Soya Protein? Bra Vid Mager HÄst?

S

safen

Har ett halvblodssto på sju år, ca 160 cm. Hon har magrat lite mkt nu över vintern. Vi har tagit bort havren då hon blev helstollig av den. Hon får 10 dl korn o 5 dl betfor morgon o kväll. Plus ca 8 kg hö, ej analyserat. Måste nog ge henne mer hö va? Nu har jag köpt soyaprotein, ska ju vara bra eller? Hur mkt törs jag ge?

Sv: Soya Protein? Bra Vid Mager HÄst?

En mager häst ska självklart ha mera mat - framförallt grovfoder , gärna FRI tillgång.

Jag tycker att det låter som lite foder överhuvudtaget men den kanske inte arbetas något? Dock verkar det ÄNDÅ vara för lite eftersom den inte håller hullet.

Det är vanligt med lågt proteinvärde i grovfoder så det kan också vara felet. Jag skulle köpa lusern och ge hästen istället för soja. Det är mycket midre risker med lusern som räknas som grovfoder!
Jag skulle alltså först o främst öka höet betydligt och sedan lägga till 1-2kg lusern (hack eller pellets, välj själv).

Om du nu ändå har köpt en säck soja så kan du ge 1-2dl om dagen blandat i övrigt kraftfoder. Men börja med att ge enbart 1-2matskedar första veckan och öka successivt till maximalt 2dl/dag.
Mer skulle jg inte våga ge utan analys.

hej o tack f svar...
Vad kan hända om hon får 1 dl soya protein direkt? Har fått det nu ikväll :( . tycker du det är för lite m 10 dl korn o 5 dl betfor? Får det naturligtvis x 2.

Hej!

Mer hö är alltid bra och 2 liter krosskorn och 1 liter betfor/ dygn är inte mycket för en stor häst. Du kan öka på krosskornet och ge soya om du vill.
Jag gav min unghäst (då han var 2-3 år) 1 liter krosskorn, 1,5 liter hel havre, 0,5 liter betfor och 0,5 liter soya per dygn samt 15 kilo hö av medelbra kvalité, när han var riktigt tunn och växte som mest. Nu har jag tagit bort soyan och ger honom ett bättre hö (han är äldre också) och nu håller han hullet trots att jag nu även rider honom.

Så pröva vad som fungerar på din häst men kolla så kotorna inte blir "svampiga", det kan var tecken på för mycket protein (soya). Ett tips är att du provar olika saker i steg, då vet du vad som ger resultat och vad som inte fungerade bra.

Lycka till!

Jag skulle öka på höet, ge gärna fri tillgång om du har möjlighet. Annars ge så mycket hästen orkar äta upp per fodringstillfälle.
Har du någon analys på höet? Hur mkt rider du?
Det är svårt att veta hur mycket kraftfoder du ska ge om du inte har någon analys på höet.

Tips på foderstat (den här foderstaten står min pålle på, ett halvblodsto som är mkt svårfödd och ganska het) Nu har jag analyserat hö, så jag har helt utgått från det (MJ: 9,4 SmRp: 84 %):
ca 13 kg Hö
1 kg Korn
0,5 kg Betfor
3 dl Olja
100 g miner
4 dl foderjäst

Den foderstaten är uträknad på ca 60 min ridning/dag, normalt arbete.
Lycka till :bump:

Rekomendationerna för soja är att inte ge mer än max 100g/100 kg häst. Men ge hellre lucern eller varför inte Krafft protein. Då är det ingen risk att du överdoserar. Och naturligtvis, ge mer hö. Det bästa är om du kan få det analyserat. Då har du svart på vitt hur mycket hon sedan behöver för tillägg.

safen skrev:
hej o tack f svar...
Vad kan hända om hon får 1 dl soya protein direkt? Har fått det nu ikväll :( . tycker du det är för lite m 10 dl korn o 5 dl betfor? Får det naturligtvis x 2.

Soja är starkt för magen och har en väldigt hög andel protein - ger LÄTT störningar i magen dvs kolik. Kan även ge andra besvär för en känslig individ (proteinöverkänslighet).
MEN det behöver inte alls hända något bara för att du redan hunnit ge hästen 1dl! Det är bara det att man ska vara extremt försiktig vid invänjningen av soja, 1dl är inte SÅ farligt.
Men ge henne mindre fr o m imorn!
För säkerhets skull.

Alltså mängden kraftfoder du ger är det inget fel på - snarare den TOTALA mängden foder. 8kg hö är i minsta laget för en så pass stor häst. SÄRSKILT om den är tunn!!
Öka höet ed minst ett par kg och lägg till lusern så får hästen i sig mer grovfoder.

safen skrev:
Har ett halvblodssto på sju år, ca 160 cm. Hon har magrat lite mkt nu över vintern. Vi har tagit bort havren då hon blev helstollig av den. Hon får 10 dl korn o 5 dl betfor morgon o kväll. Plus ca 8 kg hö, ej analyserat. Måste nog ge henne mer hö va? Nu har jag köpt soyaprotein, ska ju vara bra eller? Hur mkt törs jag ge?

Oj vad lite mat hon får! Jag tycker inte det är konstigt att hon magrat. Det är så stor skillnad på "häst" och "häst" hur mycket de behöver för att hålla hullet. Min nuvarande lättfödda häst (kallblod) håller sig i överhull på 8 kg hö per dygn, mitt halvblod åt 5 kg bara till natten och långt mera på dagen för att hålla sig i hull.

Liksom varför köpa och ge lite soyaprotein?? Varför inte bara ge hästen mera mat??? Dvs öka på hö-givan några kg om hästen äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 242
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar