Söva gammal Hund

Milosari

Trådstartare
En av Lokes tänder gick precis av när han tuggade på ett tuggben. Jag måste såklart åka in och få resterna utdragna i morgon, men jag nojjar lite för att de måste söva honom. De senaste gångerna har han haft allt svårare för att vakna ordentligt. Han har också ett litet blåsljud på hjärtat och är lite småskruttig överlag. Men pigg för sin ålder (12,5 år, stor hund).

Ni som dragit ut tänder på era hundar, är det full narkos som gäller eller klarar man sig med lite lugnande? Det är en av framtänderna, så den är ju lätt att komma åt. Hunden har fått lugnande innan och han däckar helt av det.

Sv: Söva gammal Hund

Man brukar söva äldre hundar försiktigt och inte mer än nödvändigt. Min gamling blev sövd i september (12 år dvärgpinscher) men han är väldigt pigg för sin ålder. Han fick opererat bort ett par små tumörer på sidan.

Samma hund fick för ett par år sedan en framtand knäckt av något. Vad vet jag inte, han hade varit på rymmen och jag tror att det var då det hände. Detta upptäcktes av en utställningsdomare cirka en vecka därefter. Roten satt då kvar, men innan jag hade fått tid för att ta bort roten så hade den trillat ut av sig själv. Jag hade nog haft lite is i magen och hållit koll på roten för att se om den åker ut själv. Mitt fram är det ju lätt att ha koll. Och du märker ju om han inte äter som han brukar. Jag märkte inte på min att han hade ont. Känn på roten, den sitter kanske lös så du kan pilla ut den själv. Och sitter den lös så gör det inte ont att pilla ut den.

Roten sitter som berget, så den går inte att pilla ut själv. Han verkar inte vara besvärad, men han går ju redan på maxdos smärtstillande (mot spondylos och artros) så det är ju lite knepigt att avgöra om det är medicinen som maskerar ev smärta. Han är dessutom ganska smärttålig även utan medicin. Tanden har gått av i höjd med tandköttet så det borde ju vara smärtsamt. Slutar äta tror jag aldrig han gör, han har en extrem matdrift ;). Men jag ringer i morgon och hör.

På tal om det, min vanliga vet har julledigt. Har ett par till som jag ska försöka med, men de flesta har väl stängt över mellandagarna i år. Djursjukhuset känns onödigt dyrt, så jag funderar på distriktsveterinärerna? Har hört att de ska vara bra på hundar i Flyinge. Hittar inga prisuppgifter dock, någon som har erfarenhet eller vågar gissa?

Jag håller helt med Vallhund. Väljs rätt narkospreparat och narkosmetod utifrån informationen att det är en gammal hund med blåljud och som tidigare har haft svårt att vakna, så är risken inte mycket större att söva honom än en yngre hund.

Min sambo söver folk till vardags och har även haft utbytespraktik på en större djurklinik. Arbetssättet är väldigt likt. T.ex. tar man hänsyn till att åldrade personer/djur behöver milda och mindre potenta preparat i mindre mängd än yngre. En gammal kropp metaboliserar nämligen preparatet betydligt långsammare än en ung kropp. Det är sannolikt det du har märkt när du säger att Loke har blivit svårare att väcka med åren. Den som har sövt honom tidigare har inte tagit hänsyn till det eller inte haft tillgång till preparat som är anpassat till känsliga hundar.

Väljer man rätt preparat så är en narkos skonsammare än att ge lugnande. Vi väljer alltid att söva hundar med blåsljud istället för att att ge lugnande då det är skonsammare och säkrare.
Även en insiciv på en stor hund har väldigt djupa rötter och gör ont att dra. Det är inte så roligt varken för hund eller för den som ska stå med händerna i munnen.
/Jeps, djursjukskötare med vidareutbildning på tänder.

Naturligtvis är det på distriktsveterinärernas klinik, var nog lite otydlig :). Fick tag på en annan vet hur som helst som sa att det inte var någon panik att vänta tills efter nyår. Och att man eventuellt inte behövde dra ut resterna, beroende på hur det såg ut?

Tack för övrig info om olika narkospreparat! Sist var på djursjukhuset i Malmö, jag satt nog ett par timmar i korridoren och väntade på att han skulle vakna till så mycket så han kunde gå ut till bilen. Sedan var han däckad ett helt dygn, och hade lite svårt att kissa. Otäckt! Men jag ska vara ännu tydligare med att tala om hur trögväckt han är.

En av mina tidigare hundar blev sövd som 11-åring. Han var oxå däckad i minst 1 dygn. Men denna gången var min 12-åring lika pigg när jag hämtade honom som när jag hade lämnat honom.

Då är hans tand knäckt på samma ställe som min hunds. Det står mat i pannan på honom oxå, men om han hade haft ont så hade man åtminstone sett det på hans sätt att äta. Äta normalt för honom är att trycka ner nosen i skålen och skyffla i sig torrfodret på 5 sekunder. Om han hade haft ont så tror jag inte han hade ätit på samma sätt. Jag tror inte hundar har känsel i sina tänder på samma sätt som vi har. Jag vet en schäfer som alltid tuggade på något. När han var 9-10 år så hade han slitit ner sina tänder alldeles. Hade en människa gjort det så hade vi nog haft rejält ont.

En smådjursveterinär på klinik har större kunskap om att söva hundar känns det som. En distriktsveterinär pysslar mest med stordjur.

Medlet Kaiser sovdes med var en valdigt ytlig sovning om man kan saga sa..
Han behovde kanske 10 minuter pa sig att vakna till, sen var han redo att leka och busa och pussas som vanligt. Kollade pa kvittot om de skrivit vilket medel men tyvarr bara "intravenos sedering", vill du ska kan jag ringa min vet har och fraga vilket medel det var?

Nu ar ju han ung och inte sederad mer an en gang, men jag pratade mycket med min vet angaende det eftersom jag ar sa nojjig och han sa att de anvander det medlet just for att det gar fort att fa dom ur sederingen om de behover.

Sen var han inte helt "under ytan", utan protesterade en del nar de behovde flytta runt honom pa rontgenbordet sa det kanske inte ar intressant anda?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi skulle behöva göra en sanering i gammeltantens mun. Hon är 12,5 år gammal, stor hund, och det känns lite läskigt att behöva söva...
Svar
5
· Visningar
3 077
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 157
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?