Spån eller torv?

Har du bönder som kan hjälpa till att köra bort gödselstacken, så är de inte glada för spån utan tar hellre torv (eller halm, även om du inte frågade om det).
 
Om du låter bädden ligga en hel säsong så luktar det inte alls när du tar bort den - fin jord som kan gå direkt ut i rabatterna bara.

Det hade säkert gått också med en annan häst, just den hästen var en riktig kiss-lisa, så bädden var i princip förstörd efter en månad. Men då var ändå detta det bästa alternativet för den hästen, ingenting annat fungerade faktiskt på henne. :)
 
Jag har kört torvbädd i tre månader nu, men den har inte blivit bra ännu :meh: Känns som allt kiss lägger sig på ytan och jag får lägga in minst en torvbal i veckan. Detta trots att bädden är hög. När jag hade spån la jag in en bal var 5-10 dag, beroende på hur mycket hon kissade. Detta trots att jag mockade ur allt blött varje dag. Jag älskar spån, men där hästen står nu är det dock torv som gäller

Vattnade du när du la in torven? När vi lägger ny bädd så hälls vatten ut så att det står någon cm med vatten i boxen. Sedan läggs en torvbal in, trampas, vattnar lika mycket igen, ny torvbal, trampa, vattna lite mindre efter andra balen och de efterföljande balarna. Att man vattnar och trampar är själva grejen med att lägga bädd. Sista balen vattnas inte utan ytan ska vara torr. Skulle man ha tagit för mycket vatten så att ytan inte är torr så är det bara att lägga in en bal till. Vi lägger in 5 torvbalar när bädden läggs och sedan får hästen stå på det någon vecka eller två innan sjätte balen läggs in. Då är bädden färdig. Boxarna är 11 kvm stora. Sedan läggs det in en halv torvbal när det behövs vilket brukar vara var 3-4 vecka. Det är den torven som försvinner genom att den sitter fast på bajset som behöver ersättas. Bäddarna håller sig torra och fräscha och de hålls på samma höjd hela tiden och luktar ingenting. Bajset tas bort och bädden rättas till vid mockning. Hos vissa hästar behöver man skrapa av emellanåt så att det inte bildas en kulle där de kissar mest.

Olika hästar är olika bra på att få till en bra bädd. Min valacks bädd sätter sig direkt medans stoets tar längre tid men några tre månader har det aldrig tagit. Max tre veckor. Min erfarenhet är att om man inte vattnar torven vid bäddläggningen så suger den inte lika bra.

Jag gör vanligtvis åt 18-22 torvbalar till två hästar på en säsong. Mina hästar är ute ca 16 timmar/dygn och står inne på natten från början-mitten av oktober- början-mitten av maj ungefär beroende på väder. Är hästen inne mer så går det självklart åt mer torv.
 
Vattnade du när du la in torven? När vi lägger ny bädd så hälls vatten ut så att det står någon cm med vatten i boxen. Sedan läggs en torvbal in, trampas, vattnar lika mycket igen, ny torvbal, trampa, vattna lite mindre efter andra balen och de efterföljande balarna. Att man vattnar och trampar är själva grejen med att lägga bädd. Sista balen vattnas inte utan ytan ska vara torr. Skulle man ha tagit för mycket vatten så att ytan inte är torr så är det bara att lägga in en bal till. Vi lägger in 5 torvbalar när bädden läggs och sedan får hästen stå på det någon vecka eller två innan sjätte balen läggs in. Då är bädden färdig. Boxarna är 11 kvm stora. Sedan läggs det in en halv torvbal när det behövs vilket brukar vara var 3-4 vecka. Det är den torven som försvinner genom att den sitter fast på bajset som behöver ersättas. Bäddarna håller sig torra och fräscha och de hålls på samma höjd hela tiden och luktar ingenting. Bajset tas bort och bädden rättas till vid mockning. Hos vissa hästar behöver man skrapa av emellanåt så att det inte bildas en kulle där de kissar mest.

Olika hästar är olika bra på att få till en bra bädd. Min valacks bädd sätter sig direkt medans stoets tar längre tid men några tre månader har det aldrig tagit. Max tre veckor. Min erfarenhet är att om man inte vattnar torven vid bäddläggningen så suger den inte lika bra.

Jag gör vanligtvis åt 18-22 torvbalar till två hästar på en säsong. Mina hästar är ute ca 16 timmar/dygn och står inne på natten från början-mitten av oktober- början-mitten av maj ungefär beroende på väder. Är hästen inne mer så går det självklart åt mer torv.
Vattnade inget när jag gjorde bädden och lägger nu in ny torv när det blött på yta.
 
Vattnade inget när jag gjorde bädden och lägger nu in ny torv när det blött på yta.

Jag hade i ditt fall gjort om. Tagit ut torven, vattnat lagt in torv och trampat. Det lär aldrig bli någon bädd annars för kisset kommer inte rinna ner till botten som det ska göra och som är själva förutsättningen för att få till en bädd. Ett annat alternativ är att du tar bort både bajs och kiss vid varje mockning för att slippa fylla på så mycket men då försvinner mycket av det suveräna med torven.
 
Jag hade i ditt fall gjort om. Tagit ut torven, vattnat lagt in torv och trampat. Det lär aldrig bli någon bädd annars för kisset kommer inte rinna ner till botten som det ska göra och som är själva förutsättningen för att få till en bädd. Ett annat alternativ är att du tar bort både bajs och kiss vid varje mockning för att slippa fylla på så mycket men då försvinner mycket av det suveräna med torven.
När jag var yngre och höll till i ett stall som hade bädd, så vattnade vi aldrig. Utan öste bara in fyra fem torvblandad och sen på med massa spån.
 
Jag har hästar som kissar väldigt mycket. Detta pga att jag ger mycket vatten i maten, de har annars en tendens att få förstoppningskolik. Jag tror nämligen att vårat kalkrika vatten inte smakar så gott.

Hur tror ni att det kommer gå med torvbädd då? Nu har jag bränslepellets, som förr bara behövdes in 1-2 i veckan men nu är uppe på 3-5 i veckan beroende på.
Tycker också att de senaste pelletsarna varit sämre än de första jag beställde fårn ett företag som nu gått i konkurs.

Jag tar ut ca 1 skottkärra kiss och bajs på två hästar, ibland två kärror.
 
Jag har hästar som kissar väldigt mycket. Detta pga att jag ger mycket vatten i maten, de har annars en tendens att få förstoppningskolik. Jag tror nämligen att vårat kalkrika vatten inte smakar så gott.

Hur tror ni att det kommer gå med torvbädd då? Nu har jag bränslepellets, som förr bara behövdes in 1-2 i veckan men nu är uppe på 3-5 i veckan beroende på.
Tycker också att de senaste pelletsarna varit sämre än de första jag beställde fårn ett företag som nu gått i konkurs.

Jag tar ut ca 1 skottkärra kiss och bajs på två hästar, ibland två kärror.

Jag tror att det hade gått bra. Torv är bland det bästa för kisshästar tycker jag. Båda mina kissar oftast precis innan de ska ut och när hästarna sedan är utsläppta så är kisset redan uppsuget till största delen av torven. Mitt sto kissar alltid på samma ställe så har hon hunnit kissa flera gånger under natten så händer det kanske en handfull gånger om året att det verkligen är blött precis där hon har kissat men inte värre än att man kan häva på lite av den torven som redan finns i boxen, trampa ner torven i det blöta så att det blir mättat och rätta till.
 
Jag har hästar som kissar väldigt mycket. Detta pga att jag ger mycket vatten i maten, de har annars en tendens att få förstoppningskolik. Jag tror nämligen att vårat kalkrika vatten inte smakar så gott.

Hur tror ni att det kommer gå med torvbädd då? Nu har jag bränslepellets, som förr bara behövdes in 1-2 i veckan men nu är uppe på 3-5 i veckan beroende på.
Tycker också att de senaste pelletsarna varit sämre än de första jag beställde fårn ett företag som nu gått i konkurs.

Jag tar ut ca 1 skottkärra kiss och bajs på två hästar, ibland två kärror.

Du kan lägga på torv på den bädden du har redan! Jag blandade bränselpellets och torv och det blev en bra bädd.

Det var en nödlösning för min del för pelletsen var slut så jag var tvungen att köpa torv och det visade sig funka bra.
 
Du kan lägga på torv på den bädden du har redan! Jag blandade bränselpellets och torv och det blev en bra bädd.

Det var en nödlösning för min del för pelletsen var slut så jag var tvungen att köpa torv och det visade sig funka bra.

Ja, det var en tanke idag faktiskt när jag mockade. Att det som redan är trampad bädd och "torr" ju kan få vara kvar. Tänkte att jag skulle fråga det i tråden idag. :-)
 
Jag blandar torv och halmpellets.

Där jag står ingår 2 balar torv i månaden, och utöver de lägger jag in ca 5 säckar halmpellets per månad. Kör ingen bädd, utan tar ut allt var dag.

Hade hellre haft spån, men det får vi inte pga gödselstacken :)
 
Jag hoppas jag lägger det här inlägget rätt annars får mod. flytta på den :up:

Jag skulle vilja veta fördelar och nackdelar på:

Spån
Torv
Spån/torvblandning


i boxen.


Inget av ovanstående.
Halmpellets från Lissbo är överlägset allt annat jag sett och provat. Möjligen bortsett halm om man bara strör på nytt och mockar ut m typ bobcat en gång i veckan.....
 
Jag hade halm pellets i mitt stall i ett par ar, sa lange jag kunde fa tag i det utan att behova kopa en hel lastbil full at gangen.

De halmpellets jag hade var helt suverana. Det luktade aldrig i stallet, bada mina hastar stod inne halva dygnet och det fantastiskt latt mockat. Det luktade faktiskt gott och aldrig urin. Sedan kunde jag inte fa tag pa halm pellets sa jag gick tillbaka till span.
Jag rensade ut stallen, sopade och gjorde ordentligt rent innan jag hallde pa flera balar span. Det var mitt i sommaren och hastarna var inne betydligt mindre an pa vintern (inne tid 4-5 timmar pa dagen nar det var som varmast) Plotsligt var stallet FYLLT med flugor.:confused: Da forst kom jag pa att medan jag haft halm pellets hade jag inga flugor i stallet. Inga alls. Och da jag hade en kompost markte jag genast skillnaden i flugbestandet runt komposten och i hagarna ocksa. STOR skillnad.
 
Fortsätter i denna tråd.

Nu har jag beställt torv. Mitt märke av spånpellets (eller de senaste två märkena) har varit dåliga. Absorberar dåligt och luktar illa.

Så, nu blir det torvbädd med spånpellets uppepå.

Frågan är då; vad är bäst att göra? Jag har ju redan fått rådet, vilket verkar bra, att lägga torven uppepå den nästan obefintliga spånbädden som finns nu.
Å andra sidan har jag en påse Stalosan som jag ju kanske borde använda. Eller?

Hur gör jag nu på bästa sätt?
 
Vi har torvbädd (Söftesmålas torv är kalas!). Testade o lägga annat strö ovanpå en kall vinter men det började lukta direkt (det ovanpå blev lite lite blött av kisset som ändå mest ran igenom o det stank). Uäk. När man är van vid torvbädd så inser man hur mycker ammoniak det oftast luktar i stall.

Min valack tycker jag kissar normalt men hans bädd blir aldrig mättad. Har ca 15 cm packad torv i hela bädden hela tiden, får skala av på mitten lite hela tiden (typ 2-3 spångrepar m blött slängs ut varje dag), lägger i snitt in 1 bal i veckan. Den låg 2 år på prov o när vi tömde (efter att inte ha lagt in på flera månader för att försöka göra av med toven, gick inte så bra, tog ju aldrig slut :p) så var det nästan torrt på golvet o luktade INGENTING någonstans.

Började med torv pga hosthäst o kommer aldrig byta. Älskart!
 
Fortsätter i denna tråd.

Nu har jag beställt torv. Mitt märke av spånpellets (eller de senaste två märkena) har varit dåliga. Absorberar dåligt och luktar illa.

Så, nu blir det torvbädd med spånpellets uppepå.

Frågan är då; vad är bäst att göra? Jag har ju redan fått rådet, vilket verkar bra, att lägga torven uppepå den nästan obefintliga spånbädden som finns nu.
Å andra sidan har jag en påse Stalosan som jag ju kanske borde använda. Eller?

Hur gör jag nu på bästa sätt?
När du har torv behöver du inte stalosan.
 
Vi har torvbädd (Söftesmålas torv är kalas!). Testade o lägga annat strö ovanpå en kall vinter men det började lukta direkt (det ovanpå blev lite lite blött av kisset som ändå mest ran igenom o det stank). Uäk. När man är van vid torvbädd så inser man hur mycker ammoniak det oftast luktar i stall.

Min valack tycker jag kissar normalt men hans bädd blir aldrig mättad. Har ca 15 cm packad torv i hela bädden hela tiden, får skala av på mitten lite hela tiden (typ 2-3 spångrepar m blött slängs ut varje dag), lägger i snitt in 1 bal i veckan. Den låg 2 år på prov o när vi tömde (efter att inte ha lagt in på flera månader för att försöka göra av med toven, gick inte så bra, tog ju aldrig slut :p) så var det nästan torrt på golvet o luktade INGENTING någonstans.

Började med torv pga hosthäst o kommer aldrig byta. Älskart!
Min torvbädd blir genomblött hela tiden :meh: Hatar torv :rage: Jag vill ha tillbaka mitt spån :love:
 
Min torvbädd blir genomblött hela tiden :meh: Hatar torv :rage: Jag vill ha tillbaka mitt spån :love:

Jag är faktiskt lite orolig för att det blir så här med men jag får se hur det går. Har ju haft fungerande bädd med spånpellets förut men det har gått åt skogen så jag har inte så stora förhoppningar att detta ska fungera.
 
Jag är faktiskt lite orolig för att det blir så här med men jag får se hur det går. Har ju haft fungerande bädd med spånpellets förut men det har gått åt skogen så jag har inte så stora förhoppningar att detta ska fungera.
Jag har en renlig häst, så förstår inte vad jag gör för fel. Så nu har jag slängt ut bäden, som var genomblött och mockar ut allt blött någon dag i veckan, inte optimalt men funkar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 779
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 887
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp