Farre_

Trådstartare
Hej, när min shettis ska rulla sig i spånet så dammar det jätte mycket, och efteråt så hostar hon lite. :confused:

Vad ska jag göra så det inte dammar?

Sv: Spån

Byt till torv??torv damma inte så mycke när det väl packat sig ordenterligt.

Men det är nog ingen fara,blir bara lite damm i snoken:smirk:

Försök att hålla bädden lite smått fuktig.. Men absolut inte blöt.. Vissa perioder på året brukar jag få vattna i boxarna och då tar jag bara en vattenkanna och sprinklar ut lite vatten efter jag har mockat.

Jag har fått lära mig att spåndammet är det minst farliga dammet då partiklarna är så stora att dom inte utgör någon skada. Däremot damm från torv och halm innehåller mindre partiklar, t.ex. mögelsporer som är mycket värre att andas in.

/ Fredrik

Byta till halm kanske. Hosthäst är aldrig kul att få...

Är det så klokt att byta till halm? det får nog vara mycket bra halm i så fall. Jag har haft spån till vår hosthäst har fungerat utmärkt. Jag har inte gett honom av halmen tror inte att han hade klarat det.

Jösses:eek:, byta från spån till halm är nog inte det smartaste.Behåll spånet och fukta det hellre som redan skrivits.

Försök att hålla bädden lite smått fuktig.. Men absolut inte blöt.. Vissa perioder på året brukar jag få vattna i boxarna och då tar jag bara en vattenkanna och sprinklar ut lite vatten efter jag har mockat.

Jag har fått lära mig att spåndammet är det minst farliga dammet då partiklarna är så stora att dom inte utgör någon skada. Däremot damm från torv och halm innehåller mindre partiklar, t.ex. mögelsporer som är mycket värre att andas in.

/ Fredrik
du har FEL!

halm och spåndamm äör det damm som är så smått och fint att det går ända ner i lungorna på hästar och människor.. torvdammet är det som är stort och bra till hosthästar.. det fastnar mycket tidigt i luftvägarna och kan lätt avlägsnas genom ex en frustning..

från gammal torvtråd ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=718363 )

http://www.torvforsk.se/ <-- leta och läs..
bl.a
"torv binder 4 ggr så mycket ammoniak som andra strömedel"
"torvens höga uppdugningsförmåga bidrar till en torrare stallluft till förmån för både djur och människor"

Torvströbädd eller torvinblandning i ströbädden binder ammoniak
och reducerar ammoniakkoncentrationen i stallet och därmed den irriterande lukten.
Torv kan damma men dammpartiklarna är huvudsakligen inte respirabla, d.v.s. de flesta
är så stora att de inte når ner till de känsligaste områdena i lungorna (Johansson, 1993). I
en undersökning av torv i smågrisproduktionen (Larsson m.fl., 1999) fann man låga halter
damm i stalluften, 0,6 – 2,6 mg per m3, att jämföra med det hygieniska gränsvärdet
för arbete i djurstallar som är 5 mg per m3

Senast ändrad av en moderator:

/ Fredrik
Halm är det som dammar mest, även om kvaliten är bra. Torv är det som dammar minst även om det ser dammigt ut. Spån är mycket bättre än halm om man har en känslig häst, och om man ändå behöver vattna spånet så finns det specialdammfritt spån som inte behöver vattnas och som inte heller dammar, men huruvid det är bättre än torv låter jag vara osagt. Det spånet är mkt dyrare än vanligt spån.

Min häst fick hosta förra hösten som inte gav med sig vi bytte sedan till dammfritt spån och hostan försvann.

Har en häst som är lite känslig. Jag blandar kutter med "råspån" och då blir det lagomt "fuktigt" så det inte dammar. Har jag bara kutterspån så vattnar jag det lite så det binder dammet.

Kutterspån dammar mer. hade det till min host-shettis. Bytter till sågspån. Hostan försvann och som ett extra plus så blev det lättmockat.

har talat med en stallägare som föredrar att blanda spån och torv ihop, tror det finns färdigblandat att köpa oxå. hon tyckte det fungerade jättebra. kanske värt att prova?

Jobbigt med damm från spånet! Har samma problem fast jag köper "dammfritt spån"... Fick tipset här på Buke att vattna boxarna försiktigt och det funkar bra tycker jag. Jag vattnar lite flera dagar i veckan.

Torv är det som dammar minst även om det ser dammigt ut.

Torven jag köper dammar mycket mera än spån. Vilket märke ska man köpa för att få dammfri torv? (Ska ha torv i botten på bädd)

Mitt ena sto kan bara ha torvströ för annars får hon hosta. Men torv funkar väldigt bra och lönar sig i längden. Även om det är något dyrare så är det lättare att mocka och man måste inte slänga lika mycket eftersom det suger upp bättre. Jag tycker att det blir mycket bättre luft i stallet också då det dämpar ammoniaklukten också

Jag har fått samma problem med mina hästar men smart att vattna, kan det verkligen hjälp? Blir det inte vått eller man ska bara ta lite ovanpå?

Jag hade en ponny när jag var yngre som hostade av spån så vi byte till torv, det blir genast mycket bättre!

Så välj torv!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
199
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?