Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Det blir lite som hobby att lära sig mer om byggnadstekniker för den som blir biten av renoverande av gamla hus.

Är man föga intresserad av sådant, så bör man välja ett hus byggt efter 1980 eller så, och då kan man anlita vilken hantverkare som helst för att få hjälp.

Inga hus, även sådana som bara är något år gammalt, är så att säga i perfekt skick.
Det finns alltid något som borde, eller skulle kunna vara "bättre" (tycke och smak, eller praktiska funktioner).

Med hus har man alltid något att göra, eller något som kanske borde göras men som man väljer att skjuta på något år...

Ja, plus att inte kunna/vilja göra något blir dyrt om en vill ha hus. Även om materialet kostar så är hantverkare dyra också. Det enda jag alltid tar in hjälp för är elen.

Edit: Sedan skulle jag aldrig i helvete köpa ett 1970/1980-tals hus... för många av dem är sjuka.
 
Det blir lite som hobby att lära sig mer om byggnadstekniker för den som blir biten av renoverande av gamla hus.

Är man föga intresserad av sådant, så bör man välja ett hus byggt efter 1980 eller så, och då kan man anlita vilken hantverkare som helst för att få hjälp.

Inga hus, även sådana som bara är något år gammalt, är så att säga i perfekt skick.
Det finns alltid något som borde, eller skulle kunna vara "bättre" (tycke och smak, eller praktiska funktioner).

Med hus har man alltid något att göra, eller något som kanske borde göras men som man väljer att skjuta på något år...
Man ska ha råd att köpa med ;) Det är lite problemet för min generation. Vi har inte pengar att köpa något som inte är ordentligt renoveringsbehov på, och vi har heller inte erfarenheten som behövs för att köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Ta in hantverkare skulle vi inte göra till annat än el och vvs.

Men, om vi tar huset på bilden nedan, byggt 1991, men, stilen är timmerhus och inte det vanligaste som gjordes 1991. Hur ska man veta exakt hur väggar och allt är uppbyggda? Om de är timmerhusbyggda eller modernt byggda á 1991, innan man river upp väggen och faktiskt kollar alltså. Om jag inte ser fel på grunden så ser det ut att vara olika grund på olika delar av huset också? Just exakt detta hus är givetvis inte intressant, när jag har råd att köpa så kommer det inte vara till salu längre oavsett. Så kanske är detta hus inte alls byggt 1991, utan utbyggt då? Ja, vem vet? Men enligt annonsen så är den det iaf... ehm...

1722254139071.png
 
Man ska ha råd att köpa med ;) Det är lite problemet för min generation. Vi har inte pengar att köpa något som inte är ordentligt renoveringsbehov på, och vi har heller inte erfarenheten som behövs för att köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Ta in hantverkare skulle vi inte göra till annat än el och vvs.

Men, om vi tar huset på bilden nedan, byggt 1991, men, stilen är timmerhus och inte det vanligaste som gjordes 1991. Hur ska man veta exakt hur väggar och allt är uppbyggda? Om de är timmerhusbyggda eller modernt byggda á 1991, innan man river upp väggen och faktiskt kollar alltså. Om jag inte ser fel på grunden så ser det ut att vara olika grund på olika delar av huset också? Just exakt detta hus är givetvis inte intressant, när jag har råd att köpa så kommer det inte vara till salu längre oavsett. Så kanske är detta hus inte alls byggt 1991, utan utbyggt då? Ja, vem vet? Men enligt annonsen så är den det iaf... ehm...

Visa bifogad fil 150276
För ett såpass nytt hus bör följande existera:

Ritningar - hos säljaren, men också hos kommunens byggnadslovsavdelning, eftersom det på 1990-talet med största sannolikhet finns ett bygglov.

I bygglovshandlingar ingår sådant som hur grunden är utförd, sektionsritningar m.m.

Oftast finns även sådant som hur väggar och tak är uppbyggda med.

Annars, särskilt om "någon" har byggt helt eller delvis själv, så får man helt enkelt fråga (säljaren) sådant som:

Hur är väggarna/taket/golvet uppbyggda? Vilken typ av isolering är använd?
Vilken sorts grund?

Är huset kommit ur en byggsats från ett husföretag, så har även dessa oftast kvar typritningar och materialspecifikationer, så då får man fråga "husfirman".
 
För ett såpass nytt hus bör följande existera:

Ritningar - hos säljaren, men också hos kommunens byggnadslovsavdelning, eftersom det på 1990-talet med största sannolikhet finns ett bygglov.

I bygglovshandlingar ingår sådant som hur grunden är utförd, sektionsritningar m.m.

Oftast finns även sådant som hur väggar och tak är uppbyggda med.

Annars, särskilt om "någon" har byggt helt eller delvis själv, så får man helt enkelt fråga (säljaren) sådant som:

Hur är väggarna/taket/golvet uppbyggda? Vilken typ av isolering är använd?
Vilken sorts grund?

Är huset kommit ur en byggsats från ett husföretag, så har även dessa oftast kvar typritningar och materialspecifikationer, så då får man fråga "husfirman".
Just i detta fall så har säljaren bara ägt huset i 6 år och var således inte den som byggde huset. Och som sagt, eftersom det är två olika grunder på huset så är frågan om hela byggdes 1991, eller om någon del är äldre. Men i mitt specifika fall så är det mest troligt att jag kommer köpa ett äldre hus, för det är det vi kommer ha råd med.

Hur nytt behöver det vara för att det ska finnas vettiga ritningar hos kommunen?
 
Just i detta fall så har säljaren bara ägt huset i 6 år och var således inte den som byggde huset. Och som sagt, eftersom det är två olika grunder på huset så är frågan om hela byggdes 1991, eller om någon del är äldre. Men i mitt specifika fall så är det mest troligt att jag kommer köpa ett äldre hus, för det är det vi kommer ha råd med.

Hur nytt behöver det vara för att det ska finnas vettiga ritningar hos kommunen?
Fick tag på ritningar till mitt som är byggt 42, men utbyggt 75. Det mesta var från när de skulle göra utbyggnaden 75. :)
 
Just i detta fall så har säljaren bara ägt huset i 6 år och var således inte den som byggde huset. Och som sagt, eftersom det är två olika grunder på huset så är frågan om hela byggdes 1991, eller om någon del är äldre. Men i mitt specifika fall så är det mest troligt att jag kommer köpa ett äldre hus, för det är det vi kommer ha råd med.

Hur nytt behöver det vara för att det ska finnas vettiga ritningar hos kommunen?
Krav på byggnadslov på landet kom 1976. Efter det så bör kommunerna ha byggnadslovshandlingar för alla hus i kommunen.

I städer och tätorter, så uppstod krav på reglering av bebyggelse i slutet på 1940-talet, men det kan ha tagit en stund innan det verkligen började fungera.

I större städer som Stockholm så finns det ännu äldre ritningar i kommunens arkiv, som kommit till när olika stadsdelar planerats.

Men, ritningar (om sådana gjordes) tillhör fastigheten, så normalt sett så ska ägaren till fastigheten ha ritningar på huset.
Det som finns i kommunens arkiv är en "officiell kopia", så att säga.

Ritningar (hos fastighetsägaren) finns sällan för lantliga (timmer-)hus byggda fram till 1920-1930 ungefär. Man bara byggde enligt beprövad kunskap.

Hus byggda i städernas förorter har väldigt ofta ritningar oavsett, om de byggts under 1900-talet eller senare.
 
Det blir lite som hobby att lära sig mer om byggnadstekniker för den som blir biten av renoverande av gamla hus.

Är man föga intresserad av sådant, så bör man välja ett hus byggt efter 1980 eller så, och då kan man anlita vilken hantverkare som helst för att få hjälp.
Det behövs inte alls faktiskt.
Alla hus är inte värda att "hålla stilen" på.
Mitt hus är byggt 1940 och all renovering handlar bara om att få det tillräckligt trivsamt för att bo i.
Det finns inget historiskt värde över huvudtaget i den brädhögen.
Men det kan bli trevligt med tiden.
Håller fortfarande på efter mer än 30 år.
För klart verkar det inte kunna bli.
 
Man ska ha råd att köpa med ;) Det är lite problemet för min generation. Vi har inte pengar att köpa något som inte är ordentligt renoveringsbehov på, och vi har heller inte erfarenheten som behövs för att köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Ta in hantverkare skulle vi inte göra till annat än el och vvs.

Men, om vi tar huset på bilden nedan, byggt 1991, men, stilen är timmerhus och inte det vanligaste som gjordes 1991. Hur ska man veta exakt hur väggar och allt är uppbyggda? Om de är timmerhusbyggda eller modernt byggda á 1991, innan man river upp väggen och faktiskt kollar alltså. Om jag inte ser fel på grunden så ser det ut att vara olika grund på olika delar av huset också? Just exakt detta hus är givetvis inte intressant, när jag har råd att köpa så kommer det inte vara till salu längre oavsett. Så kanske är detta hus inte alls byggt 1991, utan utbyggt då? Ja, vem vet? Men enligt annonsen så är den det iaf... ehm...

Visa bifogad fil 150276
Det kan vara timmerpanel också.
Populärt att smeta på hus på 1990-talet.
 
Man ska ha råd att köpa med ;) Det är lite problemet för min generation. Vi har inte pengar att köpa något som inte är ordentligt renoveringsbehov på, och vi har heller inte erfarenheten som behövs för att köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Ta in hantverkare skulle vi inte göra till annat än el och vvs.

Men, om vi tar huset på bilden nedan, byggt 1991, men, stilen är timmerhus och inte det vanligaste som gjordes 1991. Hur ska man veta exakt hur väggar och allt är uppbyggda? Om de är timmerhusbyggda eller modernt byggda á 1991, innan man river upp väggen och faktiskt kollar alltså. Om jag inte ser fel på grunden så ser det ut att vara olika grund på olika delar av huset också? Just exakt detta hus är givetvis inte intressant, när jag har råd att köpa så kommer det inte vara till salu längre oavsett. Så kanske är detta hus inte alls byggt 1991, utan utbyggt då? Ja, vem vet? Men enligt annonsen så är den det iaf... ehm...

Visa bifogad fil 150276

Det där ser ut som ett kataloghus av timmer, det fanns och finns fortfarande. Det är nog inte så sannolikt att det är äldre timring, kanske en del av huset som sen byggts ut. Men det ser man när man kommer dit.

Såna här timringar är snygga men man bör kolla upp att dom är ordentligt isolerade / energideklarationen så man inte drar på sig vansinniga uppvärmningskostnader.

Byggår och renoveringar brukar dessutom stå i dokumenten hos mäklaren.

Mitt hus har en originaltimring från "före 1909" (det är någon gång runt 1650 som första delen restes), sen renoverat i många omgångar, varav en större renovering skedde 1995. Man kan inte se från utsidan att huset snart är 400 år, men man kan se det på vinden :). Att jag kan husets historia är via de officiella dokumenten + gammal byadokumentering + grannen som är i släkten som byggde det under 1600-talet.
 
Jag håller inte riktigt med om att man bör välja hus byggda efter 1980 om man inte är intresserad av att "snöa in" på byggnadsvård. Däremot kan det ju vara en bra idé att bekanta sig lite med just sitt eget hus, och byggnadstekniker som användes då o. s. v. Det mesta tycker jag går utmärkt att lära sig och ta reda på allt eftersom, om man inte köper något med väldigt omfattande och akut renoveringsbehov, förstås.

Då bör man å andra sidan vara utrustad med väldigt mycket kunskap, erfarenhet, pengar, tålamod, och helst fler än de 24 timmar som vanligtvis finns på ett dygn.
Många småhus byggda sent på 1960-talet och på 1970-talet (miljonprogramstiden), var experiment i användande av nya och rationella byggnadstekniker hämtade från industriellt byggande av flerfamiljshus.

Det kan vara jättebra hus, eller ganska illa hopkomna hus.

Vill man göra det "lätt för sig" som köpare, och husets egenskaper i sig väger lättare än läget, så bör man välja ett hus som är tidigare än ungefär 1965, och senare än ungefär 1980.
 
Man kan inte se från utsidan att huset snart är 400 år, men man kan se det på vinden :)
Hur ser man det på vinden?

Vi bor i ett hus (inte mitt) som med garanti är före 1850.
Det har stått hus på platsen sedan 1600-talet eller tidigare, men vi har inte lyckats att ta reda på om de husen är inbyggda i nuvarande hus eller ej.
Gården var avsedd för Officerare i Regementet innan den kom i familjens ägo så den är ovanligt väl dokumenterad.
 
Hur ser man det på vinden?

Vi bor i ett hus (inte mitt) som med garanti är före 1850.
Det har stått hus på platsen sedan 1600-talet eller tidigare, men vi har inte lyckats att ta reda på om de husen är inbyggda i nuvarande hus eller ej.
Gården var avsedd för Officerare i Regementet innan den kom i familjens ägo så den är ovanligt väl dokumenterad.

Vi har en kallvinda över den äldsta delen av huset, och stockarna som håller ihop stommen finns kvar trots att taket är bytt i omgångar :). Man kan också gräva i isoleringen och se sidoväggarna.

Men inuti själv huset är det nya väggar både utanpå och inuti stommen. Där är det enda som skvallrar om vad som finns inuti den ovanliga tjockleken på ytterväggarna.
 
Vi har en kallvinda över den äldsta delen av huset, och stockarna som håller ihop stommen finns kvar trots att taket är bytt i omgångar :). Man kan också gräva i isoleringen och se sidoväggarna.

Men inuti själv huset är det nya väggar både utanpå och inuti stommen. Där är det enda som skvallrar om vad som finns inuti den ovanliga tjockleken på ytterväggarna.
Samma här med oisolerad vind och kunna se hur huset såg ut när det byggdes på 1800-talet :love:! Gavlarna har originalstockarna på insidan.
 
Vi har en kallvinda över den äldsta delen av huset, och stockarna som håller ihop stommen finns kvar trots att taket är bytt i omgångar :). Man kan också gräva i isoleringen och se sidoväggarna.

Men inuti själv huset är det nya väggar både utanpå och inuti stommen. Där är det enda som skvallrar om vad som finns inuti den ovanliga tjockleken på ytterväggarna.
Jag skall upp och krypa på vinden alltså.
Det får bli vid nästa brandskyddskontroll.
 
Man ska ha råd att köpa med ;) Det är lite problemet för min generation. Vi har inte pengar att köpa något som inte är ordentligt renoveringsbehov på, och vi har heller inte erfarenheten som behövs för att köpa ett hus med stora renoveringsbehov. Ta in hantverkare skulle vi inte göra till annat än el och vvs.

Men, om vi tar huset på bilden nedan, byggt 1991, men, stilen är timmerhus och inte det vanligaste som gjordes 1991. Hur ska man veta exakt hur väggar och allt är uppbyggda? Om de är timmerhusbyggda eller modernt byggda á 1991, innan man river upp väggen och faktiskt kollar alltså. Om jag inte ser fel på grunden så ser det ut att vara olika grund på olika delar av huset också? Just exakt detta hus är givetvis inte intressant, när jag har råd att köpa så kommer det inte vara till salu längre oavsett. Så kanske är detta hus inte alls byggt 1991, utan utbyggt då? Ja, vem vet? Men enligt annonsen så är den det iaf... ehm...

Visa bifogad fil 150276
Det kommer nog vara kvar när du har råd.
Inga bilder invändigt, mäklaren säger det behöver totalrenoveras invändigt.
Det var tydligen bara visning på speciella tider/dagar, krånglig säljare enligt mäklaren.
Men ser ju fint ut på bilderna - men måste man verkligen totalrenovera något som ska vara byggt 1991?
 
Det kommer nog vara kvar när du har råd.
Inga bilder invändigt, mäklaren säger det behöver totalrenoveras invändigt.
Det var tydligen bara visning på speciella tider/dagar, krånglig säljare enligt mäklaren.
Men ser ju fint ut på bilderna - men måste man verkligen totalrenovera något som ska vara byggt 1991?
Men vad skumt att det inte finns några inomhusbilder :confused: .
 
Men ser ju fint ut på bilderna - men måste man verkligen totalrenovera något som ska vara byggt 1991?
Kanske vattenskada inomhus, eller några som rökt så mycket att röken sitter i överallt? Kanske vattenskada ihop med katter som klöser på tapeter och barn som ritar på köksskåp? :D

Sedan har jag märkt att vad som är "renoveringsbehov" enligt mäklare kan skilja massor! När vi letade lägenhet var det vissa annonser om bostäder som "behövde renovering", men det verkade mest handla om att det inte såg ut som hämtat ur senaste inredningskatalogen där inne...
 
Ja, träfärgat är precis det jag menar. Och jag tycker att det är SÅ fult. Framförallt när det ibland är golv, väggar och tak. Då vill jag kräkas lite.

Hittade detta enligt bilden nedan, är det typ sådana taklister du skulle vilja ha då? Visa bifogad fil 150261

För egen del så skulle jag backa pga prislappen. Vanliga taklister är ju rätt så billiga i jämförelse... Så det får nog bli tråkig renovering i framtiden tror jag :rofl:
Säger som @athena_arabians. Gamla timmerhus är svåra att få helt obeboeliga om det inte finns ruttna delar (som också går att ersätta).

De är i princip en byggsats. Man kunde flytta bhuet genom att montera ner det och sätta upp på annat ställe. Vid laga skifte gjordes det ofta.

Sen gör man som man gjorde då. Tätade och satte ytskikt. Lister var de billigast möjliga. Inga dekorationer utan bara ett sätt att göra skarven vägg -tak. Och få stadga åt takpappen.

Krusiduller och sniockarglädje fanns förstås. Men det var inte först prio.
 
Det kommer nog vara kvar när du har råd.
Inga bilder invändigt, mäklaren säger det behöver totalrenoveras invändigt.
Det var tydligen bara visning på speciella tider/dagar, krånglig säljare enligt mäklaren.
Men ser ju fint ut på bilderna - men måste man verkligen totalrenovera något som ska vara byggt 1991?
Ja prislappen skvallrar ju om att något är konstigt.

Ja ellerhur. Det känns väldigt märkligt att man skulle kunna ha förstört så mycket på så pass kort tid? Visst att man vill byta ut plastmattorna ASAP. Men totalrenoveras?? Och ingen planritning.

Knepiga säljare är nog största problemet här gissar jag. Jag har inte hört mig för eftersom jag helt enkelt inte har råd exakt just nu. Men får jag bara jobb så lär vi ha råd med något liknande rätt fort. Beroende på hur mycket renovering som behövs.

Sen det här med röklukt... Vi målade helt enkelt om hela "lillstugan" där farmor hade rökt inne under flera år och vädrade massor - det räckte. Och så jobbigt är det inte att måla om.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja prislappen skvallrar ju om att något är konstigt.

Ja ellerhur. Det känns väldigt märkligt att man skulle kunna ha förstört så mycket på så pass kort tid? Visst att man vill byta ut plastmattorna ASAP. Men totalrenoveras?? Och ingen planritning.

Knepiga säljare är nog största problemet här gissar jag. Jag har inte hört mig för eftersom jag helt enkelt inte har råd exakt just nu. Men får jag bara jobb så lär vi ha råd med något liknande rätt fort. Beroende på hur mycket renovering som behövs.

Sen det här med röklukt... Vi målade helt enkelt om hela "lillstugan" där farmor hade rökt inne under flera år och vädrade massor - det räckte. Och så jobbigt är det inte att måla om.
Jag köpte ett inrökt hus Det mesta var gult...
Lejde målare som sprutade taken med spärrfärg
Tspetserade och målade resten själv. Noll röklukt efter det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp