sova på mage

dee79

Trådstartare
Min son är 6 månader på onsdag. Han har sen någon vecka tillbaka kommit på att man kan rulla när man vill ta sig någonstans och gör även så i sömnen nattetid. Det gör att han ibland landar sovandes på mage. Oftast väcker han mig med sitt stånkande och stönande när han försöker få det till att bli bekvämt, men jag vet ju aldrig hur länge han legat så.

Är det farligt ur PSD-synpunkt fortfarande? Han har ju inga problem att själv byta ställning när han är vaken och väcker han mig så lägger jag bara honom till rätta på sida, så sover han oftast lugnt vidare.

Sv: sova på mage

vid tre månader är väl den överhängande risken borta och vid 6 månader ska den vara helt borta om jag har fattat saken rätt.

å förresten, när i hela friden blev H så gammal? :eek:

ok..så kanske det är. Jag kan ju liksom inte hindra honom heller, för han sover uselt om han ligger fast.

Jadu Cilla - jag vet inte hur sjutton han blivit så stor, men detsamma gäller ju din lilla fröken :)

Jag frågade min BVC-sköterska när Tuva kunde få börja sova på mage (hon sov helst på mage om hon fick välja) och fick svaret att generellt gäller när barnet är stort nog att vända sig själv är det stort nog att sova på mage!

Har de börjat vända sig själv kan man ju omöjligt vakta dem hela tiden, då får man aldrig sova själv.

Min son började vända sig till magen när han var 4 månader, och jag försökte i början vända rätt honom, men det var ju lönlöst.
Fick rådet av BVC att ta bort kudden, mjukdjuren och täcket och bara ha en liten filt/sova i pyjamas.

Samma råd har jag fått, vill man ha kudde kan man vika en handduk under lakanet. Men när de väl börjar rulla och knöla runt så kommer de ändå ligga på korsen och tvären så det spelar ju ingen roll.

Nja vanligast att drabbas av psd är barn mellan 2-6 månader, men även yngre och äldre har drabbats men inte i lika stor utsträckning.

Själv använde vi andningsalarm för dottern var också en mag/sid-sovare väldigt tidigt.

Jag virrade ihop handdukar på sidorna så att han inte kunde hamna på mage, jag har fortfarande kvar dem och han är 9 månader nu. De är ju iof inte jättestora och nu ligger han mest på sidan :D

matilda ligger åxå på sidan.

jättebra tecken på om hn är trött när jag lägger henne!
inte trött - ligga kvar på rygg.
trött - vrida sig till sidan och krama om laban.

laban fick hon av min mamma när vi var i göteborg och jag tror inte hon har sovit en dag utan honom. hon fullkomligen strålar när vi ger honom till henne och burrar ner ansiktet i honoom och biter honom. :D

lite OT....... :angel:

Till mig har BVC också sagt att när de kan vända sig själva är den största risken borta.
Min son har sovit på mage sen han var två månader, han sov inte annars :grin:
Jag har också läst på om PSD av denna anledningen. Egentligen har jag aldrig varit orolig eftersom han var så stark i nacke och rygg redan när han föddes. Det finns ju flera riskfaktorer till PSD än att bara sova på mage.

Men är du orolig så köp ett andningslarm :)

Oj, det var lite spridda skurar. Men de flesta verka tycka att när de vänder sig själv så är det ok.

Jag kan verkligen inte lägga "fast" honom så han inte kan vända sig, för då kommer jag inte få sova alls på natten. Får han bara röja om lite så brukar han sova vidare (utom ibland när han hamnar på mage och stånkar väldigt högt - men då vänder jag ju bara honom på sida igen).

Han har sovit på sida nattetid sen han föddes, på rygg i vagnen. BVC har sagt att det är ok och att risken endast låg i att de kunde hamna på mage och att sidsovandet i sig inte är farligt. Det är lite som Cillas Matilda. Mitt i allt stök i nattning både kväll och dag, så när han vänder sig på sida så vet jag att nu kommer han att somna alldeles snart.

Imorse när jag vaknade vi 8 låg han på mage igen och sov. Lugnt denna gången och han verkade jättenöjd. Kaninen hans vill jag inte ta bort, för den kramar han på när inte jag ligger bredvid.

Ska höra med BVC när vi är på läkarbesöket på tisdag.

Andningslarm känns inte aktuellt, det var mer av nyfikenhet och för att jag undrar vad man brukar göra när de börjar vända sig.
Större delen av natten sover han fortfarande på sida.

Ja som det skrivits, du kan ju inte vara vaken och kontrollera honom hela natten. Att lägga handdukar runtom så att barnet inte kan vända sig hade aldrig fungerat på mitt barn heller :)

Nu blev jag nyfiken. Vad har stark nacke/rygg med minskad risk för psd att göra ?

=)

Det skrev jag aldrig att det hade. Minskad risk är det om man ammar och använder napp.
Men eftersom barnet kvävs när det dör i PSD (iaf som jag har fattat det) och min son alltid har varit stark i nacke och rygg och därmed kunnat lyfta huvudet och vrida det som han vill ha det så har han således kunnat lägga huvudet så han får luft .
Ökad risk för PSD förutom sova på mage är om mamman har rökt under grav eller fortfarande gör, varmt klädd bebis med tjockt täcke, kudde samt underburenhet och bebis som väger lite vid födseln. Dessutom verkar pojkar drabbas i större utsträckning.
Jag gick över 9 dygn och min bebis vägde 4,1 kg när han föddes :D bara som en jämförelse :)

Ja att dom slutar att andas är väl alla överens om men varför är fortfarande en gåta. Jag förstod det som om du menade att din son var utom risk för han var stark i nacken men då missförstod jag =).

Jag som varit tvärtom dig var ordentligt skärrad eftersom psd drabbar tillsynes friska och välmående barn också har lusläst allt och lite till så det var därför jag undrade.

Jag förstår :) Jag var lite otydlig (som vanligt :grin:).

Ja det är obehagligt, men efter att ha läst på så kände jag mig lite bättre till mods, även om även jag blir nojjig (eller blev, nu är han så pass stor).

Jag läste också nånstans att 1 av 4000 barn dog i PSD. Det är inte så vanligt enligt den statistiken. Men oklart hur väl det stämmer, har ingen aning.
Däremot så var inte Sverige ett land som var vanligt förekommande i statistiken.
Jag undrar också hur många av alla dessa riskfaktorer som varit inblandade när ett barn har dött i PSD och om det då har varit till synes friska och välmående barn undrar jag verkligen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Vet att jag läst någonstans att som gravid ska man ta för vana att sova på vänster sida om man nu ligger på sidan och sover, detta för...
2
Svar
20
· Visningar
6 238
Senast: SusieQ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur