Söva dräktigt sto

F

flaxe

Hur stora är riskerna med det? Jag ska kanske göra artoskopi på hennes ena framben och hon är ju dräktig nu. Veterinären sa att det finns en viss risk med att söva stoet då hon är dräktig. Dock får man ju väga det emot att vänta 1,5 år med att göra operationen. Det vore ju helt perfekt att avverka konvalecenstiden under dräktigheten då hon ändå inte kan tränas eller tävlas. Vad tror ni erfarna? Har ni gjort det någongång?

Sv: Söva dräktigt sto

Jag tycker du ska diskutera riskerna med veterinären...
Du har ju både risk för kastning och för påverkan på fostret att ta hänsyn till.

Mitt nuvarande hblsto låg i sin mammas mage när hon sövdes och opererades (griffelbensfraktur). Det gick bra, men var ju knappast nåt drömläge...

Sv: Söva dräktigt sto

Nej, det är ju inget drömläge direkt... Jag har naturligtvis diskuterat med min veterinär men såklart kan hon ju inte säga exakt i procent hur stora riskerna är. Hon kan ju bara säga att det finns risker och varna för dem.

Det var ju bra att höra att det gick bra för ditt sto iallafall.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 851
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II