Spänd i galoppen

C

CalleNy

Har en arabkille som spänner sig i galoppen, drar upp huvudet o spänner halsen... Har jobbat jättemkt med att få honom att ta stöd på bettet och det fungerar riktigt bra nu i skritt o trav, när han kommer igång flyter det på bra och han får upp ryggen också.Men så behöver jag bara tänka galopp så drar han upp huvudet och spänner sig....Kan tillägga att det blivit bättre , förut rusade han iväg o låg nästan ner i svängarna... Nu är galoppen lugnare o mer balanserad men fortf spänd.... Jag försöker sitta ner o hålla mjukt på ytter,gör mkt fattningar , galopperar mkt ute.
Har kollat tänder samt att han enl massör ej har ngr spänningar...
Ngn som har tips!? Tar tacksamt emot detta!!!

Sv: Spänd i galoppen

fokusera främst på att göra fattningar. det är det som stärker, och hästen hinner inte skyffla iväg och spänna till lika mycket som om du galopperar långa sträckor. Noga med att tänka nosen framåt/nedåt i fattningen, och att släppa upp ryggen på honom, dvs inte klämma.

Sv: Spänd i galoppen

Det är det som är så svårt, att få nosen framåt /nedåt, eftersom han så fort jag tänker galopp spänner hals o huvud. Jag ska helt enkelt vänta ut honom då tills han sänker sig och är mer avslappnad ?:confused:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: skiesabove
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: josqla
·
Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama