Sova på mage

turbofling

Trådstartare
Emilia (4,5mån) har kommit på det där med att rulla från rygg till mage ordentligt nu. Hon ligger aldrig på rygg längre än 2 sek. Det har nu gett lite problem på natten, när hon sover går det att ligga på rygg men så fort hon vaknar till lite så rullar hon över på mage. I natt har jag varit uppe flera gånger och vänt på henne.

Hur kan man göra för att hindra henne att rulla runt, eller är risken för psd så pass liten nu att jag vågar låta henne sova på mage? Ska jag ta bort kudden?

Sv: Sova på mage

Sen Rasmus lärde sig att rulla över har han sovit på mage. Han gillar det nog bättre helt enkelt. Sen dess har han alltid fått sova som han vill..

Men om du är orolig så bulla upp med en ihoprullad handduk eller något som hindrar henne från att rulla över på magen. Om hon kan fortsätta sova trots det vill säga..

Ang kudden så har vi ingen när han sover på mage. Tycker du madrassen är för hård kan du vika ett tjockt täcke och lägga mellan madrassen och lakanet så blir det tillräckligt mjukt för huvudet ändå. Eller lägga upp henne så högt att bröstet/magen oxå ligger på kudden..

Många (de flesta?) barn/bebisar föredrar att sova på mage. De sover bättre helt enkelt. Storebror (nu 3) sov på mage som spädis, han låg på sidan de första tre veckorn och ville sen sova på mage. Lillebror (snart 2½ mån) sov också på sidan de första veckorna och numera på magen. De blir starka i nacke och rygg av att sova på mage! Vi har andningslarm för säkerhets skull, hade haft det även om vi valt att låta dem sova på rygg. Ryggläge är ingen garanti för att inte drabbas av PSD.

Har ingen kudde så länge de sover på mage. Treåringen har en platt kudde (från Bra Start) sedan han började sova hur som helst i sängen, men det är inte alltid kudden ligger kvar på morgonen, även om han gärna somnar på rygg numera. :)

Hon har alltid sovit bäst på sidan och gör det fortfarande, hon sov väldigt oroligt inatt när hon hamnade på mage. Innan hon blev starkare i nacke och rygg så blev hon jättearg så fort hon hamnade på mage. Nu klarar hon att resa sig upp på armarna och nu är mage mkt roligare att ligga på :)

Experterna i frågespalter i tidningar och sånt brukar svara att när de vänder sig själva kan man lugnt låta dem sova på mage.

Nätterna är inte roliga sen Emilia började rulla över till mage mkt.
Innan sov hon mellan 20-08 med en matning tidig morgon. Nu vaknar hon flera gånger, eller hon vaknar egentligen inte men hon gnyr och är orolig. Tror det beror på att hon rullar över till magen och sen tycker hon inte om att ligga på magen och förstår inte rikigt att hon kan rulla tillbaka till rygg/sida själv.

Prova att lägga en filt/badlakan/täcke så att hon inte rullar från sidan och ner på mage då?

Svarar som de andra: Rullar de över själva så är det inte mycket att göra åt, men då ska de inte ha kudde.

Theo har sovit på mage sen han var 6 veckor ungefär... Han sover mycket bättre på mage så det var inte mycket att orda om...;) Jag är dock lite hysterisk och har andningslarm i hans säng. :angel: Fast det hade jag redan innan han började sova på mage. Och det lär han få ha tills han är en sådär 10-12 år... ;)

Har provat, men det fungerade inte så bra. Hon krälar runt så mycket och rör sig över hela sängen (samsova är ingen höjdare). Hoppas att sovrutinerna blir bättre när vi kommer hem igen, vi är i Sverige och hälsar på nu och allt blir ju lite annorlunda än vanligt då.

Liknande trådar

Gravid - 1år Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta...
2
Svar
21
· Visningar
2 507
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Dottern 7,5 månad låg på min säng och jag skulle hämta hennes tandborste. Stannar till i dörröppningen och tittar så hon inte är så...
2
Svar
21
· Visningar
3 403
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar