Spån eller torv till hosthäst?

M

miisen80

Vilket är bäst? Spån eller torv. Är det stor skillnad? Ska byta från halm till något av ovanstående.

Sv: Spån eller torv till hosthäst?

torv är bättre än spån! såvida det inte är något specialspån som är dammavskiljt.

Det klassiska brukar vara torv, men MINA luftvägar blir risiga av torv så jag vet inte jag :p sen är det så förbaskat skitigt.

I torven finns mer eller mindre rikligt bevarade, igenkännliga, rester (frön, pollen, blad och liknande) av såväl avlagringsplatsens som i viss mån även omgivningens växtlighet. (Ur Wikipedia)

Låter som det kan vara det som gör att det dammar ibland.....

Visst dammar torven. Men dammpartiklarna är så stora att de inte är någon fara för hästens luftrör.

Till TS: Veterinärer ordinerar torv för hosthästar.

Immer

Jag vet några nackdelar för torv.Min häst fick bärrandsröta och vi åkte till veterinären.

Jag har haft torv förut men blev beordrad av veterinären att genast sluta att använda det.

Så här sa hon :

Enligt ny forskning kunde torv bidra till bärrandsröta genom att de småpartiklarna trycktes upp i bärranden.

Jag fick också order om att inte fodra med hösilage ute då det kunde bidra genom att de trampar omkring i den och den är lite sur(pH)

Och inga mer leriga hagar.:rofl:

Nu vet jag ju inte vilken forskning hon syftade på.......tänk om man frågat efter den avhandlingen......skulle jag velat ha läst nu...

Jag har också hört att torv kan påverka hovarna negativt, att hästarna kan få hovbölder av det. Men inte bärrandsröta? Det trodde jag berodde på en bakterie (och torv är sterilt).

Vad gäller servering av hösilage ute behöver hästarna inte trampa omkring i det. Man skaffar någon form av foderhäck, så är det ytterst lite som hamnar på marken.

Om man har en hosthäst så tror jag att man gör klokt i att strö med torv och servera hösilage.

Immer

torv lär vara mindre dammigt. Spån kan vara hur bra som helst om du hittar rätt tillverkare som har grövre spån som inte flyger

Det finns OLIKA sorters torv. Det alla verkar köpa i affären är nog krossat torv. Det SÅLLADE torvet är nästintill dammfritt

KL

Undrar en sak om det är OK för TS.

Har en häst med kronisk(?) bronkit. Hon stod på spån innan, men vi bytte till torv när hon blev sjuk. Nu är hon i princip symptomfri. Kan hosta lite ibland när det är mycket pollen och sånt.
Funderar på om jag kan prova att lägga på lite spån ovanpå torvbädden? Eller är det jättedumt? Inte byta helt utan ha lite som översta lager liksom.
Är så mycket ljusare med spån och allt blir renare. Sen är det även så att ofta efter att jag mockat hennes box hostar jag jättelänge efteråt. Man kanske inte ska jämföra människa och häst, men det känns ändå som att det dammar en del... Är vanligt torv från Lantmännen, så det kanske inte alls dammar mindre än spån?

Tack för svaren! Det blev spån pga lantmännens torv var ju svindyr, ska dock se mig om efter sk dammfritt spån, måste ju ändå vara bättre än halm. Har dessutom pållan ute mycket mer nu. Bara att hålla tummarna för att hon snart blir bättre, inte kul med hosta och bukandning :cry:
Någon som vet hur lång tid jag kan förvänta mig att det tar innan en ev förbättring? Vet kommer ut på onsdag igen och ska kolla hur hon ser ut i halsen :crazy:

Min hosthäst står på spån och det funkar kanon! Visst rekomenderar veterinärerna torv, men som sagt funkar spån bra för mig ialfl!

Vi hade även en hosthäst men mycket utevistelse och dammfri spån såsom Wi.swo.d. Torv tycker jag är väldigt dammigt, den sorten jag provat i alla fall.

Man brukar rekommndera torv eller papper till en hsthäst, men på sommaren blir torv himla dammigt.

Jag har min fd hosthäst på spån o han har nu inte hostat på 3-4 år.
Trots boxvila halva sommaren.

Det viktigaste är bra hö o ej dammig havre/ kraftfoder.
Det hjälper inte att blöta ett dåligt foder.

Hur lång tid det tar är nog lite olika från häst till häst. När min Nova blev dålig så började jag blöta höt direkt och redan efter några veckor så åkte hon ut på heltid. Av höblötningen märkte jag ingen direkt skillnad antagligen pga att de andra istallet åt torrt hö, tyvärr blev det ingen skillnad när hon gick ute dygnet runt heller (blött hö och jag var noggrann med balarna). När det blev dags för bete så försvann hostan nästan helt på ganska kort tid. Min häst var då inte särskilt dålig utan hade större delen av tiden enbart igångsättningshosta som hon var klart besvärad av. Jag skulle gissa på att om ett par veckor ska hästen var i princip symptomfri om du har lyckats hitta källan till hostan.
Angående torven räkna med att det är dyrt med hosthäst MYCKET dyrt. Jag använder som sagt torv och det är den lilla kostnaden i sammanhanget för mig. Jag har en liten skitgris och större delen av året använder jag växelströbädd gör då av med 1 bal torv i veckan.
Någon skrev angående hösilage att det inte ska användas ute eftersom det blir nertrampat. Samma problem uppstår ju med hö om det trampas i det och jag är 100% säker på att hö nertrampat i lera inte är det minsta mer hygieniskt än hösilage i samma situation. Om man har problem med att det trampas i fodret går det mycket lätt att bygga foderlådor av en (sj)pall, ett par pallkragar, en bottenskiva och ett par plankor för att hålla ihop konstruktionen. Dessa lådor går även att bygga i höjder så att små shettisar inte kan äta ihjäl sig av en större (svältande) hästs mat :idea:

Funderar på om jag kanske ska blanda dammfritt spån och torv, kan det vara något? Eftersom jag står i ett stall med full skötsel så är det lite bökigt att få till allt som jag vill ha det, tex måste jag nu köpa strö själv, har i alla fall fått till det med utevistelsen ganska bra. Ska ev ha henne ute dygnet runt men då blir det problem med maten, klarar sej inte på enbart bete då hon är en gammal fullblodsdam som är svår med både hullet och med maten, hon struntar hellre i att äta om något inte passar. Så frågan är om hon kan klara sig på att äta kraftfoder bara en gång om dagen och hur mycket jag kan få i henne på ett tilfälle, hon äter mest på natten när det är lugn o ro, frukost är hon inte så intresserad av.
Hon har i alla fall ökat sin utevistelse från ynka fyra timmar till minst tio:), till hennes stora förtret.(det finns inte hagar så att det räcker till alla, därav den lilla utevistelsen, inget jag gillat men ibland måste man rätta sig efter andra) Hon stod och pep i hagen i dag när hon fick syn på mig, dessutom var hon alldeles bubblig av alla insektsbett:( hage kompisarna duger inte dom heller, bökigt med känsliga hästar. Men hon ska nog vänja sig och i morgon blir det flugtäcke på.

Vad är växelströbädd?
Kom gärna med fler tips på hur jag kan hjälpa min ögonsten.:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
713
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10