Soyamjöl?

H

Havannis

Soyamjöl är enbart protein, det som är bra med soyamjöl är att man inte skall ge ngn mängd av edt därför passar det svårfödda hästar som har svårt att äta i för stor mängd. Det aknske bara behövs 3dl per mål. Breonde på häst men ingen större mängd, för då blir det ju överskott av protein.

Jag ger mitt svårfödda fullblod det istället för lucern. faktum är att edt funkat bättre!

Vad tycker ni om Soyamjöl?

Sv: Soyamjöl?

Jag försöker så långt det är möjligt undvika så starka foderkoncentrat, främst för hästens skull. Överskott av protein beror ju på totalfoderstaten, däremot är det ju en limit på hur mycket koncentrat man kan ge.

Vi föredrar att ge vårt fullblod fri tillgång på hackad strå, fri tillgång på hösilage och komplettera med Hippo Alfa.

Jag har själv soja till min häst, jag ger henne 2dl/dag. Verkar det lite? Jag bara undrar då tjejen i butiken sa att man max skulle ge 1 dl/dag för en liten storhäst. Tkr det lät väldigt lite.. Vet att höanalys osv är nödvändigt för att kunna räkna ut det exakta måttet. Men tror du att jag kan öka lite på det?

Jag försöker så långt det är möjligt undvika så starka foderkoncentrat, främst för hästens skull. Överskott av protein beror ju på totalfoderstaten, däremot är det ju en limit på hur mycket koncentrat man kan ge.

Vi föredrar att ge vårt fullblod fri tillgång på hackad strå, fri tillgång på hösilage och komplettera med Hippo Alfa.

min häst har fri tillgång på hösilage, emn alal hästar klarar sig heltt enkelt inte bara på hö dets kulel at väldigt lång tid innan vissa hästar går upp i vikt då. speciellt min! jag tycker soyamjöl är bättre än lucern, jag har kört med lucern i så många år på alla möjliga hästar men i strå form är er uu en sådan mängd om en svårfödd häst skall ha för att klara sig!"

Därför tycker ajg soyamjöl är bättre. Man behöver inte ge mycket och man skall självklart vara försiktig eftersom det är enbart protein ocvh inga stora givor! ABSOLUTE INTE! Medans visas som jag vet ger jätte lite av lucern och deras hästar klaerar sig bar på det, det är så olika!

Jag använder också soja för att få upp proteinkvoten i foderstaten. 150 g per dag har min häst fått från augusti. Det fungerar jättebra. Jag gillar det för att det är så pass mycket protein och man därmed behöver ge så lite + att det innehåller så lite energi. Min häst är extremt lättfödd och det gäller att hålla energin nere. Krafft Protein har jag använt något annat år och det funkade också jättebra.

Jag har själv soja till min häst, jag ger henne 2dl/dag. Verkar det lite? Jag bara undrar då tjejen i butiken sa att man max skulle ge 1 dl/dag för en liten storhäst. Tkr det lät väldigt lite.. Vet att höanalys osv är nödvändigt för att kunna räkna ut det exakta måttet. Men tror du att jag kan öka lite på det?

Maxgränsen för soja är 100 gram per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Det blir ganska mkt mer än 1dl per dag för en stor häst. Hon hade kanske ngt dyrare foder som hon ville sälja?
Jag förstår inte alls denna rädsla för soja. Det är ett foder som hästen har mkt lätt för att bryta ner och ta upp. Det är alltså ett koncentrat. Detta innebär att man bara behöver ge lite av det. Om man ger för mkt hinner inte tunntarmen ta hand om det och då kan hästen bli sjuk. Om man vet vad man gör så är det ett jättebra foder. Jag ger det till våra två stora hästar denna vinter för att kompensera ensilaget.

Hej, tycker du din häst går upp på 1dl/per mål? Men jag tror du kan öka men amn säger vell att man skall ge 1hg per 100kg eller ngt av soyamjöl. Jga tror nog du kan öka kanske till 2dl/mål, kanske 3dl beroende på hur svårfödd din häst är. Min häst t.ex är ett extremt fall av svårfödda hästar. jag ger hon 5dl/mål och det är max vad jag nog kan ge henne och hon är en större storhäst eller aj normnal stor beror på vadd man jämför med men om du har en mindre storhäst så är min nog en större i jämförelse med din.

Har inte fodrat med det själv... Men föredrar hellre lusern eftersom det räknas som grovfoder.
Sen är ju soja väldigt koncentrerat så jag tkr man ska ha lite koll på foder om man fodrar med det.
Sen har jag förståt det som att det inte är så etiskt med soja...

Tuvisen;12142090 Men föredrar hellre lusern eftersom det räknas som grovfoder. Sen är ju soja väldigt koncentrerat så jag tkr man ska ha lite koll på foder om man fodrar med det. Sen har jag förståt det som att det inte är så etiskt med soja...[/QUOTE skrev:
Håller med dig. Jag ger lusern till ponnyerna men det blir för dyrt med massor av lusern till alla.
Sedan är det inte miljövänligt med soja och inte bra av andra anledningar heller som jag kanske inte riktigt kan redogöra för (fördelningspoltik?)

Har inte fodrat med det själv... Men föredrar hellre lusern eftersom det räknas som grovfoder.
Sen är ju soja väldigt koncentrerat så jag tkr man ska ha lite koll på foder om man fodrar med det.
Sen har jag förståt det som att det inte är så etiskt med soja...

man bör vara försiktig, men man bör ta hjälp av foderkunnig om rätt mängd info och allt som jag gjorde! jag tycker det har fuungerat och jag tycker edt har funkat bättre än lucern på min häst! :)

Håller med dig. Jag ger lusern till ponnyerna men det blir för dyrt med massor av lusern till alla.
Sedan är det inte miljövänligt med soja och inte bra av andra anledningar heller som jag kanske inte riktigt kan redogöra för (fördelningspoltik?)

Om en häst fungerar bra på lucern så ger ajg nog hellre edt! :) Men edt har fungerat på min extremt svårfödda häst och det är de enda fgioderet som riktigt gjort susen! sedan är det ju upp till en själv vad man också ger för foder?

Fördel med sojan den enda jag tycker är att det är ett koncentrat
Nackdelarna är mycket fler och större, saker som att den fel använd kan rubba tarmbalansen och göra hästen dålig, ofta är genmodifierad och en stor miljöbov på flera sätt.

Om jag ska använda ett koncentrat proteinfoder föredrar jag potatis protein som är ännu mer koncentrerad och något snällare mot magen. Eller möjligen riskli om inte hästen ska tävla förstås.

Ni som har använt Soyamjöl eller använder, tycker ni det funkar bra? har era hästar t.ex gått upp bra i hullet på det? =)

Jag skulle aldrig ge soja mjöl till min häst.

Det är så att många inte är medvetna att en del länder använder GMO (genmodiferade organismer, http://www.gmofri.se/?c=8 ) när de odlar spannmål som soja, majs, raps, etc.

Vad jag fått veta är att Kina, Spanien, USA och Brasilien odlar gärna med GMO, för att spannmål ska hålla länge. Men det finns forskning att fler o fler har fått problem med njurar av detta. Min förra häst (fullblodskorsning) var väldigt svår född, så jag gav henne ca 10 kg hö, lucern och krafft groov. Hon blev jättefin :)

Soyamjöl är enbart protein, det som är bra med soyamjöl är att man inte skall ge ngn mängd av edt därför passar det svårfödda hästar som har svårt att äta i för stor mängd. Det aknske bara behövs 3dl per mål. Breonde på häst men ingen större mängd, för då blir det ju överskott av protein.

Jag ger mitt svårfödda fullblod det istället för lucern. faktum är att edt funkat bättre!

Vad tycker ni om Soyamjöl?
Först - sojamjöl är inte enbart protein...
Det innehåller bl.a energi och mineraler också.

Sen - rätt använt kan det vara bra att använda proteinkoncentrat, men man måste då veta vad man gör, varför man ger det och i vilken mängd det behövs. Ger man för mycket kan det ställa till mer skada än nytta. (läs gärna om Baron Gruff-sjukan, som inte sällan leder till döden för de som drabbas...)

Jag håller med Masse, använder hellre potatisprotein (som egentligen är en "restprodukt" från framställning av stärkelse från potatis) om jag är i behov av proteinkoncentrat. Fast mitt förstahandsval är ett grovfoder med högt proteininnehåll och vid behov kombinerat med lusern.

Senast ändrad:

Jag tycker egentligen om soja. Det är koncentrerat och billigt och lättupptagligt.
Men jag har erfarenhet av en dålig säck (?) som hästen inte tillgodogjorde sig av så det tar ett tag innan jag vågar prova igen.

Jag har tidigare gett min häst sojamjöl, men han fick störningar i magen/ tarmen av det, så jag är nuförtiden mycket tveksam till att ge soja igen.

Sojamjöl väger ca 65 g/dl (åtminstone det jag hade), så en häst på 500 kg skulle, teoretiskt, kunna få 500g soja (= lite drygt 7,5 dl) om dagen. Min häst fick 2 dl om dagen och det reagerade han på, men han blev väldigt "fin i kroppen" av sojan... (Det tog ett tag innan reaktionen kom.)

Jag använder sojamjöl då vårat grovfoder innehåller sjukt mkt energi men ingen protein. Så jag kan inte ge mer grovfoder för det ökar bara energi mängden i foderstaten. Men sojamjöl fungerar utmärkt tycker jag, jag ger ca 1,5 dl/dag och det räcker för min polle.

Vart får du tag på potatisprotein?
Jag har letat överallt men hittar det bara i krafts färdigfoder.
Jag hade hellre gett potatisprotein än soja men känner att i dags läget har jag inget val.

Ni som har använt Soyamjöl eller använder, tycker ni det funkar bra? har era hästar t.ex gått upp bra i hullet på det? =)

Om hästen behöver upp i hull är inte soja lösningen. Då får man räkna ut en annan foderstat med mera energi. Men för att höja proteinkvoten när grovfodret innehåller för lite funkar det utmärkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 349
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur