Spån istället för kattsand?

Sv: Spån istället för kattsand?

Oj. Ska katten äta torrfoder så byt genast till något annat än Friskies, det har alldeles för högt spannmålsinnehåll.
Och är det nåt som du ska sluta med så är det torrfodret och inte blötmaten, garanterat det som gör honom tjock. Bättre att bara utfodra med blötmat isf, varifrån har du fått att det skulle vara blötmaten som är boven i dramat när det är precis tvärtom?

Okey, efter alla som sagt att jag ska byta tänker jag göra detta! Vad rekomenderar ni? Det behöver inte vara något som finns i mataffären då jag har en relativt sorterad djuraffär nära morsan.

Jag tror att blötmaten är boven eftersom han inte fick någon innan när han var mindre och då var han ganska tanig men efter jag började ge honom den så gick han upp i vikt och nu börjar bli lite väl rund om magen :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Några av de bättre sorterna, som går att få tag i i sverige, är väl acana och eukanuba. Sen finns även orijen med högt köttinnehåll, men stor del fisk.

Priset blir ju betydligt högre än friskies om man tänker kg-pris, men å andra sidan räcker kvalitetsfoder längre och ger inte lika stor risk för sjukdomar orsakade av felaktig utfodring :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Okey :) Jag vet att en kompis använder Royal Canin och använder även det till sina katter och hon tycker det är mycket bra. Vad säger ni om det?

Vet inte om dem har de två sorterna du nämnde men ska ta reda på det nästa gång jag befinner mig i närheten :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Okey, efter alla som sagt att jag ska byta tänker jag göra detta! Vad rekomenderar ni? Det behöver inte vara något som finns i mataffären då jag har en relativt sorterad djuraffär nära morsan.

Jag tror att blötmaten är boven eftersom han inte fick någon innan när han var mindre och då var han ganska tanig men efter jag började ge honom den så gick han upp i vikt och nu börjar bli lite väl rund om magen :)

Kanske för att han gick från att få bara torrfoder till både torrfoder och blötmat?
Jag vet inte, men hade jag en överviktig katt skulle jag i första hand gå över på bara blötmat istället för att försöka banta honom på torrfoder.

Överlag är blötmat betydligt bättre för katten än vilket torrfoder som helst men ska du ge torrfoder så kolla på innehållsförteckningen att det innehåller mycket kött och lite spannmål (det står i fallande ordning med det som fodret innehåller mest först). Sist jag kollade hade till exempel Friskies spannmål som första ingrediens, det består alltså till största delen av spannmål = inte bra kattmat.

Sen något speciellt märke på torrfoder kan jag inte tipsa om, men läs på lite och så går du till djuraffären och lusläser innehållsförteckningar :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Okey, ska kolla upp detta! :)

Har läst någon stans att om man ger dem blötmat ska man ge 3 - 4 gånger om dagen och då jag jobbar heltid och därför åker hemifrån 8 på morgonen och kommer hem 5 eftermiddagen har jag inte möjlighet att ge honom blötmat på dagen och därför får han torrfoder större delen av dagen.
Jag tror inte heller att det är den han blir tjock av då han gärna vill att någon ska vara i närheten när han äter (självständighetsproblem?) äter han inte heller överdrivet mycket när han är själv hemma. Inte heller när man är hemma för den delen förutom när man går in i köket där hans skålar är :) haha
 
Sv: Spån istället för kattsand?

När det gäller kattmat, så oavsett var man bor så finns foderbilen. Googla. Då kommer det levererat (låg frakt) hem, och enormt sortiment att välja på!
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Utöver de två matsorterna som är nämnda (acana och eukanuba) vad rekomenderar ni? :)
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Du kan ge ett mål morgon och ett kväll så länge han äter upp portionerna, så de inte står och blir dåligt.

Min kille äter så lite i taget att han måste man ge duttportioner, men min lilltjej kan äta sin kroppsvikt i mat om hon får, så där funkar det bra att ge halva dagsgivan på morgon och halva på kvällen.

Ett bra blötfoder är mjau på burk, det innehåller inte spannmål, inte socker och dessutom är det svensktillverkat och innehåller enbart (har jag för mig) svenska råvaror, dessutom skänker de pengar till katthem eller någon kattfond eller hur det är. Bozita är också bra men Mjau är väldigt lätttillgängligt, nästan alla affärer har det. Det är nästan alltid så att ett blötfoder är bättre än de dyra, bra torrfodren. Jag har alltid en påse mjau torrfoder hemma också ifall och ibland kan jag lägga upp lite men de väntar alltid på blötmaten. Det är inte ett jättebra foder men inte heller ett jättedåligt och jag tycker det känns okej att ge ibland eftersom de sällan äter den. En annan sak med friskies är att det
är för högt magnesiuminnehåll i det vilket kan bidra till urinsten.

Andra fördelar med att ge blötfoder är att katten får i sig vatten och sen vet jag med mig att det finns många fler fördelar med att bara ge blötfoder, men jag kan tyvärr inte allt i huvet. Om du vill ge katten något för att 'motionera tänderna' kan du ge honom råa kycklingvingar. Ett tips är att knyta fast vingen i en lina och låta katten 'jaga' maten.
 
Senast ändrad:
Sv: Spån istället för kattsand?

Min kille äter så lite i taget att han måste man ge duttportioner, men min lilltjej kan äta sin kroppsvikt i mat om hon får, så där funkar det bra att ge halva dagsgivan på morgon och halva på kvällen.

Om du vill ge katten något för att 'motionera tänderna' kan du ge honom råa kycklingvingar. Ett tips är att knyta fast vingen i en lina och låta katten 'jaga' maten.

Han äter det han får, matvrak med andra ord :)

Enda tanken som slår mig där är RÅ kyckling? Det finns hur mkt skit som helst där i som iaf inte människor ska få i sig, sjukdommar och f*tta, fan och hans moster (ursäkta det uttrycket). Jag hade inte velat ge mina djur något som jag själv inte är rekomenderad att äta.. :S Så borde inte det vara farligt för katten också?
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Katter är ju skapt på lite annat vis än oss människor och jag är inte så insatt i varken människo eller kattanatomi, däremot vet jag att katter klarar av rått kött i normalfall.

Ge svensk kyckling så ska det inte heller finnas salmonellabakterier, dessutom har svenska kycklingar det bättre än utländska.

Den måste vara rå för att tillagade ben får en annan struktur och kan splittras och what not och det vill du inte vara med om.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Men det är skillnad på tex rå köttfärs och rå kyckling? Eller klarar katten av rå kyckling som villet annat rått kött som helst?
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Han äter det han får, matvrak med andra ord :)

Enda tanken som slår mig där är RÅ kyckling? Det finns hur mkt skit som helst där i som iaf inte människor ska få i sig, sjukdommar och f*tta, fan och hans moster (ursäkta det uttrycket). Jag hade inte velat ge mina djur något som jag själv inte är rekomenderad att äta.. :S Så borde inte det vara farligt för katten också?

Livsmedelsbesiktigad, svensk kyckling är med största sannolikhet mer hygienisk än alla smågnagare utekatter sätter i sig dagligen och den typen av mat brukar få kattägare motsätta sig.;)

Mina katter har käkat svensk, rå kyckling i 10 år och aldrig blivit sjuka av det.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Katter har så pass kort tarmsystem och stark magsyra att eventuella bakterier inte påverkar katten i första taget. Rå kyckling fungerar således ypperligt som kattmat.

Köttfärs är väldigt populärt här hemma, alla sorter, men det ger ju inte tänderna någon rengöring som ben gör (torrfoder rengör inte tänderna! Det är som kex för katter).

Fisk skall katter inte äta. Men det inte pga benen.

Annars är det viktigast att tänka på att det måste vara råa ben om man ger, annars kan de splittras inne i katten. Råa ben är mjuka och katten smälter ner i principo allt.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Livsmedelsbesiktigad, svensk kyckling är med största sannolikhet mer hygienisk än alla smågnagare utekatter sätter i sig dagligen och den typen av mat brukar få kattägare motsätta sig.;)

Mina katter har käkat svensk, rå kyckling i 10 år och aldrig blivit sjuka av det.

Katter har så pass kort tarmsystem och stark magsyra att eventuella bakterier inte påverkar katten i första taget. Rå kyckling fungerar således ypperligt som kattmat.

Köttfärs är väldigt populärt här hemma, alla sorter, men det ger ju inte tänderna någon rengöring som ben gör (torrfoder rengör inte tänderna! Det är som kex för katter).

Fisk skall katter inte äta. Men det inte pga benen.

Annars är det viktigast att tänka på att det måste vara råa ben om man ger, annars kan de splittras inne i katten. Råa ben är mjuka och katten smälter ner i principo allt.

Jaha, där ser man! :D
Kan man ge det även till kattungar? Han behöver viss sysselsättning kan jag säga. Att vara en smått uttråkad fem månaders katt i en lägenhet är inte kul säger han! :P
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Absolut! Ju tidigare desto bättre för då har de lättare att vänja sig.
Jag har för mig att man kan börja ge ben från sex veckor eller något sådant, så det är lugnt.
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Blir att sätta upp en krok och sedan cykla till affären för att köpa kyckling och snöre dårå :) haha
 
Sv: Spån istället för kattsand?

Det är inga som helst problem med att ha blötmat stående framme hela dagen. Så länge det inte är 30 grader varmt och flugor som lägger ägg.

Jag lassar upp ordentliga portioner till mina katter så de kan gå o småäta närhelst de vill under dagen.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 553
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 668
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp