sötningsmedel till IR häst

Lindon

Trådstartare
Hur är det med sötningsmedel åt känsliga hästar? ponnyn får lätt tjock nacke så jag ligger på så låg sockerhalt som möjligt. Börjar läsa på alla tillskott och inser att t.ex flytande selen+e vit innehåller xylitol. Luktar sötsliskigt också..

Sen gick hon enl veterinärens råd på andapsin en period i somras,tyckte att hon fick ful nacke då också. Kan det finnas ngt samband? innehåller bla sackarin.

Sv: sötningsmedel till IR häst

blir hästen lätt tjock och får tjock nacke så ge inga tillskott överhuvudtaget. det brukar oftast räcka med grovfoder och eventuellt mineraler + salt till de flesta hästar

Hon vill ju ge hästen t.ex. selen, det är ganska viktigt att hästen får i sig det. Och om jag förstått rätt så är det
ofta socker i tillskotten som innehåller det. Mineraler innehåller väl ofta melass?

Man får testa sig fram för en IR kan tåla vad en annan IR inte tål. Min fixar inga tillskott med socker, spannmål eller fetter av vare sig soja, ris eller linfrö över en viss mängd i vissa fall inte alls.

Jag har Wiromins ena grusmineral som har lucern som utfyllnad och den har fungerat toppen nu i ett års tid. Wiromins har en del tillskott att välja mellan beroende på känsligheten hos hästen.

Vissa pulver har vetefodermjöl som utfyllnad som en del i liten mängd tål så det kan du ju kika på med, minns dock inte märket nu.

De mineralerna jag hade förr innehöll en massa extra 'skräp' inga IR hästar ska äta, det var ganska hög sockerhalt i den om ja inte minns fel. Det finska märket Racing har börjat märka allt sitt hästfoder med socker och stärkelsehalt. Jättebra!

Försökte ju vara lite smart då och byta ut det pelleterade selentillskottet mot ett flytande som då istället innehöll xylitol..

Frågan var då att påverkas hästars insulin av dessa olika sötningsmedel? löns det att försöka undvika helt?

Tokosel innehåller väl inget socker o det ges i mindre dos än de flesta övriga preparat.

Blir galen på alla vitamintillskott som kan innehålla rent druvsocker, sirap mm.

Innehållsförteckningen säger inget o säljarna kan heller inget. Smaka på det... kan man ju göra först sedan man betalat för det:crazy:

SeloE skall vara okej, det innehåller inulin som har ett väldigt lågt GI.

Tror xylitol också är ett godkändt sötningsmedel, samma med stevia. Splenda, aspartam, acesulfam osv är inte bra!

Blanda med en liter melassfri betfiber så blir det totala GI värdet lågt även om tillskottet innehåller lite socker eftersom man ger så lite av det.

SeloE skall vara okej, det innehåller inulin som har ett väldigt lågt GI.

Tror xylitol också är ett godkändt sötningsmedel, samma med stevia. Splenda, aspartam, acesulfam osv är inte bra!

Blanda med en liter melassfri betfiber så blir det totala GI värdet lågt även om tillskottet innehåller lite socker eftersom man ger så lite av det.

Inulin är en fruktan. Vad jag förstår så är det definitivt inte säkert att de inte höjer blodsockret.

Nu undrar jag visserligen hur farligt det är ens för en IR häst att äta lite lite socker eller fruktan.

Med tanke på mängden socker som ingår i maten (hö/gräs) rent naturligt så är den lilla dos man får om man ger exv selen försumbar. Bara du inte anser det nödvändigt att ge en massa tillskott.

Det är klart men har man känslig häst vet man ju inte när droppen gör att bägaren rinner över. Det kan ju vara det lilla extra sockret som ngn gång är för mycket.

Men se till proportionerna, ger du hästen 5 kg torrsubstans o form av grovfoder så får den med ett ordinärt hö/hösilage i sig mer än 1 kg socker, tror du verkligen att 10 gram mer gör någon som helst skilnad?

Nu får ju ponnyn långt ifrån 1kg socker, ligger under 300g nu just då jag ersatt en del av natthöt mot lucern.

Skrev denna tråd mest för att jag funderade över hur sötn medel påverkar. Om det är ofarligt att ge. Mest för jag tycker det vore intressant att veta. Men jag förstår hur du tänker.

Det vet jag, men inulin som finns i fodertillskott har ett lågt GI. Det räknas dessutom som probiotika och är bra för magen.

http://suite101.com/article/what-is-inulin-a88116

Det finns studier på häst som visar att det är mkt möjligt att fruktosmolekylerna i inulin kan fbrytas ner och tas upp tidigt i matspjälkningskanalen och att detta sedan leder till förhöjda insulinvärden. Jag har länkat till en av dessa ett par ggr denna sommaren.

Lucern innehåller också socker och i ungefär samma mängder så att ersätta hö med lucern är poänglöst (om man nu inte går till enskilda analyser). I princip allting innehåller kolhydrater om du bortser från rent fett och kött/fisk/ägg. Många sorters lucern innehåller dessutom 5-10% melass.

Du kan inte undvika det helt när det gäller hästar.

Alltså jag föstår faktiskt inte. Om du inte har svar på min fråga, varför då komma med en massa påståenden?

Jag ligger inte sömnlös över grammen socker i mina mineral och tillskott jag bara frågade huruvida olika sötn medel är bättre. Tycker det är skäl att se över tillskottens innehåll, tkr det är HELT onödigt att ge extra socker bara för att man inte orkar eller ids kolla upp andra alternativ!

Anser inte det poänglöst att byta ut ett hö på 10% mot lucern som i mitt fall är melassfritt och innehåller 2% socker. Kommer dessutom upp i protein.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte gav det svar du önskade så att du kunde räkna det som ett svar. Gillar du inte mitt svar att 5-10 gram mer eller mindre socker inte spelar någon som helst roll då det är en så pass liten del av foderstaten är det upp till dig, men att påstå att jag inte svarar är mer än oförskämt.

Varför skriver du inte ditt eget svar då så slipper vi gissa vad som är godkänt?

Du har missuppfattat allt. Jo du har svarat,men om du går och läser mitt ursprungsinlägg så ser du att jag är intresserad av att veta huruvida det påverkar insulinresistensen negativt att ge sötn medel!! ville få upp en diskussion här och olika studier eftersom jag tycker det är INTRESSANT. t.ex stiger blodsockret av sötn medel likadant som andra kolhydratkällor? vilka har lågt GI?

Nån svarade att xylitol är helt ok, tack för det! då kan jag forts ge mitt flytande selen.

Du gav ett svar att jag inte behöver bry mig om mängden,tack för det. Att jag sen börjat intressera mig för mera ingående hur ämnen påverkar hästar, e mitt problem. Alla tänker inte på sånt. Menar inte att vara oförskämd!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka