Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Status
Stängd för vidare inlägg.
3

333

Fick hem min häst från en hippolog-student för ca 1 månad sedan, han hade varit utlånad på foder..

Problem; han var mager, spänd i hela kroppen, muskelfattig och ömmade över ryggen..
Nu har han börjat byggas upp efter konstens alla regler för lite mer än en månad sedan.. Han blir bara bättre och bättre MEN..
Har fått höra nu att en sadel som är av typ cair (luftsadel) inte är att rekomendera på muskelfattiga och ömmande ryggar..

Vad säger du?

Jag har en wintec, cair isabella - sadel.. Fungerat utmärkt tidigare men... är det sant att de ej ska ha en sådan i uppbyggnads-stadiet och i så fall varför?:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Har jag aldrig hört! Och jag kan heller inte se ngn anledning till varför. Jag har anv min luftsadel (men en crown) på muskelfattiga ryggar utan några problem. Tvärtom. Och fördelen är ju att man enkelt kan anpassa allteftersom de lägger på mer muskler. Det är ju det som är så suveränt med dem.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

tack, nej jag tycker att det verkar konstigt... har ju bara hört bra om sådana tidigare...:confused:
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

:confused: Är det någon som kan säga något negativt om "luftsadlar"?:confused:

:bump: Nuvarande fodervärden tänkte köpa motsvarigheten till min dressyr alltså en hopp.. & det vore ju trist om det visar sig stämma att hästen inte bör ha en sådan och tjejen redan köpt en..:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

333 skrev:
:confused: Är det någon som kan säga något negativt om "luftsadlar"?:confused:

:bump: Nuvarande fodervärden tänkte köpa motsvarigheten till min dressyr alltså en hopp.. & det vore ju trist om det visar sig stämma att hästen inte bör ha en sådan och tjejen redan köpt en..:bump:

En del hästar kan tycka att det är obehagligt men de flesta vänjer sig och tycker om det efter ett tag. Vissa lär sig aldrig att tycka om luftstoppat. En del modeller måste även pumpas regelbundet men det ska säljaren veta så fråga. Tror inte att Isabelle sadlarna behöver pumpas.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

vad jag har hört av sadelmakare så är dessa sadlar bra så länge inte bossorna får punka och att de passar hästen (precis som "vanliga sadlar") dock kan det bli ganska mycket problem om de skulle gå hål på eller så för det är svårt att själv se detta, inte hört något att de skulle vara sämre än ullstoppade för ömmande ryggar eller muskelfattiga. har en Wintec close contact som jag tycker funkar utmärkt....
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

citronen skrev:
vad jag har hört av sadelmakare så är dessa sadlar bra så länge inte bossorna får punka och att de passar hästen (precis som "vanliga sadlar") dock kan det bli ganska mycket problem om de skulle gå hål på eller så för det är svårt att själv se detta,

Först och främst så får inte flairinlägg punka, om de går hål så både syns och märks det omedelbart. Det är inga cykelslangar man lägger in i sadeln, och flair är en gummiblåsa av robust natur vilket gör att småhål knappast dyker upp. Om själva flairblåsan går sönder, så spricker den vilket skulle kunna ske om den är gammal eller har utsatts för våld. Det märks också när det är dags att justera eller pumpa upp, så vid en ev "punka" lär det visst märkas.

Cair är luftpaneler, och är inte det samma som flairsystem. Flair monteras med 4 kuddar om man har ett helt flairsystem, annars kan man välja att ha flair i fram och stoppning i bak eller vise versa.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

333 skrev:
tack, nej jag tycker att det verkar konstigt... har ju bara hört bra om sådana tidigare...:confused:

Jag har hört både och om Wintec (luft), men aldrig att de inte skulle vara bra för ryggarna. Om hästen ömmar beror det nog på att sadeln inte passar i formen/vidden.

Jag upplever den normala (svarta) bomvidden som smal och vet flera ryttare som fått gå upp både en och två koppjärnsvidder för att få sadeln att passa en häst som i vanliga fall ha normal bomvidd.
Är sadeln för smal borde den inte ligga an mot ryggen och på så sätt "glappa" och göra ryggen öm.

Det som däremot är "normalt" är väl formen. Wintec är väl varken särskilt rak eller svängd, eller ?
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Boj skrev:
Cair är luftpaneler, och är inte det samma som flairsystem. Flair monteras med 4 kuddar om man har ett helt flairsystem, annars kan man välja att ha flair i fram och stoppning i bak eller vise versa.


Men visst kan man stoppa även Cairmodellerna lite. Är det inte stoppning i dem ovanför luftpanelerna ?
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

efter att ha sett hästen från dagen den kom tills den åkte kan jag inte riktigt förstå varifrån du har fått att häsen va mager, muskelfattig och öm i ryggen! :confused: när han kom var han övegödd och omusklad, när han åkte (efter konstiga anklagelser till fodervärden) haden han ändrat hela sin muskelmassa och blivit 100-ggr finare.
Fodervärden i fråga lade verkligen ner tid, pengar och kärlek på hästen som om den vore hennes egen. hon tränade för en mkt duktg dressyr-tränare som inte heller kan förstå var du fått dina idéer ifrån.

vi är många hippologer som sett hästen som kan intyga att den misskötsel som du pratat om överhuvudtaget inte existerat...så sluta anklaga oss hippologer för att inte kunna sköta våra/andras hästar...

//arg hippolog
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Såvitt jag har förstått och fått förklarat för mig av sadelmakare, är cairsystemen inte omstoppningsbara. Skulle man göra ingrepp med den typ av omstoppning som du ger exempel på, skall tydligen hela cairsystemet gå till spillo. I så fall får man montera bort allt, och stoppa i vanlig stoppning.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Aha !
Enligt en väninna som köpt Wintec 500 Cair nyss skulle man enligt försäljaren kunna justera lite i stoppningen baktill om sadeln skulle glappa.

Hon har en rakryggad häst och var orolig att Wintec skulle vara för svängd om hon bytte järn. Vi läste här att sadlarna blir mer svängda om man byter vidd (till vidare järn). Vet ej hur det gick, men nu blir jag nyfiken och måste höra efter.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

tänk på att luft ändrar sig beroende på temperaturen ute... så luftkuddarna ändras lite mellan sommar och vintern!.. När det är kallt blir luftmolekylerna mer packade och luftkuddarna blir mindre, och tvärt om när det är varmt..
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Colalight skrev:
tänk på att luft ändrar sig beroende på temperaturen ute... så luftkuddarna ändras lite mellan sommar och vintern!.. När det är kallt blir luftmolekylerna mer packade och luftkuddarna blir mindre, och tvärt om när det är varmt..

Detta fenomen skulle uppstå om sadeln förvaras kallt vintertid, det är inte så många som har så men kanske en del. Hänger sadeln i en uppvärmd sadelkammare, och sen lägges direkt på en varm häst så blir detta fenomen obetydligt.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Jag såg hästen när den kom, jag såg hästen när den åkte och jag följde fodervärdens mycket väl genomtänkta och fullföljda träningsplan. Jag kan bara säga att det är MYCKET tråkigt att vi inte har före-efter bilder på denna från början totalt felridna och omusklade lilla häst, som kom härifrån i betydligt bättre skick. Din okunskap är skrämmande. När den kom var den tjock och otränad, när den åkte var den slimmad och hade börjat sätta ordentligt med muskler. Den var MYCKET öm i ryggen när den kom, den var betydligt MINDRE öm när den åkte. Bara en sån sak. Hade fodervärden från början haft tillgång till en sadel som passade hade problemen förmodligen varit helt borta.

Bara idén om att en luftsadel skulle hjälpa mot dålig ridning och att en brösta(!)(please..) skulle hjälpa mot att den låg dåligt är ju rena löjet.

Skaffa mer kunskap innan du uttalar dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

...:smirk: jag blir... ja så trött...

hästen vet.bes. då fodervärden tog den, utlåtandet av vet. på klinik var -ngt. öm vid palpation vid ryggmuskulatur, troligen träningsvärk då hästen ridits dagen innan på det nya stället och hästen ej gått så mkt i övrigt senaste månaden...

Hästen hade ej gått mkt innan pga ägarens tillstånd..

utlåtandet gällande hästens hull o muskulatur i övrigt var - djupa jämna o välsatta muskler. Normal hull.

Vet. bes. vid hästens hemkomst 5 mån. senare;
mycket under hull, kraftigt muskelöm i bringa, bål, bog, rygg, kors o länd. Mkt. muskelfattig, diarée..

CITAT från sthlm23 " om fodervärden från början haft tillgång till en sadel som passade hade problemen förmodligen varit helt borta. Bara ide´n om att en luftsadel skulle hjälpa mot dålig ridning och en brösta skulle hjälpa mot att den låg dåligt är ju rena löjet"

SVAR, sadeln passade när hästen åkte, fodervärden hade inga åsikter kring den utan meddelade att visst kunde denne ta emot en annan sadel om jag hellre ville se honom riden i den men att det var ej nödvändigt.. Jag köpte en ny sadel, cair, vet ej om fodervärden använde den eller ej.. När hästen åkte hade den stl. vid i bom när jag fick tillbaka honom var han stl.normal så visst var han "mer slimmad" men några muskler syntes ej till.

Att jag påstått att en luftsadel hjälper mot dålig ridning har jag ej gjort och -brösta- mot att den låg dåligt??? använde fodervärden det eller?

Före o efter bilder har jag, vill du se dem?
Vill du ha vet. utlåtandet före o efter "utlåningen"?
Vill du ha utlåtandet från equiterapeuten på kliniken han åkte till vid hemkomst?

Jag blir så jä..a besviken på detta, o jag drar ej alla Hippo-studenter över en kant, jag är besviken för att jag ej reagerade tidigare, att jag ej var mer uppmärksam o för att just denna fodervärd inte alls var vad jag trodde..
Säkert gjorde den sitt bästa, det tvivlar jag ej på men ... ja.. hästen mår som den gör...:smirk:
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

"skaffa mer kunskap innan du uttalar dig"

det är därför jag kontaktat och tagit honom till klinik samt vet.bes. honom + behandlat o rådfrågat ET..+ jag skriver här för att få andras synvinklar...

jag har inte påstått att jag kan o vet allt, jag är bara en bekymrad hästägare som vill det bästa för min häst..

Just nu undrar jag kring det här med Cair sadlar o om de kan påverka hästen negativt ur vissa aspekter...

Vill du klanka ner på mig, mina beslut eller något annat så kan du ju skicka det direkt till min"box" här.. för denna tråd är till för att höra om hur en sadel kan påverka hästen..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

*Knapplån*

Privata diskussioner får ni ta någon annastans än i denna tråd, fortsätter dessa kommer jag att stänga tråden.

Boj/moderator
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

jag har talat med en man som är sadelutprovare i dag, han gillar inte luftsadlar i allmänhet för att de inte "är riktiga sadlar";) ..
han tyckte att man ska välja en mjukt stoppad "riktig sadel" men vilket märke det skulle vara var helt upp till ryttare/häst..

Har ni tips på "en mjukt stoppad" sadel? Finns det inte risker med det oxå... :confused: hmm.. det är inte lätt det här..:crazy:
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

333 skrev:
Fick hem min häst från en hippolog-student för ca 1 månad sedan, han hade varit utlånad på foder..

Problem; han var mager, spänd i hela kroppen, muskelfattig och ömmade över ryggen..
Nu har han börjat byggas upp efter konstens alla regler för lite mer än en månad sedan.. Han blir bara bättre och bättre MEN..
Har fått höra nu att en sadel som är av typ cair (luftsadel) inte är att rekomendera på muskelfattiga och ömmande ryggar..

Vad säger du?

Jag har en wintec, cair isabella - sadel.. Fungerat utmärkt tidigare men... är det sant att de ej ska ha en sådan i uppbyggnads-stadiet och i så fall varför?:confused: :confused: :confused:

1. Du är tyvärr inte den första som råkat ut för en hippolog. Jag var medryttare på en häst som enbart ridits av hippologer (eftersom det var flera som hade praktik på stallet han kom ifrån). Mager, inte en muskel bortsett från underhalsen och bogen. Hästen hade inte inget självförtroende alls.

2. Tror inte det är nått fel på sadeln eftersom den låg bra tidigare. Men det finns en pad som jag tycker du borde testa till dess hästen satt muskler igen och det är Action Back Pad. Den är extremt tryckfördelande och passar väldigt bra till hästar som är spända.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 727
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp