Söndagsfunderingar - galoppfattning

Sv: Söndagsfunderingar - galoppfattning

Så gör de som kan, innan de går in på diagonalen.
Men med sluta utmed långsidan blir det krångligt med en sdn manöver.

Ja eftersom jag oftast gör sluta utmed långsidan och det svåra är att få in baken, tror jag inte att jag hjälps av att göra öppna innan sluta. Däremot brukar rida sluta ur en volt, men eftersom min häst tycker att det är jobbigt att böja mittdelen av kroppen (han böjer helst halsen och ibland även höften) måste jag ta i kraftigt med ytterskänkeln och då fattar han galopp.
Jag började dock idag att träna galoppfattning för bara inner.

Fast om jag ska göra en sluta utefter långsidan och jag inte tycker hästen följer med riktigt så funkar det bra att rida öppna 3-4 steg, sen en 8-10 m volt där jag böjer ordentligt i kroppen och sen fortsätter i sluta utefter rakspåret.

Mumrikan: Om du inte får hästen att böja sig runt innerskänkeln i volten är det inte lätt att få den att böja sig i slutan. Jag hade jobbat sluta - volt - sluta - volt osv, och varit noggrann med att hästen ska böja i kroppen för innerskänkeln.
Innerskänkeln i slutan är ju formande OCH framåtdrivande men det vet du säkert redan.

Jaja du menar så:angel:

Mumrikan- gör en halvhalt på ytter så kommer rumpan på plats- istället för att använda mer skänkel. Tänk på att framdelen ska gå rakt fram på spåret.

kl

Ren skär olydnad - som försök att komma undan arbete är min teori. Iaf var det så sist

:mad:

Eller så kan det vara att piloten är väldigt otydlig. Att fatta för höften är lättare sagt än gjort :o

Ha!
min val. bytte i varje igår, när jag skulle byta i vart 3e. för första ggn på evigheter.

Han har aldrig fått byta i varje på diagonalen- just därför.

vad gör man:rofl: rider noggrannare:angel:

till syvende och sist så brukar det slå tillbaka på piloten :rofl:

Det är ju just i de där lägena som man måste tänka på vad man gör- annars får man förlita sig på sin känsla.

Så gör min med..:angel:

I onsdgas på träningen så skulle hon byta i vartannat och fort skulle de gå, tränaren mumlade något om lydnad:angel: ( jag ville byta i vart fjärde....)

Tränarna brukar ha mindre tålamod än matte som någonstans tycker - den ÄR ju ganska duktig iallafall:o

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 473
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka