Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Har ingen som helst anknytning till detta specifika fall, men jag har faktiskt råkat ut för hippologer som borde ha haft mer kunnande.

Bara för att man går hippologen eller har gått den så är man långt ifrån fullärd..

Det som med annat. det finns bra och det finns dåliga..
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

blir nästan tårögd när jag läser ditt svar... visserligen är jag så höggravid man kan tänka sig så det kan bero på det.. :rofl:

Men .. Tack för att det stödet... Att jag var så korkad och trodde att de kan mer än andra, jag tänkte att han kan inte komma i bättre händer... de utbildar sig ju för att arbeta med de små liven..

Arbetat som beridare (red in & till hästar) i ett avel & utbildnings stall med MKT fint anseende, jag var utan utbildning men antogs pga som de uttryckte det- väldigt fin kontakt med alla individer, stor kunskap och arbetar på ett korrekt, ansvarsfullt sätt.. Skadade allvarligt nacken så tyvärr fick jag bli "hobby-ryttare"

Skicka jätte gärna "brev" till min "box" här, skönt att höra om andras öde..

Action Back Pad, var köper man den?...

Har ni något tips på övningar på lille hästen så att han inte har ont mer?...
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

333 skrev:
blir nästan tårögd när jag läser ditt svar... visserligen är jag så höggravid man kan tänka sig så det kan bero på det.. :rofl:

Men .. Tack för att det stödet... Att jag var så korkad och trodde att de kan mer än andra, jag tänkte att han kan inte komma i bättre händer... de utbildar sig ju för att arbeta med de små liven..

Arbetat som beridare (red in & till hästar) i ett avel & utbildnings stall med MKT fint anseende, jag var utan utbildning men antogs pga som de uttryckte det- väldigt fin kontakt med alla individer, stor kunskap och arbetar på ett korrekt, ansvarsfullt sätt.. Skadade allvarligt nacken så tyvärr fick jag bli "hobby-ryttare"

Skicka jätte gärna "brev" till min "box" här, skönt att höra om andras öde..

Action Back Pad, var köper man den?...

Har ni något tips på övningar på lille hästen så att han inte har ont mer?...

Jag köpte min Action Back Pad från http://www.ryttare-hast.se/ och jag fick den snabbt efter beställningen.
Min häst har ömmat lite i ryggen men är helt bra nu efter jag köpte denna.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

ahaa.. jag har en kopia från H***S... borde vara ungefär samma funktion.. eller?

Är det bra att kombinera luftsadel med en sådan pad?
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Jag tycker det låter som din häst har blivit hårt tränad i en illasittande sadel. Vilket leder till omusklad rygg pgr av trycket. Och belastningsskador. Det bästa rådet jag kan ge är att prova ut en sadel av en aktoriserad sadelprovare. En sadel är gjort av ett levande material och hästen är en levande varelse. Därav måste man sköta och stoppa om sadeln med jämna mellanrum. Hästens kropp ändrar sig i olika utvecklingsstadier och en duktig sadelmakare kan få sadeln att ligga perfekt på just din häst. Tyvärr kan man oftast inte ha en och samma sadel under en hästs livsstil. Men framför allt rekomenderar jag din häst en lång sommarvila innan igångsättning. Den måste få chans att läka ut.

Jag tycker att det är skrämmande att en hippolog utnämner sig till ett högre väsen. Som hippolog har man ingen vetrinär utbildning. Det finns ett ordspråk som säger att man aldrig blir en fullfjädrad ryttare. Mig vetligt är det inte några speciellt höga intagningskrav gällande ridkunskaper. Nivån är lätta klasser. LB/LA det är där vi har bredden i Sverige. Så kom ner på jorden. Ingen är fullkomlig. Och framför allt respektera andras åsikter och känslor.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

333 skrev:
ahaa.. jag har en kopia från H***S... borde vara ungefär samma funktion.. eller?

Är det bra att kombinera luftsadel med en sådan pad?

Det borde nog vara samma tryckfördelande egenskaper. Jag har bara testat orginalet.

Jag vet tyvärr inte hur den är att kombinera med en luftstoppad sadel eftersom jag använder min till en Albion med ullstoppning.
Men det är kanske någon annan här som vet?
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Ingen annan som har åsikter/ kunskap/ erfarenhet av cair sadlar?

Andra tips på vad man lägger på en häst som är så muskelfattig över ryggen ( bild på hästen finns i tråden -Hur ska en häst se ut?- Det är bild 1 som gäller, den som är tagen i mars, den mörka bilden är som han såg ut innan i okt..)

Hade ni ridit eller fortsatt med arbete från marken?

Vill så gärna veta, han går jätte fint när han rids fortfarande, inga konstigheter, fantastiskt samarbetsvillig och avslappnad men det är efter och innan som han ömmar...

Vad kan ha hänt? Han var ju inte så tidigare, kan skelett påverkas om han rids "fel" i ca 5 månader? ( vet inte hur han har ridits & påstår ej att han ridits fel men det är bara en tanke) Jag har svårt att tro det men jag vet ju inte så .. vet du?

Har blivit rekomenderad att röntga pga att det inte blir bättre med vila, tömkörning eller "yttrebehandlingar" så som massage. Han är röntgad sen tidigare utan anmärkning så... ( blev röntgad av förra ägaren innan försäljning)

Vad hade du gjort om det var din häst?
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Jag har en åsikt om luftstoppade sadlar som kan vara lite utanför diskussionen. Nämligen att en sadel som är stoppad med luft tryckfördelar ju nåt så otroligt. Men vad händer då med hjälperna? De borde ju bli aldeles otydliga.

Jag hade nog inte ridit på ett tag utan snarare tagit promenader, longerat, tömkört, klättrat osv...
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Det är verkligen jättesvårt, men jag hade nog låtit den vila under sommaren och kombinerat det med promenader för att ändå hålla den i rörelse. Kanske promenerat där det är lite kuperat (om det finns möjlighet förstås), för att bygga upp den utan ryttare och alltför stora krav. Jag tror den behöver tid att återhämta sig och det kan nog ta några månader.
Jag tänker på hur vi människor fungerar, vi behöver i de flesta fall röra oss lite måttligt även då vi har muskelproblem och ont i kroppen. Annars stelnar vi ju till ännu mer. Däremot är det ju inte bra att träna sig själv fysiskt när man har ont. Det borde vara på ungefär samma sätt för hästar, men det är bara min åsikt.

Lycka till med din häst, hoppas att den snart är lika fin igen som den är på bild 2.
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Acacio
samma sadel som användes "hemma" innan han blev utlånad användes av fodervärden..

sadeln var utprovad just till honom, han hade stl. vid i den & den låg utmärkt, orsaken till att jag provade en sk. luftsadel på honom från början var för min skull -den var otroligt trevlig att rida i-

jag frågade fodervärden om denne skulle kunna tänka sig att rida i en sådan och det kunde denna..

jag hade ridit honom i någon vecka med en lånad likadan sadel innan han lånades ut. Köpte en "werth-sadel" lämnade den till fodervärden, sadeln som var lånad var stl. vid+ så jag köpte ett extra järn till sadeln med denna stl.

då jag hämtade min häst och la sadeln på vid hemkomst låg "hans gamla sadel" helt platt på ryggen och den låg helt an på manken. Den nya sadeln passade med järnet stl. normal..

Fodervärden hade ej använt den nya sadeln mer än ett fåtal ggr pga att fodervärden ej hade en passande sadelgjord ( jag skickade ner en till denne ngt senare..)

Ja, fodervärden hade ridit i sadeln som blivit helt fel för honom för att jag inte skickat med en gjord från början till den nya sadeln... Måhända tycker ni att det var ju mkt. dumt gjort av mig men jag i min tur tänker - lånar man en häst på foder så står man för allt det innebär att handhålla hästen med det den behöver för att må bra.. Jag lämnade ex. ut en ny sadel för ex antal tusenlappar och då känns det som om i alla fall jag hade sprungit till butiken & fixat en gjord för att kunna använda det jag blir sponsrad med.
Kanske fel av mig?

Läka ut? enligt vet. och ET så anser de att han är redo att ridas igång, unghästform de första veckorna, vila är inte bra för spända muskler men däremot så får man lägga det på en nivå som är gynsam för hästen.. Han vilade helt i 2 v. vid hemkomst, blev masserad m.m. Men sen sattes han i gång från marken och "tränades ca. 3-4 ggr i veckan i 2 veckor. Efter det så har han börjat ridas, är riden i 2 v. inne på v. 3 men bara nån gång i veckan resten fortfarande från marken..Men jag förstår ditt resonemang..

Tänkte bara på det du skrev sist -"respektera andras åsikter & känslor"- vem menar du?:confused:
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

(till Annikas inlägg, tror jag det var..)
ja, det är smart att tänka lite så.. Hur hade jag gjort eller hur borde jag göra om jag varit i "en stor form-svacka"..

Jag såg honom bli riden i dag, inget avancerat eller långdraget. Skritt och trav, mjukgörande ridvägar samt cavaletti..
Först så spände han sig då ryttaren fattade trav, han fick ett kort o ngt. trippigt steg men då ryttaren bjöd honom framåt och drev på lite mer så fattade han direkt, han var såå fin:love: .. en mer samarbetsvillig och godhjärtad vän får man leta efter..

De tränade på en stund och sen avslutades turen med "lång skritt"..

Tog in honom på box för att se hur han reagerade där han innan passet varit spänd och lite öm, nu var musklerna mjuka, visserligen fortfarande något ömmande men de var ej spända som innan passet:bow: :bump: :bow: .. Hästen strechade sin rygg och verkade nöjd o glad, precis som jag;)

I morgon ska de rida för en tränare för att se vad denne säger & få tips om hur man ska gå tillväga nu de närmsta veckorna.. Ja det är klart att de inte ska harva runt en timme, tränaren är mkt. kompetent & denne ser mer än man kan förstå.. + tränaren har sett hästen i gång och i tävlingskondition förra hösten.. Hoppas att han inte dräper hästen & framtidsutsikterna för honom helt..:crazy: vi får helt enkelt se vad som sker, snälla håll tummarna för att mitt underverk får en positiv bedömning trots allt det tråkiga..

Tränaren ska även se om sadeln ligger som den ska & yttra sig om vad han tycker om den, ska oxå bli spännande...:D
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

:crazy: hmmm nja det låter ganska vettigt, men ... hästarna fattar ju vad de ska göra ändå, utan att man behöver göra några extra konstigheter.. Är väl så att vi gör mkt. mer än vad vi tror där uppe, när vi gör en halvhalt så "sitter vi ju till" lite extra men hästen uppfattar mer helheten kring hur skänklarna förändras m.m. ..
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Tycker det låter som att ni är på rätt väg med hästen, jag förstod inte att han vilat så pass redan och spända muskler behöver ju röra sig lite lagom.

Lycka till imorgon, hoppas att ni får några bra tips!
 
Sv: Spänd i rygg, Cair-sadel..?

Jag ber om ursäkt om du såg mitt inlägg som jag anklagade dig för något. Du frågade om en åsikt och du fick en tillbaka. Meningen var inte att racka ner på dig. Kommentaren ""respektera andras åsikter"" var riktad till hippologen eller dvs den som kände hippologen och skrev på din sida. Jag tycker att det är lite farligt att se sig som bättre än andra. Det gäller att vara vidsynt. Det är trots allt DIN häst. Du borde känna den bäst.

Jag har jobbat med konvalicenter och steg ett i såna fall som din häst har alltid varit lång vila på vetrinärs inrådan. Jag har inte träffat din häst och är inte vetrinär själv så jag bör egentligen inte uttala mig men då skulle du inte heller vänt dig till detta forum. Jag hade aldrig satt mig på en häst med ömmande rygg. Det säger sig självt att om man har ont någonstans och fortsatt utsätter det för tryck så får det inte chans att läka. Det är det jag menade med att "läka ut". Det tar tre månader att bygga upp en muskel. Alltså bör man inte sätta sig på hästen förrens efter tre månaders uppbyggnad på marken. sadeln måste ha chansen att ligga på ryggmuskelaturen och inte direkt på ryggen. Min erfarenhet är att en ömmande rygg tar lång tid att komma till rätta med. Detta är hur jag skulle ha gjort. ett råd. Inte vad jag säger att du SKA göra. Utan det ska du komma fram till i samråd med din vetrinär. det gäller att ha en diskussion med vetrinären under hela konvelicenttiden.

Hurvida du ska skicka ner en passande gjord eller inte handlar om ert kontrakts uppbyggnad. Ska du handahålla all utrustning eller? Jag tycker det låter märkligt att det inte skulle ha funnits en passande gjord i hennes närhet. Hon rör sig bland hästfolk. De instruktörer jag ridit för skulle aldrig tillåtit mig att rida i en illa passande sadel om och om igen utan någon åtgärd. Det är skrämmande att ingen av lärarna på hippologen reagerat. Jag tycker inte det är ditt ansvar utan fodervärdens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 727
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp