Spån = Smuligt bajs?

josefinefreed

Trådstartare
Jag har haft 3 hästar nu i samma stall och samma box, dom 2 först hade ganska dåligt bajs, de va rätt löst och grönaktigt.. Spec. förra hästen jag hade.. så det blev ju såklart bara smulor av bajset.

Igår kom min nya häst, han har mörkt bajs som ser ut som kulor, som det ska alltså. Men det smulas ändå sönder en del, kan det bero på att jag har spån? Att det blir lättare för bajset att smulas sönder, då man skakar med grepen, när man har spån som underlag i boxen?

Eller är han helt enkelt också dålig i magen? ^o)

Sv: Spån = Smuligt bajs?

Jag har haft både normalt och smulat bajs i mina boxar med spån. Det jag funderar på är om de kan komma in fåglar i stallet. Vi hade fåglar ett tag och de är dom som smular sönder de i jakt på mat. Att spånet ska ha någon betylse för bajset i sig har jag svårt att se.

Tror inte man kan dra nån paralell mellan spån och smuligt bajs... Bor på Åland och här används nästan enbart spån. Min tjej är ibland lös i magen men smular gör det inte speciellt mkt för det... Vissa dagar när man kommer till stallet är spånet i hela boxen brun/grått - då blir man glad! Men har kommit underfund med att det beror på små fåglar och möss som springer maraton i boxen... :smirk: Inget att göra åt det alltså.
Va på praktik i ett stall i Sverige, där torv användes som strö. Tyckte det var tyngre att mocka, svårare att urskilja bajset + dammade mkt! Tacka vet jag spån! ;)
Om din pålle är lös i magen, fundera över foderstaten. Våra har i princip fri tillgång till ensilage i hagen - tjejen blev lös i magen. Så nu får hon enbart hö i boxen till natten istället, funkar bra. Sen kan ju olika balar variera väldigt, vissa är jätte kraftiga.

Lycka till!

Hej!
Jag använder mig av spån och jag vet med all säkerhet att det är småfåglarna som kommer och pickar i sig havren och kornet... Jag tror att jag kan lova att testar du att inte ge havre eller korn så äter de inte upp det, för min shettis har "helt bajs" ;)

Kan även hända för de som strör med halm.. :)

Det kommer inte in varken fåglar eller råttor i stallet, och havre/korn får han inte.

Ägaren sa att han i princip kunde äta vad som helst.

Men om bajset är sådär mörkt, nästan svart, är det inte bra bajs då? Kan det inte vara jag som ruskar för mkt med grepen? Så att de delar sig..?

Han äter; Betfor (3dl) vetekli (3dl) och fölmix (2dl) varje morgon och kväll. Han kom till mig igår, så jag kommer att höja måtten eftersom.. :)

i ett av alla stall på campemn jag ärpå är det fårglar i ett stall och allt bajs är söndersmulat där... det ar iaf inte med spånet att göra...

Nej men bajset är inte smulat när jag kommer dit, utan det smulas när jag ruskar om grepen.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 324
Senast: Maria_81
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 500
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar