Spänd muskel och lite lite stel- vad ska jag göra?

A

Aannah-Mani

Min häst(islandshäst) har en spänd muskel vid svansen/låret (kan inte förklara) på höger sida. :( Det känns ingenting när man rider, jag tycker att han är som vanligt. Han är väldigt mjuk i hela kroppen. Men en del tycker att han ser lite lite stel ut. :crazy: Så är orolig för det här nu när tävlingarna börjar igen. Gick inte igenom veterinär besiktningen i juni, veterinären sa att han såg ev ngt stel ut till mig, men när mamma frågade hade han haltat rejält. Veterinären var konstig, sur och otrevlig om man frågade något , enligt mig. Hon hade inte hållt på med hästar på över 10 år(aldrig med islandshästar), och obbade inte som veterinär över huvud taget just nu.

Vad tycker ni att jag ska göra? ta ut veterinär eller kiropraktor som kollar igenom honom? :confused: tror ni att det kan bero på att han är 5-gångare och att vi tränar pass? :confused Det har aldrig varit problem på tävlingar förut, har alltid bara sprungit en sträcka..

Sv: Spänd muskel och lite lite stel- vad ska jag göra?

Ta ut en kiropraktor som får känna igenom, det gjorde jag och han var spänd i muskeln vid låret precis som du beskriver och det fixade vi med liniment smörjning innan varje träningspass;) Den kiropraktorn är inte så dyr så det var det verkligen värt.

Med stor säkerhet jobbade veterinären i sitt yrke, för att få vara tävlingsveterinär är man godkänd via SJV och det är därifrån deras lista man får välja en veterinär.

Jag tycker att du först och främst ska kolla upp din häst på klinik, om du haft problem sedan juni så verkar det inte vara något som går över av sig självt utan hästen behöver säkert ha mera hjälp än enbart vila.

Kiropraktor ska du vänta med till hästen är utredd.

På tävlingen var det ingen (förutom) vetrinären som tyckte att han såg stel ut,ink en till hästveterinär som kollade på honom.

Vad för sorts klinik tycker du isåfall?

Du har många kliniker i din omnejd att välja på, att namnge någon bryter mot bukefalos regler så det ägnar vi oss inte åt.;)

Tack för tipset!
Har mejlat flera hästkliniker nu, och rådfrågat. Så hoppas på svar inom kort ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 494
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka