T

Tiggertjejen

Vet inte om tråden ligger rätt!

Men hur mycket spån i månaden förbrukar man ungefär på en box. Inte med bädd då.

Sv: Spån

Beror nog mkt på hur hästen gör sina behov. Om man köper spånbalar får man nog räkna med 1 bal/vecka kanske mer. Alltså i alla fall 4 balar/månad.

Beror på hur stor boxen är och hur stor hästen är (en liten ponny har givetvis mindre spill). och hur tjockt man vill ha med spån.

Men till min nordis i en normalstor box gick det åt ca 2 balar/vecka. Jag skulle säga ca 6-7 balar/månad. Då hade jag en jämn tjocklek av ca 10-15cm.

Det är en 2åring och en 5åring. 2åringen är sveriges värsta skitgris och 5åringen är ganska renlig. De är inga ponnier 157 respektive 165

Det är normalstora boxar och jag syftar på de stora spånbalarna som finns på granngården.
Vad ligger priset på ungefär?

Mina hästar har visserligen bädd eftersom de står i uteboxar, men jag kan väl få svara ändå?:)

Vi började med att anlägga en bädd av torv och fyller numera på med en bal spån/vecka och en bal torv/månad. Ibland kan intervallen bli lite kortare, allt beroende på hur mycket snö som far in i boxarna....

Jag har tidigare haft häst stående på enbart spån utan bädd, men även då har det gått åt en bal/vecka.

Immer

Jag gör av med ca 2 balar i veckan, eller 3 balar på två veckor. Min häst har en stor box och han är rätt grisig. :D

Ja då får du nog gå på Millys rekommendation. Köper mina balar hos tillverkaren och ger 47kr/st tror jag....iaf nästan 50kr

Vad kostar torven på ett ungefär? Är det bra att strö med torv?

Beror ju på strl av balen kanske? Vet att det finns mindre som någon i stallet hade ett tag. Sen vet jag att granngården har en större variant.

Jag brukar använda ungefär sånna som finns på Granngården... tror att storleken är detsamma. (har ibland varit tvungen att åka o köpa ett par balar från Granngården och vet därför hur stora dom balarna är)

PÅ Granngården är dom svindyra - ca 70kr/bal, tror jag.
Annars ligger väl priset runt 50-60kr.

Jag köper torv i 400-litersbal för omkring 70 kronor. Tycker det fungerar mycket bra som strö, var lite tveksam till det från början men eftersom veterinären rekommenderade det till min hosthäst fick det bli så.

Enbart torv blir dock lite mörkt, tycker jag, så därför blandar vi med spån (OK enligt veterinären)

Spån (Stabens) har jag köpt på Granngården för 52 kr. Idag köpte jag dammfritt (Wisswood) i min ridsport- och foderbutik för 59 kr.

Immer

Senast ändrad:

Ok, måste ju veta på ett ungefär hur mycket stallhyran ska dras ner. Då jag bara kommer att använda ett par kg halm som de kan knapra på så utesluts halmen nästan helt ju. Annars kan man ju själv köpa in lite halm till dom.

Kanske man ska ha torv i botten, blir det lättare då att hålla koll på boxarna?

Är det svårt att mocka torv och spån blandat om man då inte har bädd?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama