Spåna med mig........

Hambo

Trådstartare
Min Häst som är lagringskvalster + insekter allergiker, har blivit sämre igen .
Jag har gjort som vet har sagt men tror att jag är blind .
Jag har :
Bytt muslin mot Pellets
Tagit bort spånen i Lösdriften
Satt täcke på, men han tar av sig luvan hela tiden
Gett bort hönsen som brukade sitta i lösdriften:cry:
Gett multivitaminer för de dåliga blodvärdena
Lugna skritt turer ca 3 ggr i veckan .
Min kompis rider honom för jag har fått för mig att han tycker jag är tung:crazy:

Jag har ändrat mina hagar, så nu går dom i en mer "matig" hage .
Han är ju inte pollen känslig eller känslig mot gräs, ändå tycker jag att han blivit sämre i den nya hagen .Han hostar ju inte så mycket men frustar väldans och det kommer då foderrester i nosen . Kan det vara så att han äter mer nu och därför blir det mer foderrester ( vilket i sig inte är bra ) .

Vets enda kommentar var egentligen, låt honom inte bli för tjock ! Vilket han redan är . ( Inte jätte tjock men Gräsmage har han införskaffat ) Hon tyckte jag skulle minska hagen, så det får jag väl göra .

Väntar tålmodigt på svar från Agria om dom betalar detta eller ser det som dolt fel..........

Jag ska tillbaka och kolla halsen på honom i mitten av September
Han fick ingen medecin .

Hej från Hambo

Sv: Spåna med mig........

Hm.. Jag har ju också en allergihäst som är allergisk mot mögelsporer och nu även pollen (tror vi). Det har bara visat sig i huden på honom innan men nu i sommar har det satt sig på luftvägarna. Han är även känslig mot insekter. (varför inte liksom :crazy:) Han står på spån och äter hösilage och müsli vilket fungerar jättebra. När insekterna är som värst så har han ett Rambo sweetich hood täcke och rambos nya huva. Jag tycker att det fungerar bra eftersom jag sätter huvan under täcket, det går ju upp över öronen.
Min har fått medicin nu, luftrörsvidgande och cortison i inhalator. Det har fungerat jättebra!! Konstigt att inte din har fått något..

Har du tagit en ordentlig diskussion med uppfödaren om de kan ta tillbaka honom, iom att han (troligtvis) var symtomfri där så är det ju mkt möjligt att det är flera faktorer hos dig han inte tål som triggar igång hans allergi. Är de så kraftigt allergiska på ett ställe så tycker jag det inte är rätt mot hästen att man skall ha den kvar där om det finns alternativ.
Även för din egen del, du har hållt på och kämpa med din gamla innan och handen på hjärtat är det inte dags att ha en frisk häst som du kan njuta av hästägandet av utan en massa trixande och oroande hela tiden. Han kommer kanske aldrig fungera fullt ut som ridhäst hos dig vill du ha allt bry i 20 år till med en häst som kanske aldrig kan gå på full nivå ? Kanske blir han helt symtomfri igen i den miljön han varit det innan hos uppfödaren är det då inte bättre för honom ?
Nu har du gjort ett försök och det hjälpte inte alltså är det något annat som triggar hans allergi hos dig. Allergi fungerar tyvärr så att det kan trigga igång fler och fler allergier, bodde själv på en gård en period som visade sig senare ha dold mögel i ett rum, jag som alltid haft lite svag allergi för ett par saker blev plötsligt vrål allergisk och det var bara fler och fler saker vid varje test, till slut var jag verkligen vad som kan kallas multiallergisk gav utslag på nästan allt på allergitester.
När jag flyttade ifrån den gården tog det några månader sen började allt vända och idag är jag tillbaka på den allergi jag hade förr = svag allergi för ett par olika saker + att jag nu är kraftigt mögelallergisk kan inte gå in i ett mögelhus utan att få kraftiga problem att andas, har dessutom utvecklat ett otroligt luktsinne för mögel och känner mögellukt långt innan någon normal människa gör det. Fick bekräftat när de renoverade den gården ett år senare att där var mögel i isoleringen i ett rum jag inte ens använde till mer än förvaring dock vägg i vägg med sovrummet.

Undrar om det kan vara hagbytet som ställer till det? Ett av stona i vårt stall hostade sig igenom betet då hon gick och betade av det korta gräset nere vid rötter (det är ju tydligen godast där) och fick i sig inte bara gräs utan även jord/sand. Blev markant förbättring när hon kom hem igen och fick äta i grushagen istället. det har ju dessutom varit ganska torrt ute periodvis och det borde ju innebära att det blir dammigare i luften?

AAAAJJJJJJ !
Måste du vara så jäkla rakt på sak !
Jag vet ju innerst inne att du har rätt.

Ska börja med att ändra lite på hagen, sen funderar jag faktiskt att han ska få åka dit han var på inridning och gå och skrota nån månad .

Jag vill avvakta svar från Agria innan jag drar i gång något .

Men jag håller med dig, skulle vara jävligt skönt med en frisk häst ( finns såna ?)

Hej från Hambo

Ska byta hagen i morgon !

Här har det bara varit blöttblöttblött !
Tack för tips

Hej från Hambo

Vet ville avvakta i det längsta med medecin, för han är inte slemmig i halsen.
Det kommer liksom bara upp söndertuggat gräs i näsborrarna när han hostar eller frustar, skit mysko !
Han såg OK ut i luftrören, men hade svullen Gom
Stackars lilla häst !

Hej från Hambo

AAAAJJJJJJ !
Måste du vara så jäkla rakt på sak !
Jag vet ju innerst inne att du har rätt.

Ska börja med att ändra lite på hagen, sen funderar jag faktiskt att han ska få åka dit han var på inridning och gå och skrota nån månad .

Jag vill avvakta svar från Agria innan jag drar i gång något .

Men jag håller med dig, skulle vara jävligt skönt med en frisk häst ( finns såna ?)

Hej från Hambo

Ibland behöver man en spark i arslet för att tänka till ;)

Ta det på rätt sätt, jag brukar inte vara den som förordar att häva köp och dylikt men i detta fallet var det faktiskt min första tanke, det kom så snabbt efter att du fått hem honom så en allergi måste ha funnits där i botten även om den varit symtomfri tidigare, för så snabbt utvecklas inte antikroppar vilket är det som gör att allergi uppstår. Att han fick så stor reaktion så snabbt tyder också på att det är något han reagerar kraftigt på i din miljö och vissa saker är inte så lätta att ändra på om det så att säga är något i den "fasta" miljön. Ibland får man helt enkelt ta beslut man inte vill det är ju bättre för alla parter om en allergisk häst får bo där den inte blir allergisk även om man gärna hade haft den. På samma sätt som en knottallergisk häst har det klart bäst i de område det inte finns knott. Bor den i knottområde får man hålla på med exemtäcke ocyl bor den i ett knottfritt område är den som vilken häst som helst. Vilket är bäst för hästen ?

Du har haft hästen kort tid och även om du tycker massor om den så har du inte hunnit skapa de där riktigt starka banden till den därav är det ju också mkt enklare känslomässigt att bryta nu än om typ 3 år när allergin bara accelerar och det inte fungerar längre.

Du köpte en frisk unghäst efter år av oro för din gamla, då skall du inte nöja dig med en sjuk som inte fungerar normalt. För ja friska hästar finns, på unghästar skall man inte ha större bekymmer än att de möjligen slåt upp ett sår här och var eller vrickar sig = korta sjukperioder på några veckor och sen är de fit for fight igen. Man skall inte köpa på sig 20 år av daglig oro där man måste tänka på allt hästen får kontakt med, där man måste hålla på med eksemtäcke dagligen osv, i alla fall skall man inte acceptera det när man köpt och betalt för en frisk häst. Det är en sak om man väljer att ta sig an en sådan för en spottstyver för att se om man kan ge den ett drägligt liv men så var det ju inte i ditt fall. Så nej jag tycker inte du skall acceptera det utan jag tycker att du skall reklamera till uppfödaren och lämna tillbaka honom.

usch! Stackars dig!
Har liknande problem med min häst och jag vet hur jobbigt det är :(

Om jag vore du skulle jag ta bort hästen från gräset, i gräset finns massa knott. Knotten tror jag är det värsta för allergihästar. Det gör jättestor skillnad på min häst om han får gå på grus. Jättetråkigt att ha sin häst på grus, jag vet, men ännu tråkigare med en sjuk häst.

Det finns ett receptfritt antihistamin som heter Cezestrin på apoteket som verkligen har hjälpt min häst genom sommaren och han har kunnat hållas igång.

Men jag håller med föregående, försök att lämna tillbaka hästen om du kan. Detta är inget roligt alls.
och en sak till, tror inte du är för tung för din häst, det är han som inte mår bra bara.

Jaaa! såklart! kom inte ihåg stavningen riktigt! :o
Snart är den här jkla årstiden över, brukade tycka om sommaren men inte nu längre:cool:

Senast ändrad:

Låter ju inte särskilt normalt att han får foderrester i näsan. Är ni säkra på att han ser ut som han ska i halsen? Han kanske är fel ihopväxt?

Har själv en häst som är insekts- och kvalsterallergiker, men som fungerar alldeles utmärkt nu förtiden.
Hon får immunterapibehandling, dvs en spruta med blandad insektsgift, en gång per månad och är i princip symptomfri.
Innan vi satte in denna beh så mådde hon INTE bra, och jag trodde hennes sista dagar var komna... Har nu beh henne i ca 5 år på detta vis.

Värt att testa!!
Mitt försbolag tog kostanden för utredningen (ett blodprov som sändes iväg bara, hur simpelt som helst men det gjordes isamband med annat besök på klinik så jag hade redan ett försäkringsärende på gång och självrisken var betald) men jag får bekosta "vaccinet" själv (ca 1800:-/år).

Dock måste hon ha nosnät vid ridning under perioden maj - sept ungefär.
Finns ju nosnät på vanliga flughuvor också, som kan lindra även i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 897
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka