Spån eller torv?

Min torvbädd blir genomblött hela tiden :meh: Hatar torv :rage: Jag vill ha tillbaka mitt spån :love:

Hos min unghingst händer det att torvbädden blir genomblöt vid vattenkoppen, han slabbar en hel del och kissar nog rätt ofta på samma ställe. När det känns blött brukar jag ta en säck ouppblötta spånpellets och hälla där - det brukar torka upp och stabilisera snabbt. Annars tycker jag att torven klarar ordentligt med blöta utan att bli genomblöt, under förutsättning att bädden är rejält tjock förstås.
 
Hos min unghingst händer det att torvbädden blir genomblöt vid vattenkoppen, han slabbar en hel del och kissar nog rätt ofta på samma ställe. När det känns blött brukar jag ta en säck ouppblötta spånpellets och hälla där - det brukar torka upp och stabilisera snabbt. Annars tycker jag att torven klarar ordentligt med blöta utan att bli genomblöt, under förutsättning att bädden är rejält tjock förstås.
Jag har ett rensligt sto, mendet blir nästan som gegamoja på vissa ställen. Får tyvärr bara ha torv...
 
Har alltid haft spån men denna hösten gick de bara inte. Slängde en stor full skottkärra varje dag så tänkte prova torv med spånpellets över. Kisset rinner ner i torven och pelletsen ramlar genom när jag tar skiten. Så lätt att macka nu! Supernöjd!
 
Min torvbädd blir genomblött hela tiden :meh: Hatar torv :rage: Jag vill ha tillbaka mitt spån :love:
Kan det vara så att du har fått för torr torv? Jag fick en pall med sådan en gång och höll på att bli tokig på den. Torv måste ha lite fukt för att den ska absorbera. Det blev precis som för dig att kisset inte togs emot. Jag gör en botten av torv och använder sedan spånpellets ovanpå det. Pelletsen låter jag svälla med vatten en stund i skottkärran innan den åker in. Funkar bra, lättmockat. Och vår gödselnota har sjunkit sen jag tog bort kutterspånet.
 
Kan det vara så att du har fått för torr torv? Jag fick en pall med sådan en gång och höll på att bli tokig på den. Torv måste ha lite fukt för att den ska absorbera. Det blev precis som för dig att kisset inte togs emot. Jag gör en botten av torv och använder sedan spånpellets ovanpå det. Pelletsen låter jag svälla med vatten en stund i skottkärran innan den åker in. Funkar bra, lättmockat. Och vår gödselnota har sjunkit sen jag tog bort kutterspånet.
Balarna är halvfuktiga.
 
Min torvbädd blir genomblött hela tiden :meh: Hatar torv :rage: Jag vill ha tillbaka mitt spån :love:

Då är ju frågan vad du har för torv, hur du anlagt den, hur du sköter den o hyr tjock den är. Samt hur mkt hästen kissar såklart :Angel Men nä det kanske inte passar alla, även om jag känner mig partisk o har svårt o tro det :p
 
Vi köpte för torv på annat ställe tidigare o det är stor skillnad. Även om jag älskade torv då också så märker man skillnad i kvalité.
 
Då är ju frågan vad du har för torv, hur du anlagt den, hur du sköter den o hyr tjock den är. Samt hur mkt hästen kissar såklart :Angel Men nä det kanske inte passar alla, även om jag känner mig partisk o har svårt o tro det :p
Just nu kör jag ingen bädd, utan mockat ut kisset någon gång i veckan. Vad det är för märke har jag igen aning om, står inget på balarna :p det jag tycker är konstigt är att använder jag spån går det åt Max en bal i veckan, använder mer nu med torv...
 
Jag använder mig av torvmix och trivs med det. Det absorberar kisset bra och luktar inte mycket. Dammar inte mycket heller :)
 
Mina erfarenheter:

Torv: Älskar :love: Lättmockat, mjukt och fräscht. Jag har bädd, och det sätter sig väldigt lätt, vilket gör mockningen väldigt smidigt. Binder ammoniaken utomordentligt bra också.. Dessutom är det drygt, och blir därigenom ekonomiskt.
Spån: Hatar :rage: Raka motsatsen till ovanstående. Så himla drygt att mocka, det tar ju en evighet! Dessutom stinker alltid spån-boxar också. Så odrygt det bara kan bli.
 
Jag har torvbotten och spånpellets ovanpå. Luktar ingenting och är fräscht. Ett par gånger om året lägger jag in mer torv på bädden som i övrigt ligger i 2-3 år innan den tas ut. Lätt att jobba med, dammar inte och ger bra miljö i stallet.
 
Jag har torvbotten och spånpellets ovanpå. Luktar ingenting och är fräscht. Ett par gånger om året lägger jag in mer torv på bädden som i övrigt ligger i 2-3 år innan den tas ut. Lätt att jobba med, dammar inte och ger bra miljö i stallet.
Jag funderar också på att låta torvbädden ligga ett par år - det är ju så himla synd att köra ut en fungerande bädd för att börja om från början igen... Men går det att ha dem kvar och skura boxarna? Vi har plastplank och brukar ju dra av dem med högtryckstvätten varje sommar.
 
Då så, första boxen bäddlagd. Hoppas det fungerar nu.

Jag tog de små balarna (200 liter) och har en box på 15 kvm. Vattnade botten, lade 6 balar i botten, vattnade, lade 6 balar till och vattnade lite på toppen eftersom torven var väldigt torr.

Tror ni det räcker?

Däremot har gillar jag inte dammet som det ger, samt det man drar in i huset och det som hamnar utanför stalldörren. Där tycker jag spånpellets är betydligt bättre.

Enda gången jag haft riktig bädd var en halmbädd 1984 i stallet jag flyttade in. Annars har jag bara haft halvbäddar så det ska bli spännande. Speciellt med tanke på hur mycket han kissar i liter.
Den andra är jag inte bekymrad över alls.
 
Då så, första boxen bäddlagd. Hoppas det fungerar nu.

Jag tog de små balarna (200 liter) och har en box på 15 kvm. Vattnade botten, lade 6 balar i botten, vattnade, lade 6 balar till och vattnade lite på toppen eftersom torven var väldigt torr.

Tror ni det räcker?

Däremot har gillar jag inte dammet som det ger, samt det man drar in i huset och det som hamnar utanför stalldörren. Där tycker jag spånpellets är betydligt bättre.

Enda gången jag haft riktig bädd var en halmbädd 1984 i stallet jag flyttade in. Annars har jag bara haft halvbäddar så det ska bli spännande. Speciellt med tanke på hur mycket han kissar i liter.
Den andra är jag inte bekymrad över alls.
Dammet ger sig när bäddarna satt sig. Dessutom tyckte jag att det var intressant när @Ridinglady berättade att deras fläktfilter var mycket mindre dammigt när hon gått från halm till torv - redan från början, innan bäddarna satt sig. Troligen är det så att torvdammet syns mer för det mänskliga ögat än halmdammet.
 
Jag har nu fyra boxar m torv i botten och ett tunt lager m spånpellets ovanpå, en box m halmpellets och en m spånpellets ( en häst bökar för mycket f bädd och en är alldeles för renlig så det blir ingen bädd ...) - mängden smuts i filtret som skyddar fläkten har minskat enormt! Jag uppskattar det till en minskning på 75%. Halm är med andra ord mycket dammigare än vad i alla fall jag trodde. Dessutom har gödselstacken minskat ung lika mycket!
 
Jag funderar också på att låta torvbädden ligga ett par år - det är ju så himla synd att köra ut en fungerande bädd för att börja om från början igen... Men går det att ha dem kvar och skura boxarna? Vi har plastplank och brukar ju dra av dem med högtryckstvätten varje sommar.
Nej, högtrycken skulle jag int använda men torka väggarna går ju.
 
Dags att uppdatera.........

Det är närmast en katastrof! En pall med torv har gått åt och ett antal spånpelletssäckar. Det är bara gungfly, ingen bädd.

Jag håller på att mocka ut allt just nu. Det är en hög bädd så det låter sig inte göras på en dag. Jag vill inte heller fylla på mer just nu så hästarna är ute längre än vanligt fast det är vinter. Jag har ju kolikhäst så jag är lite orolig men just nu är en bra period.

I vanliga fall är de ute 12 timmar och således inne 12 timmar men det har inte hjälpt. De dricker mycket och kissar mycket men är extremt renliga hästar.
Hos den ena är bädden ok, men inte kan jag låta bli att ta ut något kiss därifrån heller. Lika mycket går åt här och "spån på ytan" är det inte frågan om alls. Det bara blandas ihop trots att den är en mer riktig bädd.
Det tar minst lika lång tid att mocka som förr och minst lika mycket torv/spån, trots att inget är uttaget.

En permanentbädd är för mig att ta ut bajset och sedan låta kisset gå ner i botten för att sedan börja brinna ihop.
En torr yta ska det vara och det är det inte.

Nu kommer jag inte våga testa igen. Tänkte annars ha halmkakor i botten och sedan torv på men inser att det är för dyrt att testa igen.
 
Dags att uppdatera.........

Det är närmast en katastrof! En pall med torv har gått åt och ett antal spånpelletssäckar. Det är bara gungfly, ingen bädd.

Jag håller på att mocka ut allt just nu. Det är en hög bädd så det låter sig inte göras på en dag. Jag vill inte heller fylla på mer just nu så hästarna är ute längre än vanligt fast det är vinter. Jag har ju kolikhäst så jag är lite orolig men just nu är en bra period.

I vanliga fall är de ute 12 timmar och således inne 12 timmar men det har inte hjälpt. De dricker mycket och kissar mycket men är extremt renliga hästar.
Hos den ena är bädden ok, men inte kan jag låta bli att ta ut något kiss därifrån heller. Lika mycket går åt här och "spån på ytan" är det inte frågan om alls. Det bara blandas ihop trots att den är en mer riktig bädd.
Det tar minst lika lång tid att mocka som förr och minst lika mycket torv/spån, trots att inget är uttaget.

En permanentbädd är för mig att ta ut bajset och sedan låta kisset gå ner i botten för att sedan börja brinna ihop.
En torr yta ska det vara och det är det inte.

Nu kommer jag inte våga testa igen. Tänkte annars ha halmkakor i botten och sedan torv på men inser att det är för dyrt att testa igen.
en riktig bädd är ju med halmkakor i botten, är hästen inte en sån som packar ihop bädden själv så krävs det ju en stabil grund.
vilket man får med antingen halmkakor eller gummimattor.

sen får man ju oftast möblera om det blöta så att det lägger sig som ett jämnt lager över hela boxen, och sen hålla efter och skala av/lägga till där det blir ojämnt.
vist ska man inte röra grunden i en bädd för att undvika ammoniak lukt, men låter man hästen bygga upp bädden själv så blir det ju i regel en enda kälkbacke med alldeles för mycket blött om man har otur.
 
en riktig bädd är ju med halmkakor i botten, är hästen inte en sån som packar ihop bädden själv så krävs det ju en stabil grund.
vilket man får med antingen halmkakor eller gummimattor.

sen får man ju oftast möblera om det blöta så att det lägger sig som ett jämnt lager över hela boxen, och sen hålla efter och skala av/lägga till där det blir ojämnt.
vist ska man inte röra grunden i en bädd för att undvika ammoniak lukt, men låter man hästen bygga upp bädden själv så blir det ju i regel en enda kälkbacke med alldeles för mycket blött om man har otur.

Mmmm, det enda positiva i det hela är att han börjat pinka lite här och där, förr i en enda hög. Men det har hjälpt föga. Det är helt jämt kiss precis hela bädden, från botten och upp. Jag har testat att lägga extra torv just om det varit värre på något ställe men det har inte heller hjälpt. Det finns ingen torr fläck någonstans.

Det enda jag kan tänka mig fungerar är just halmkakor i backen vilket jag eventuellt tänker testa.

Jag tror han kissar för mycket. Han är fjording och dricker mycket som standard vilket resulterar i massor av kiss.

Den andra har fixat ihop sin bädd själv på mycket mindre tid och torv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 779
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
780
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp