Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Byta till halm kanske. Hosthäst är aldrig kul att få...
du har FEL!Försök att hålla bädden lite smått fuktig.. Men absolut inte blöt.. Vissa perioder på året brukar jag få vattna i boxarna och då tar jag bara en vattenkanna och sprinklar ut lite vatten efter jag har mockat.
Jag har fått lära mig att spåndammet är det minst farliga dammet då partiklarna är så stora att dom inte utgör någon skada. Däremot damm från torv och halm innehåller mindre partiklar, t.ex. mögelsporer som är mycket värre att andas in.
/ Fredrik
http://www.torvforsk.se/ <-- leta och läs..
bl.a
"torv binder 4 ggr så mycket ammoniak som andra strömedel"
"torvens höga uppdugningsförmåga bidrar till en torrare stallluft till förmån för både djur och människor"
Torvströbädd eller torvinblandning i ströbädden binder ammoniak
och reducerar ammoniakkoncentrationen i stallet och därmed den irriterande lukten.
Torv kan damma men dammpartiklarna är huvudsakligen inte respirabla, d.v.s. de flesta
är så stora att de inte når ner till de känsligaste områdena i lungorna (Johansson, 1993). I
en undersökning av torv i smågrisproduktionen (Larsson m.fl., 1999) fann man låga halter
damm i stalluften, 0,6 – 2,6 mg per m3, att jämföra med det hygieniska gränsvärdet
för arbete i djurstallar som är 5 mg per m3
Halm är det som dammar mest, även om kvaliten är bra. Torv är det som dammar minst även om det ser dammigt ut. Spån är mycket bättre än halm om man har en känslig häst, och om man ändå behöver vattna spånet så finns det specialdammfritt spån som inte behöver vattnas och som inte heller dammar, men huruvid det är bättre än torv låter jag vara osagt. Det spånet är mkt dyrare än vanligt spån.Försök att hålla bädden lite smått fuktig.. Men absolut inte blöt.. Vissa perioder på året brukar jag få vattna i boxarna och då tar jag bara en vattenkanna och sprinklar ut lite vatten efter jag har mockat.
Jag har fått lära mig att spåndammet är det minst farliga dammet då partiklarna är så stora att dom inte utgör någon skada. Däremot damm från torv och halm innehåller mindre partiklar, t.ex. mögelsporer som är mycket värre att andas in.
/ Fredrik