Soyamjöl?

Sv: Soyamjöl?

Har själv hittat sojan i säckar vi fått och pratat med Kvarnby som bekräftat att det är sojarester p.g.a. att de har lucernen i samma silo som de har soja i innan. De måste ändra sin tillverkning eller märka säckarna för såhär tycker inte jag att det får gå till.
Ärendet är väl antagligen under utredning för en säljare som vi pratat med skulle ta upp det. Men de har själva bekräftat att det är soja, min allergiska häst fick ju återfall p.g.a. deras lucern som vi köpt i tron att det var en REN produkt som det stod på säcken.

*kl*

En anledning till att flera upplever "viktuppgång" på att bara ge 1dl soja kan vara så att det saknas lysin i övriga foderstaten. Så trots tillräcklig proteingiva saknas en del och det tillför då sojan och hästen kan plötsligt ta åt sig allt den får.

Dessutom är det många som upplever hästen som "smal" när den egentligen har normalt hull men är omusklad.

Det är iaf det i Kvarnbys lucern, Kraffts har jag inte provat sen hon blev allergisk, men de säger att det inte ska vara det i den.

Bigganl Ja, jag ska försöka hitta ett kraftigare hö till hösten, men just nu har jag ju inte det.

Är din häst allergisk både mot sojamjöl och sojaolja? det är ju oljan som finns i vissa lusernhack. Men inte i alla lusernprodukter.

Jag såg inte att du redan hade förklarat.

Min svårfödda tvååring får 600g soja om dagen.

Vårt silage har tyvärr en kass kvot och jag får bara i henne 1 kg lucern om dan, sen tar det stopp och hon vägrar äta upp.

Så jag kompleterar med soja. Har ingenting negativt att säga om det, det är hyfsat billigt, smakligt och lättsmält.

Hur många dl motsvarar 600g för dig? :)

*kl*

En anledning till att flera upplever "viktuppgång" på att bara ge 1dl soja kan vara så att det saknas lysin i övriga foderstaten. Så trots tillräcklig proteingiva saknas en del och det tillför då sojan och hästen kan plötsligt ta åt sig allt den får.

Dessutom är det många som upplever hästen som "smal" när den egentligen har normalt hull men är omusklad.

Absolute det har du helt rätt i, en häst som är omusklad luras man oftast av då att den är mager. Det kanman då speciellt se om den saknar muskler över rygg och hals, då ryggen blir tunn och då försvinner ju en del över magen och halsen blir tunn!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 349
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur