Sov och vakentider

vinkelina

Trådstartare
Fick en liten pojke 5.12. Han är ett lättskött barn såhär långt men vi har lite problem med att sova dagtid. Natten helt ok

Brukar lägga honom 20:30 och ammar honom då till sömns. Somnar oftast genast, men allmänt inom en timme. Sover sedan till ca 8/9 på morgonen med uppvak 2-3 gånger för mat nattetid. Somnar om bra.

Dagtid är problemet att han kan vara vaken 6-7 timmar i ett sträck. Och de orkar han inte. Somnar bra i sjal/bilstol/vagn.

Tror man borde lägga sovande på schema men vet inte Vilka tider och hur länge vore bra. Frågar bvc men fick inget svar utan mera försök låta honom sova...

Fick en liten pojke 5.12. Han är ett lättskött barn såhär långt men vi har lite problem med att sova dagtid. Natten helt ok

Brukar lägga honom 20:30 och ammar honom då till sömns. Somnar oftast genast, men allmänt inom en timme. Sover sedan till ca 8/9 på morgonen med uppvak 2-3 gånger för mat nattetid. Somnar om bra.

Dagtid är problemet att han kan vara vaken 6-7 timmar i ett sträck. Och de orkar han inte. Somnar bra i sjal/bilstol/vagn.

Tror man borde lägga sovande på schema men vet inte Vilka tider och hur länge vore bra. Frågar bvc men fick inget svar utan mera försök låta honom sova...

Han är alltså inte ens en månad?
Ta det lugnt. Det kommer ändra sig flera gånger om. Jag har hört att det är först vid 1 års ålder man kan börja med rutiner som faktiskt håller.
Det är säkert väldigt olika. Mitt barn har haft problem att sova dagtid också om vi inte varit hemma. Då har jag ammat honom till sömns i sängen.
Men om jag förstår rätt och din son bara är ett par veckor hade jag inte försökt mig på några rutiner, det är alldeles för tidigt!

Följ hans rytm, han är för liten för att gå att styra om. Vid 4 månader sägs det att man kan börja styra dygnsrytmen.

Ta ut honom i vagn eller sele om han behöver hjälp att sova på dagen. Från magen är han van att vaggas till sömns i ett varmt och trångt utrymme med en massa ljud inifrån din kropp. Det kan bli en stor omställning att sova utanför mammas livmoder där det är svalt, rymligt, inte rör sig och kanske är väldigt tyst.

Vissa barn sover mycket, andra lite. Vissa barn är regelbundna nästan direkt, andra inte alls.
Låt honom styra, det kommer ordna till sig inom överskådlig tid oavsett om du planerar det eller inte.
Allt går inte att styra...
(min äldsta var lika morgontrött som jag, vi sov ofta till efter kl 9 på förmiddagarna. När sen lillasyster föddes så var hon tvärt om, hon var nog minst 8 år första gången hon vaknade senare än kl 6, oftast vaknade hon 5.30...)

Det tog ett bra tag innan A kunde sova på dagen mer än kort, under promenad, eller om vi hade gäster, då sov han alltid och vaknade när de gick. Visst blir man förvånad för vissa barn, låter det på föräldrarna och barntidningar, sover som stockar jämt.

Men hur skall man göra... Nu har han varit vaken 8 timmar. Gallskriker av trötthet. Är ju inte bra varken för honom eller oss.

Men hur skall man göra... Nu har han varit vaken 8 timmar. Gallskriker av trötthet. Är ju inte bra varken för honom eller oss.
Trikåsjal och hud mot hud (bäst hos pappa) var det som fungerade bäst hos oss i de lägena. När han väl somnat gick det att göra annat samtidigt som han sov i sjalen.

Tillägg till ovanstående två: köp en pilatesboll och sitt och guppa på så slipper du (kanske) vara ute och promenera hela dagarna

Ont i magen? Gaser? Ammar du? Kan finnas många orsaker till att han inte är nöjd. Dock borde han ju va missnöjd på natten om det är magen som är bekymret.

Ammar (ger enstaka tillfällen utpumpad mjölk i flaska) dagtid har han rätt mycket problem med gaser, ej nattetid. BVC tror de beror på att han nattetid äter mera sällan, ca 3-4 timmar mellan medan dagtid ca en gång i timmen

Ammar (ger enstaka tillfällen utpumpad mjölk i flaska) dagtid har han rätt mycket problem med gaser, ej nattetid. BVC tror de beror på att han nattetid äter mera sällan, ca 3-4 timmar mellan medan dagtid ca en gång i timmen

Han är ju liten än men äter du något som kan vara skarpt för hans lilla mage? Lök, mjölkprodukter osv.

Testat med massage, grodhålla, pysventil?

Grejen är ju att inte alla barn bara går att lägga ner i en spjälsäng och så somnar de av sig själva. Min ena fick jag linda in i ett täcke och jogga runt med i lägenheten för att hon skulle somna alt amma till sömns och ha bröstet framme så hon kunde småsnutta när hon behagade när hon var riktigt liten (ja man kunde ju alla program på tvn). Ibland körde vi en sväng med bilen.
Nr 2 hade vi alltid vagnen inne till så jag körde honom i den när han skulle sova.

Min 7v bebis nattades första 4v vid bröstet, numera i sjal skumpandes runt i lägenheten. Kan INTE somna för sig själv.

Min minsting somnade ,och sov, bara i min famn de 3 första månaderna med undantag på nätterna. Kunde inte ens tänka tanken på att lägga ner honom, för då vaknade han :cautious: :meh:

Mitt 3e barn så jag blev både låst och chockad över att han bestämde att så skulle han sova. Men ja, hellre glad bebis som sover än en ledsen bebis som vägrar sova. Numera vid 9,5 mån ålder vaggas han till sömns i vagnen på dagtid tillsammans med Metallica på rätt hög nivå. Till kvällen kan vi lägga in honom direkt utan bekymmer.

Mitt enda tips är att ge det tid och försök hitta lösningar som passar er. Jag förstår inte heller riktigt problemet om han somnar i sjal, vagn och bilbarnstol. Utnyttja dom :D

Alltså alla är ju olika,kan ju bara säga hur vi gjort. Vår orkade vara uppe max 1,5-2h i sträck. Somnade bra i vagn. Så efter ca 2h då han började se trött ut (eller tidigare)klädde vi honom och satte ut honom i vagnen. Sov då så länge han ville. Sen in,äta,samma sak igen. Han sov 3 ggr på dagen och hela nätter (förutom mat). Nu styrde vi inte in honom i detta utan det bara blev så av sig själv. Lärde oss rätt snabbt att se trötthetstecknen. Nån gång var man inte lika uppmärksam och då blev han övertrött och svårsövd.

Kan som ett tillägg till mitt förra inlägg meddela att min plutt är 7 månader nu och för tillfället är inne i en fas där hon endast kan dag-somna i vagnen ute om jag sjunger "I Medelhavet sardiner simma" med hög och klar stämma medan jag promenerar. Så då gör jag det. Två-tre gånger om dagen. Blir ju lite underhållning för alla man möter, men det bjuder jag på. :D (Som tur är behöver jag inte fortsätta sjunga när hon väl har somnat)

Hur går det, @vinkelina ? Har tipsen i tråden hjälpt? :)

Jag säger lite som de andra, om han sover bra i sjal och vagn, vad är problemet? Båda mina barn bar jag eller maken konstant de första månaderna, andra barnet kunde sova i vagnen också, men första sov enbart när man hade henne nära. Eller somnar han inte ens när du bar honom dagtid?

Jag promenerade, så länge vagnen rullade sov BARNET. Det var först efter dagisstart vi fick till sovande i sängen dagtid, och aldrig lika bra dom i vagn. Kompis kan amma sin till sömns, funkade aldrig för mig att göra så (gav ersättning).

Mycket kaffe, promenader och parker blev det. Hade med en bok att läsa så kunde jag rulla vagn med andra handen sittandes på stol/bänk.

Vi fick det ibland att funka med gemensam sovstund, så vi lade oss med BARNET och sov middag. Jag älskar att sova middag men man får ju inget annat gjort. Dock bra för att ha energi när barnet är vaket.

Det tog ett tag att bli bekväm, bebisar tar massa tid och i alla fall jag kunde inte göra mycket annat än bära barn eller rulla barn i barnvagn.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 906
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 155
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2