Spänd och jobbig häst!

J

Jelly_You

Hej där!
Nu är det så att min medryttarhäst är hur jobbig och spänd som helst när det är mörkt ute. Hon liksom sticker med mig hela tiden och bockar och grejjar och är hur svår som helst att kontrollera. Men hon går hur bra som helst när det är ljust ute. Jag försöker göra mycket volter m.m så att hon är sysselsatt, men det funkar ändå inte. Och inte när man pratar lugnt heller. Jag vill ju ha en rolig vinter, med roliga övningar och så, inte bara behöva kontrollera så hon inte sticker bara för mörkret kommit, hur jobbigt som helst. Vad ska jag göra? TIPS TACK!

/Josefin :)

Sv: Spänd och jobbig häst!

Nu skriver jag samma sak som andra trådar. Rid INTE ut på en häst som du inte kan kontrollera! Det är inte att
skoja med det här, utan allvarliga problem. Du kan faktiskt sluta dina dagar i en rullstol eller i en kista! Skaffa
dig en annan medryttarhäst istället. Eller rid i paddock/ridhus om det är mörkt.

Håller med kryddan.
Rid inte en häst du inte klarar av. Det är farligt. Du riskerar ju din hälsa, hästen och andra i omgivningen. Det är itne säkert att rida ut på en häst i mörkret, som bockar osv. Farligt farligt..
Nej byt medryttarhäst, eller rid bara när det är ljust isf, i paddock. Riskera inget!

Är det när du rider ute i skogen hon blir rädd eller är det om du rider ute på banan oxå ? Finns ju många hästar som inte tycker om mörkret... Hur går det för hästens ägare när hon rider ute i mörkret ?
Det funkar inte att rida ut när det fortfarande är ljust och sen rida tills det blir mörkt ?

Kan bara hålla med! Själv äger jag en småhet och stark häst, och jag chansar INTE och tar ut henne i mörkret. Absolut inte med alla den trafik vi har här. Då får ridningen vackert ligga på is (haha!) tills vi går mot ljusare tider igen. Trist, men så är det!

Asså jag rider inte ut! Rider bara i paddock!

Rider bara på banan, det är då som hon är rädd.

överågnar övergångar och overångar, ställ åt olika håll, skänkelvikningar med övergångar i o.s.v. Hela tiden saker så hon måste lyssna på dig. Så fort hon tappar koncentrationen och tittar på annat så ställ henne inåt. Pilla lite i tyglarna, (inte såga utan spela piano med fingrarna), så de de rör sig hela tiden då hon blir spänd.

Hur är hon då ägaren rider henne?

Håll hästen sysselsatt hela tiden, mycket övergånger/öppnor/slutor så hästen slappnar av och blir lösgjord och fram och bakdelsvändningar så hästen måste stanna upp lite och inte bara springa på framåt hela tiden.

Det brukar iallafall funka för mej när jag rider sånna hästar, spänner sej hästen så flytta undan för skänkeln så hästen kommer tillbaka till arbetet. Sen är de viktigt att du inte spänner dej utan rider på som ett helt vanligt arbetspass.

Håll hästen sysselsatt hela tiden, mycket övergånger/öppnor/slutor så hästen slappnar av och blir lösgjord och fram och bakdelsvändningar så hästen måste stanna upp lite och inte bara springa på framåt hela tiden.

Det brukar iallafall funka för mej när jag rider sånna hästar, spänner sej hästen så flytta undan för skänkeln så hästen kommer tillbaka till arbetet. Sen är de viktigt att du inte spänner dej utan rider på som ett helt vanligt arbetspass.

tack så mkt, de lät bra :D

överågnar övergångar och overångar, ställ åt olika håll, skänkelvikningar med övergångar i o.s.v. Hela tiden saker så hon måste lyssna på dig. Så fort hon tappar koncentrationen och tittar på annat så ställ henne inåt. Pilla lite i tyglarna, (inte såga utan spela piano med fingrarna), så de de rör sig hela tiden då hon blir spänd.

Hur är hon då ägaren rider henne?

Asså ägaren rider henne inte utan det är jag och 2 till som tar 2 dagar i veckan var. Ägaren är runt 50 så hon rider inte utan tar bara hand om hästarna :)

Försök hålla den sysselsatt hela tiden, gör olika övningar hela tiden, så den inte hinner hitta på något eget. Skulle även börja ridpassen med att göra lite ledarskapsövningar, backa, att hästen flyttar på sig mm.

jag skulle göra upp med de andra två så att de tränar på ungefär samma sätt, så att hästen inte lär sig att den kommer undan om den blir rädd. Annars blir hästen förvirrad och ni blir aldrig av med problemet. :)

Red igår igen, när det var minst lika mörkt och det blåste. Trändade på att få henne i form och pratade med henne hela tiden och då gick det mycket lättare, kan det vara så att hon söker trygghet i min röst? Asså om hon hör att jag är lugn så blir hon det också?! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022