Spån + halm över???

S

Sorba_

Kan man ha först ett tjock spånlager och sen halm ovanpå i boxen??
Funderar på att ha det till vintern så pållen har nåt att plocka med på natten! Men kissar väldigt mycket = därav spånet under.

Har ingen möjlighet att använda torv i botten, läste att flera hade så.

Går det att ha så? :bump:

Sv: Spån + halm över???

Jadå, det går alldeles utmärkt. Jag och flera till i vårt stall har det på det viset. Funkar jättebra!

Åh vad bra :bump: Vad är det för sorts halm dom ska ha? :) Vet att det finns olika..

Jag har också så till en av mina, blandar spånet med lite torv då det packar sig bättre.

Jag har använt både vete, korn och havre halm, beroende på vad bonden haft för halm hemma.

Är det inte nåt krux att man inte ska ha havrehalm ?

Havre och vetehalm helt ok när det gäller häst. Kornhalm kan innehålla hakar och är därför lite mindre bra. Kan dock gå i värsta fall. Havrehalm äts gärna av många hästar och kan vara bra om man vill att de ska pilla. Råghalm används sällan pga kolikrisk dessutom kan hästarnas ben svullna.

Om du väljer permanentbädd tycker jag det är ett bra alternativ.

Om du vill ha det som växelströbädd hade jag nog avrått. Hade hellre valt spån i bädden och fodra med lite extra halm (hellre än att strö med den). Allra helst hade jag faktiskt undvikit halm som fodertillskott utan hellre ställt på fri tillgång på hö, men det är inte alla hästar som fungerar med det :)

Varför avråder du då? Han har stått på halv förrut (hos förra äg) och han älskar att ligga i en fluffig bädd :love: + att han får nåt att peta med om han har tråkigt

Att hålla på och mocka och dra i dubbla bäddar tycker jag spontant inte låter som något bra alternativ. Kan du inte lägga en permamentbädd med halm om hästen är sölig av sig?

Dessutom påverkar det ju stallmiljön negativt om hästen kissar så mycket, kanske blir det bättre med permanentbädd?

Nä... det tycker då jag inte verkar så krångligt, halmen ligger ju bara över och man drar ju bara bort det från spånet och tar bort?
Permanentbädd blir det ingen.

:bump:

Ehhh nej? Jag sa bara att det inte verkade krångligt? :confused:

Äre vetehalm som är bäst? Tror inte han kommer vara jättepigg på att knapra i sig mängder direkt, men det kan dom äta om det är så att han gör det?

Att hålla på och mocka och dra i dubbla bäddar tycker jag spontant inte låter som något bra alternativ. Kan du inte lägga en permamentbädd med halm om hästen är sölig av sig?

Dessutom påverkar det ju stallmiljön negativt om hästen kissar så mycket, kanske blir det bättre med permanentbädd?

Det är inga problem alls att mocka trots man har olika strömedel utan pemanentbädd. Det handlar om teknik.
(Jag har pemanent på vintern, men min ena häst är en riktig gris, så därför tar jag ut det blöta under det varma halvåret.)

Äre vetehalm som är bäst? Tror inte han kommer vara jättepigg på att knapra i sig mängder direkt, men det kan dom äta om det är så att han gör det?

Alla säger att vetehalm är bäst, jag har haft kornhalm och den var mycket mjukare och sög upp bättre än vetehalmen, men det är säkert väldigt olika.
För dig har det ingen betydelse, då du ändå ska ha spån under.

Jag har som sagt det i alla mina boxar, spån/torv eller pappersriv/spån under halmen.

Åh tack för hjälpen! :bump:

Då ska jag spana vetehalm, brukar det vara svårt att få tag på? Förstår att det ska vara både fräscht och av bra kvalite precis som hö, annars är det väl ingen ide att ha så :)

Hur mycket brukar det kosta? har mycket på rundbal men om jag inte såg fel har jag sett som småbalar också, finns det som båda?

Säkert är det olika vart man köper, jag bor norr som Stockholm och betalar ca 100 kr+ moms för en storbal halm. Småbal är numer lite svårare att få tag på här omkring, men ligger väl på va 10-15 kr/balen. Kolla på bukes radannonser om det finns halm till salu.

Det var ju inte så farligt dyrt för en storbal! :bow:

Ingen som har nå mer åsikter? Både negativt och positivt ! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 000
Senast: cassiopeja
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 441
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka