Sovande ståendes-ramlar nästan

A

Amica

Vi har ett gammalt arabsto hemma.. Det senaste har hon, när hon står o sover, nästan ramlat omkull..
Hon är nästintill döv nu.. hon är 25.. Hon hör, men inte så bra...
Kan det vara så att hon kommer i så djupsömn eftersom hon inte hör så mkt???

Imorn ska vi iaf ringa till vetrinör o bara höra oss för.. Hon äter jätte bra.. o mår annars Helt utmärkt.. Galopperar ut i hagen i fullfart..

Är det ngn annan som har vart med om liknande?

Sv: Sovande ståendes-ramlar nästan

Ett par av våra hästar har gjort likadant. Efter att dom ansträngt hjärnan (på kurser el liknande) har dom vilat, kopplat av och somnat, och nästan ramlat på nosen. Dom brukar vakna och rycka upp huvudet, innan det går överstyr.

LIA

Denna damen går bara i hagen med sitt föl, så hon gör inget ansträngande alls.

Höll dina hästar på med det ofta?
Vi har inte sett detta innan, utan hon började med detta för ett par veckor sedan...
Hon vaknar också till, eller vaknar halvt.. sedan fortsätter det direkt.. huvudet långt ned, öronen åt sidan.. Ser ut som hon är RIKTIGT trött helt enkelt..

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle har tom gått ner på knä innan han vaknade.
Han mår hur bra som helst men är lite för kinkig för att lägga sig ner i snön när han vill sova ute.
Tror att det kan ha med låsmekanismen i framknäna som inte riktigt funkar som det ska.
/T

Men hon är ju ändå 25 år o Aldrig gjort ngt liknande...

Inte ofta, men vid flera tillfällen och inte bara efter ansträngning. Unghästen gjorde det i somras, när jag redde ut den hopplöst toviga manen. Hon stod och snarkade(!) och plötsligt åkte huvudet först ner och sedan upp med ett ryck.
Att det kommer när hästen blir gammal, är nog inte konstigt. Alla blir vi slappare då. ;)

Men om det är mycket och plötsligt, kanske du skulle konsultera veterinären.

LIA

Pratade med vår vet imorses.. Hon var inte alls orolig.. sa att det var rätt vanligt för äldre hästar...

Och eftersom hon äter o mår super i vanliga fall, så är det nog ingen fara.. Eftersom hästarna går utanför huset hemma hos mamma, så är alla under uppsikt hela tiden, vilket känns skönt.

Tack för alla svar!

Det var en häst jag jag var mindre och red på ridskola som inte kunde stå upp och sova... det hände att han bara rammlade ner i backen när han stod och sov i boxen eller i hagen... Han hade inga större problem med det och var pigg och frisk i övrigt...

Ganska vanligt (?) (i alla fall förekommande) hos äldre hästar som börjar bli lite stelare än förr.

För att en häst ska kunna REM-sova måste den ligga ned. REM-sömnen är ett måste för hästen, och om hästen under en period inte kan/vill lägga sig ned får de en "sömnskuld" som till sist kan leda till att de trillar ihop!

Ibland kan man bli lite rädd när gammelhästen plötsligt rasar ihop i en hög - speciellt om den har tok-somnat så det inte går att få liv i den!

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: Ramona
·
A
Hästvård Ett ämne som intresserar mig mycket, då jag misstänker narkolepsi hos min häst. Har inte fått någon diagnos av veterinär utan gör...
Svar
13
· Visningar
2 493
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka