunna utnyttja den anspänning som finns, då man ska upp på vilken som helst arena, kan man försöka tänka, att det i detta tillstånd finns en energi som kan tas tillvara. För mig blev det riktigt bra till slut...
Om du kunde se anspänningen/laddningen hos hästen (och dig själv) som något positivt, en vilja att dj*vlar i havet, nu ska det bli kul och bra, tror jag att det går bättre. Hästen lyssnar ju uppenbarligen på dig, så det är fråga om att kanalisera energi åt rätt håll.
Den spänning som finns ÄR bra, låt den vara till din fördel, och bortse inte ifrån att du (och din häst) är mer taggad, mer alert och skärpt.
Har varit på olika scener i hela mitt liv, och om det inte finns något mått av nerv i mig, så blir det heller inget att minnas från det tillfället...
Då man spelar i band är det väldigt bra om man tillsammans kan peppa upp en stämning, som är byggd på tillförsikt och maximering av det man ska utföra - nu d-lar ska vi ha kul!

Sedan är det ju väldigt svårt att efterlikna en tävlingssituation i träningen, men ju mer man håller på, desto mer kan man "härma" det tillstånd som uppkommer på tävling. Hoppas att mina icke-ridningsrelaterade erfarenheter inte är helt off-side här...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar