Spån eller Torv?

Sv: Spån eller Torv?

Spån. Det ser mer inbjudande ut, och så luktar det väldans gott när man lägger in nytt... : ) :)

Föredrar nog torv (permanentbädd)

Spån:
- är dammigare
- ser iof fräschare ut när man lagt in ny men man ser snabbt när den blir lite skitig.
- suger inte upp lukt på samma sätt som torv
- Har man en häst som går mycket/liten box, blir lätt kiss utrört.
- pilljobb att mocka.

Torv:
- isolerar mot kalla golv bättre.
- Lite svårt att skilja ur bajset men man lär sig snabbt
- mindre lukt

jag tycker att du kan blanda spån och torv hälften hälften. eller så har du torven som bädd och sedan spån ovanpå, torven isolera otroligt bra mot kalla betong golv på vintern, själv brukar jag ha torven som grunden i bäden på vintern, och på det flera lager halm. det trivs min häst bäst på.
men som sakt, prova och se vad din häst gillar bäst,kanske han skall stå på halm istället, då slipper du dammproblemet, förutsatt att det är en bra halm förståss. Det sista man ska tänka på är vad som är lättast att mocka, det är mycket jobb med häst och det kommer man aldrig ifrån, välj alternativ istället där hästen trivs bäst, hästen går alltid i första hand, det är iallafall en självklar het för mig, så strunta i allt snack om vad som är enklast att mocka och gör det varmt och gosigt med något som din häst trivs med istället.

Torv är väl inte så bra för hovarna?? Det torkar ju ut...men nu var det väl inte det du frågade.. :angel:

Min häst som stog på torv hade jättefina hovar så jag kunde inte se någon nämvärd försämring.

"min" häst står på torv....tycker det är bättre än spån,mindre lukt och lättmockat fast spån är snyggare å ser fräshare ut. Torv och spån dammar lika mkt, förstår inte dem som säger att torv inte dammar...för det gör det! :smirk:

Jag föredrar spån. Lättmockat och rent och fräscht. Vi hade torv en kort period men det vart så mörkt och "torv-damm" överallt.

Fairey skrev:
Torv är väl inte så bra för hovarna?? Det torkar ju ut...men nu var det väl inte det du frågade.. :angel:

Jag har fått lära mig att torv är skonsammare mot hovarna, dvs inte lika uttorkande som spån? :confused:
Nån som vet "på riktigt" :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025