SPÅN vs TORV

Jempa

Trådstartare
Jag använder kutterspån till min häst, men funderar på att byta till torv. Jag har bädd nu och skulle ha bädd även om jag använder torv.

Min undran är nu vad ni andra har som strömaterial och varför?!

Sv: SPÅN vs TORV

Jag har själv kutterspån och är nöjd. Har testat vanlig spån och halm, samt spånbädd. Kutterspånet suger bäst tycker jag, men är sämre när man ska ha bädd, det är så "flygigt" samt tråkigt i svansarna :( Har ej provat torv men varit hos många som haft det och hört att det kan framkalla hosta??? hos känsliga hästar...

jag har torv för att det är det vi använder i stallet, en av hästarna har kronisk bronkit och därför får man inte använda enbart halm eller spån.
tycker torv är skitbra, luktar inget och väldigt lättmockat.

Den ENDA nackdelen (enl mej) med torv e att de blir mörkare i boxen...

spåns nackdelar
* kan ge allergiutslag på känsliga hästar
* ser skitigt ut även vid "rent"
* är inte lika bra att återanvända som gödsel
* Spånflingor ÖVERALLT
* luktar mer än torv
* verkar mer uttorkande på hovar

"typ" :)

Blanda !!!!!!!!!!!!!
det är det allra bästa enligt mig

Har alltid, eller ja dom senaste åren kört med enbart torv. Tycker det suger otroligt dåligt, och har därför börjar blanda torv och kutterspån nu denna vinter. Funkar kanon. Börjar märka på den ena att är det för mkt torv så skall det grisas ordentligt, men så fort det kommer i mer kutterspån så är hon nöjd och jag har en renare box att mocka.

Så jag håller med BLANDA

Jag hade spån till min förra häst. Stod på torv innan dess, men eftersom han var en riktig "elvisp" så blev det lite svårmockat.... :crazy:
Dessutom tycker jag spån känns fräschare och blir betydligt ljusare än torv.

/C

Spånar normalt med vanligt råspån, men för tillfälet har jag fått en omgång kutterspån som jag kan njuta av! Shettisen ÄLSKAR kutterspånet, det finns inte en fläck på honom som inte är täckt av spån när man kommer på morgonen. Jag tycker om kutterspån för det känns som att de ligger mjukare än med vanligt spån.

Får jag bara fråga, vad är fördelarna med bädd? Kan inte förstå det, tycker enbart det är ohygieniskt! :crazy:

jag tycker bäst om torv. Funkar bättre om man vill ha bädd enligt mig.

Många tycker att det ser mörkt och tråkigt ut men spån ser inte så trevligt ut det heller efter ett tag.

Inte om man sköter den bra så att den håller sig torr. Känner folk som har bädd av torv och det understa lagren packar ihop sig och gör att det blir varm och det översta lagret är mjukt för hästen att ligga på.

Bädden är väldigt hygienisk och lättskött.

Önskar att jag kunde ha så till min egen häst också.

Spån har jag och skulle inte vilja byta mot något annat, framförallt inte torv.

Spån är det renaste ströet enligt mig. Kisset hamnar underst och kommer aldrig i kontakt med hästen. Högarna är lätta att plocka bort och syns tydligt. Det gör att det blir ljust i boxen och suger upp fukt även i luften. Det blir sällan dålig lukt, och blir det det vet man att man låtit för mycket ligga kvar. Det är mjukt och hästen kommer aldrig ner till betonggolvet(kan därför inte halka eller få trycksår/göra illa sig på stenar o liknande som följer med hovarna in i boxen).

Torv är det sämsta ströet jag har erfarenhet av. Det är mörkt, luktar unket, svårt att se kiss/bajs, torkar sakta, vätan sugs upp redan i översta lagret så hästene får gå i det, det drar ner ljuset i boxen enormt, det känns helt enkelt ofräsht. :cool:

tintilar skrev:
Torv är det sämsta ströet jag har erfarenhet av. Det är mörkt, luktar unket, svårt att se kiss/bajs, torkar sakta, vätan sugs upp redan i översta lagret så hästene får gå i det, det drar ner ljuset i boxen enormt, det känns helt enkelt ofräsht. :cool:
Alla upplever vi saker olika, men att torv skulle samla väta överst är väl ändå att ta i...?
Hos min FiaLotta packar sig allt blött i botten av bädden, och överst ligger torr torv. Jag mockar endast ut bajset, otroligt lättmockat, och det luktar inte.
Jag kan hålla med om att det blir mörkare, men det är väl det enda.

HADE det varit så att allt torv var en enda sörja i boxen, så hade väl inte någon haft det - inte jag i alla fall. :smirk:

Men smaken är som baken ;) .

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar