Söndersutten häst?

H

Helen Thelin

Hej, jag har en liten fråga.
Jag ska kolla på en häst på lördag. Allt var prima med hästen, förutom att den var söndersutten förut = för tung ryttare.
De sa att hästen genomgått laserbahandling och att han nu var okej, men att man ju inte visste hur det skulle bli när han regelbundet tränades. (han har inte blivit riden ordentligt på ett bra tag)
Jag får väll känslan av att om man tar det lungt och ser till att muskla upp hästen ordentligt så borde väll ryggen ta mindre "stryk"
Dessutom red de honom med en lite för stor westernsadel, och man kan ju tycka att det borde passa hästen bättre med en välanpassad dressyr/hoppsadel?
Vad tror ni? Det låter väll lite tveksamt kanske, men om hästen är intressant så får ju veterinärn kolla på de och så får jag höra vad h*n har att säga.

Men har ni några erfarenheter av detta? :bow:

Sv: Söndersutten häst?

Jag tycker att hästen bör röntgas om den har problem med ryggen och böjas igenom ordentligt så att du inte köper en häst som inte är fräsch.

Jag tycker att hästen bör röntgas om den har problem med ryggen och böjas igenom ordentligt så att du inte köper en häst som inte är fräsch.

mm nu gäller de ju "bara" att ta hästen på foder, men man vill ju inte ta hem en häst som är trasig.
men eftersom hästen gick på behandling förut så borde ryggen vara rönktad osv, det var ju iof ett bra tag sedan som jag förstod det som. men ryggen borde röntgas igen om det nu var gjort förut?

Okej, jag missade att du inte skulle köpa. ;)

Om den är röntgad så be att få se plåtarna. Kolla upp hästen noga i vilket fall så att det inte blir bråk mellan dig och ägarna om ett "dolt fel" plötsligt dyker upp och de anklagar dig för att ha ridit sönder hästen.

Okej, jag missade att du inte skulle köpa. ;)

Om den är röntgad så be att få se plåtarna. Kolla upp hästen noga i vilket fall så att det inte blir bråk mellan dig och ägarna om ett "dolt fel" plötsligt dyker upp och de anklagar dig för att ha ridit sönder hästen.

Jadu, om jag skulle få se de där plåtarna så skulle ja stå och klia mig på hakan och säga "jaahaaa jaa mmhmmmmmm jasså" och egentligen inte fatta ett dugg, hehe, veterinärn får kolla och förklara, de tycker jag låter bäst ;)
a nej några anklagelser vill man ju verkligen inte ha på sig, blev lite orolig med tanke på saker de berättade, blev lite orolig för stackars hästen, kanske inget man ska skriva här så att man inte "snackar skit om någon" för det vill jag verkligen inte. är lite tveksam och vet inte riktigt hur jag ska göra, men då har jag ju inte sett hästen än..

Se till att du får ett papper från hästägaren om de problem hästen haft och vilka behandlingar som gjorts, så att om de dyker upp igen ska du inte bli beskylld utan har papper på att hästen haft dessa problem tidgare.

Se till att du får ett papper från hästägaren om de problem hästen haft och vilka behandlingar som gjorts, så att om de dyker upp igen ska du inte bli beskylld utan har papper på att hästen haft dessa problem tidgare.

ja jo det är ju en bra idé, frågan e ju om de vart nå fel på hästen som de papprena inte visar och som kommer upp senare... uh det är läskigt me trasiga hästar :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023