Soyamjöl?

Sv: Soyamjöl?

Jag har undvikit soja så långt det går och jag undviker köpa foder med soja i. Det är en så stor miljöbov, visst går mycket till kor o grisar - men vi behöver inte dra vårt strå till stacken heller!!! Det finns utmärkta svenskproducerade proteinmedel och vi behöver inte köpa soja som skapat fattiga männsikor i andra länder och djur och naturkatastrofer för att vi inte har bättre vett!!!

Jag ger min unghäst sojamjöl. 2 dl/dag.
Är bra för växande hästar...

Jag vill också gärna veta, om det är möjligt att PM:a mig med...

KL En annan tanke som jag får, i den här diskussionen, är att man kan muskla hästen bättre med tillskott av E-vit o selen. Tycker att det hade större betydelse för mitt ena sto, än att tillsätta soja till fodret.

*KL*

Min lilla tjej får också soja.
Hösilaget är inte det allra bästa för att fodra en liten unghäst som inte orkar trycka i sig tillräckligt många kg varje dygn. Jag hade önskat att hon älskade att äta lusern men så är inte fallet. Jag fodrar henne med både lusern (blandat med massa godsaker) och soja, ca 1,5 dl/dag. Viktigt är väl att vänja hästen med detta mycket sakta och som sagt vara försiktig med mängden.

Jag har funderat lite på att ge mitt sto soja..hon har gått med föl vid sidan hela vintern och helt plötsligt magrade hon av i raketfart i januari. Hon var väldigt fet i höst så jag lät henne gå med fölis och gav bara fri tillgång på hö samt lite lucern,betfor och musli.Tyvärr så verkade det inte ha räckt.Hon magrade såpass snabbt att jag inte hann reagera tillräckligt snabbt.(träckprov är taget-inga parasiter) Hon fick mystiska ödem i samband med detta så det kan vara en bidragande faktor.(tog alla prover vi om möjligt kunde komma på men hon är helt frisk enligt alla) Har nu särat på mamma och föl på natten till att börja med (har ännu ingen möjlighet att sära dom ute)
Hon producerar forfarande väldigt mycket mjölk.Jag har ökat foderstaten såpass mycket under en längre tid så att hon inte orkar äta upp för tillfället(hon har börjat rata lucernet) och därför hade ett koncentrat varit att föredra..vad tror ni? Ursäkta trådkap..

Min svårfödda tvååring får 600g soja om dagen.

Vårt silage har tyvärr en kass kvot och jag får bara i henne 1 kg lucern om dan, sen tar det stopp och hon vägrar äta upp.

Så jag kompleterar med soja. Har ingenting negativt att säga om det, det är hyfsat billigt, smakligt och lättsmält.

Jag har undvikit soja så långt det går och jag undviker köpa foder med soja i. Det är en så stor miljöbov, visst går mycket till kor o grisar - men vi behöver inte dra vårt strå till stacken heller!!! Det finns utmärkta svenskproducerade proteinmedel och vi behöver inte köpa soja som skapat fattiga männsikor i andra länder och djur och naturkatastrofer för att vi inte har bättre vett!!!

Vett och vett... Ge mig ett närproducerat alternativ till en rimlig kostnad, som hästen äter upp, så skulle jag byta på dagen.
Det funkar inte alltid att vara idealist.

Havre går bort p.g.a. att hon blir svårriden av det. Vetekli har vi inte vågat testa ännu, hon åt det förut när allergin uppstod. Hon ska helst äta så lite kraftfoder som möjligt och istället sådant som hon tar upp med hjälp av grovtarmen, typ grovfoder. Men det är tydligen väldigt svårt att få tag på helt rena produkter, soja smygs in lite överallt.
Det är enbart protein hon behöver extra till sin foderstat.

Bäst alternativ för dig borde vara att leta upp ett tillräckligt bra grovfoder så slipper du komplettera.

Är det soja i lucern??Annars vore väl det kanon i ditt fall?

Det är iaf det i Kvarnbys lucern, Kraffts har jag inte provat sen hon blev allergisk, men de säger att det inte ska vara det i den.

Bigganl Ja, jag ska försöka hitta ett kraftigare hö till hösten, men just nu har jag ju inte det.

Min svårfödda tvååring får 600g soja om dagen.

Vårt silage har tyvärr en kass kvot och jag får bara i henne 1 kg lucern om dan, sen tar det stopp och hon vägrar äta upp.

Så jag kompleterar med soja. Har ingenting negativt att säga om det, det är hyfsat billigt, smakligt och lättsmält.

Absolute håller med, man kan kompletera med soja. Men minh äst som ngn annan också sa så äter min häst lucern dåligt. Hon gillar inte lucern man blötlägger(pelletsform) blir för gröötigt och om man inet blöter lucern i pellets form blir det stor risk för foderstrupsförstoppning. Vilket inet är så bra!
Serdan finns det ju då lucern i strå form minh äst behöver en sådan mängd av edtf ör att klara sig och hon lämnade alltid lucernet när jag gav hon. Hon vägrar att typ äta det. sedan fick jag hära från några stycket att amn akn ge soyamjöl min häst började direkt äta och hon har på 3 veckor så ser amn redan så stor skillnad i hullet!

Då tycker jag du ska prova lucern stråhackat från krafft! Det använder jag och det inehåller mig veterligen inte soja!

Fast han på Krafft sade att det inte tillverkas i Sverige så det kunde de inte garantera att det inte innehåller spår av soja.

Det är nog inte många som vet att det är soja i Kvarnbys lucern heller, det står inte på säcken nämligen...

Det står på Kvarnbys lusernsäckar att det är oblandad foderråvara = inget annat än lusern. Jag undrar varifrån du har fått uppgiften att det skulle innehålla soja?

Innehåller det något annat än enbart lusern så ska nog detta anmälas till kontrollmyndigheten, för det kan knappast vara tillåtet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 349
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur