Söndagsfunderingar - galoppfattning

malinsky

Trådstartare
Pålle vill så gärna, speciellt nu när han är mer "på" än han varit förut så missuppfattas gärna tex en hörnpassering som galoppfattning. (det är kul med lyhörd häst, men nu ställs det krav på mig - å jag står mig slätt ibland)

Det jag undrar är hur jag bäst särskiljer en galoppfattning från hörnpasseringar, ridning på volt, öppna osv...

Det kanske kommer med rutin?

Jag har fått tips om att lära in galoppfattning för ytter i stället

Jag träffar tränaren nästa helg och ska ta upp det med henne såklart - men har ni några tips och råd?

Är det bara jag som har problem med det här? :o Hur hade ni jobbat vidare?

Sv: Söndagsfunderingar - galoppfattning

Jag har haft problem med detta, galopperar inte för nuvarande tränaren men har inte haft problem med det hittills (vi galopperar ju fortfarande om vi ska hoppa till exempel).

Vad jag kan minnas gick problemet över bara sådär, vilket inte hjälper dig så mycket. :p Men min dåvarande tränare sa att hästen började galoppera för att hon inte hade någon framåtbjudning. Kanske är det samma för dig? Även om han är pigg så kanske han mest springer och "stressar" istället för att mjukt och lugnt bjuda framåt?

Jag tycker det låter som en bra idé att lära in galoppfattning för ytter och att du trycker till med innerhöften. Det borde minska problemen. Om du inte får "spasmiska ryckningar" som mig och trycker till med innerhöften då och då så att hästen börjar galoppera. Hände när jag skulle rätta till mig i sadeln att plötsligt fattade hästen galopp. ;) Det var när jag lärt in hästen galoppfattning för nästan bara höften. Numera kör jag in hälarna i sidorna och hoppas på det bästa ungefär. :o

Nu blev det kanske lite väl mycket om mig och min häst men förtydligat svar till dig: ja, att lära in galoppfattning med ytterskänkel och innerhöft låter som en bra idé. Kanske kolla om han har framåtbjudning eller mest springer och "fnattar" runt?

Sådär blir fortfarande min herre när han är för taggad. Inte av stress, utan han vill, vill, vill. Först provade jag bara ignorera, bryta av och fortsätta, men då hade vi vissa goddag yxskaft-pass där i princip allt jag sa omtolkades som galopp :angel:

Jag gjorde då, och gör fortfarande de enstaka ggr det fortfarande förekommer (sällsynt) så att jag så snart som möjligt men givetvis utan att rycka, slita och dra, bryter av och gör halt. Sen så om det nu var trav jag skulle komma i, så travar jag på volt tills jag etablerat god trav i god form igen, och så rider jag om hörnet.

Det blir helt enkelt både tristare och jobbigare att 'feltolka', och efter ett tag med den regimen så bleknade problemet gradvis för att nu vara nästan helt försvunnet.

Nu vet jag ju inte hur din herre är, men jag funderade aldrig ens på att byta hjälpgivning och fatta för ytter t ex, helt enkelt för problemet i mitt fall inte var att hästen inte kunde särskilja hjälperna, utan att han tog det mesta som en 'ursäkt' att galoppera. Var lätt att säga i min herres fall då han blir stressad och 'förtvivlad' om han inte förstår. Dvs hade han 'på riktigt' trott jag sa galopp, och jag bryter av direkt och signalerar att det är fel, så hade han blivit stressad och olycklig av att inte förstå vad som förväntades av honom. Den reaktionen uteblev dock helt, han snarare mentalt 'suckade' lite över att det inte fungerade att låtsas missförstå.

Är det däremot så att hästen har problem att särskilja hjälperna, så skulle jag inte då heller börja ändra hjälpgivning, men särskilja hjälperna så mkt det går, och ffa försöka att inte blanda likartad hjälpgivning under samma pass. Har haft en häst som hade ruskigt svårt med att koppla skillnaden mellan sidförande och galopp. var mattes fel från början med otydlig hjälpgivning, men. Där så var jag under en period NOGA med att inte rida sidvärts och galoppera på samma pass i början. Jag lät inledningsvis dessutom bli att t ex flytta ut/in bakdel/framdel även när det skulle behövts (genande i hörnen t ex) de pass där jag galopperade.

Efter ett tag blev det mindre error, och då började jag lägga in sidvärts men bara i skritt (hästen hade ännu inte börjat fatta galopp från skritt), samma pass som jag galopperade.

Det tog inte många veckor med 'uppdelningen' förrän jag kunde 'rida som vanligt' igen, men jag vinnla mig alltid om att verkligen tänka på vad jag gjorde, att verkligen inte ge dubbla eller otydliga signaler (det ska man ju alltid bemöda sig om, men det är ju lätt man slarvar.. har jag hört :devil:)

Jag har massor av erfarenhet av liknande:D Tex när vi lärde in byten så blev det väldigt kul och varenda liten halvhalt kunde bli "byte":idea: bara som exempel. Ofta handlar det just om galoppen faktiskt, på olika sätt.

Så nu är jag trist igen :cool: Lydnad!

Även om de är ambitiösa och man känner hur hjärtat värms av ambitionerna:love: så åter till tydlighet och "vänta". Och gå igenom:
vad signalerar jag egentligen? Ger jag otydliga signaler om vad det ska bli?

MEN inte heller straffa när det blir fel utan gå tillbaka och göra om.
Träna grunder o tydlighet med signalerna. Och att kunna vänta.
Och lösgjordheten, ibland gör ju hästar det enklaste :o dvs det mest bekväma för dem.

Så var tålmodig. Beröm när det blir rätt.

I galoppfattning tänker jag att vara noga med yttersidan samt fatta för en rörelse i innerhöft, lite framåt. Tror inte det är det bästa att fatta för ytter utan att backa med grunderna och vara mer noga.

Jag vet så väl hur det är som rider en häst som t o m erfaret fullblodsfolk beskriver som mkt elektrisk :cool: i betydelsen fruktansvärt reaktionssnabb och känslig i kombination. När det blir väldigt ivrigt och man knappt kan andas utan att det tolkas som signal så får jag backa och bli lite sträng, och inte alltför rädd att vara tydlig i hjälperna. Dvs tydlig i betydelsenn att hästen ska kunna skilja ut, (inte övertydlig och flaxande:crazy: även om man ibland känner sej sån:o)

Min kan också få för sig att det är galopp hela tiden när hon är lite taggad, speciellt i hörnpasseringar och i skritten vid "travfattningar" - då flyger hon iväg i galopp och är jättestolt :D

Men fick tipset av tränaren att tänkta extra mycket på travtakten och verkligen sitta i travtakt - "ett o två, ett o två" vid dessa tillfällen. Det har faktiskt hjälpt väldigt mycket, då jag har lätt att glömma bort detta. :p

Det händer fortfarande ibland att det blir galopp, men då kan man ju inte låta bli att skratta åt sin lilla över ambitiösa häst, och bryter av. :love:

Men när jag gör en galoppfattning så använder jag sätet, innerhöft i en liten rörelse frammåt för att hon ska föstå att då är det galoppfattning.

Hur ambitiös är du då?
Var har du benen?
PÅÅ hela tiden eller:smirk:
Släpp benen lite o gör gärna en volt i hörnet.

Kan oxå bero på att han är oaktiverad- vill mer. Sysselsätt honom mer o gör saker hela tiden.

Svarar alla :

Nej, han springer inte omkring och fnattar. Det händer oftast när vi har jobbat ett tag och han är väldigt "på" hjälperna.. connectad genom kroppen.

Jag tror absolut att det handlar om lydnad och om att invänta mig. Jag måste nog gå tillbaka och fundera över HUR gör jag galoppfattningen, måste använda inner sittben mer och inte skänkel (såsom i ben) Men det blir ändå missförstånd i en öppna tex med "taggad" häst. När jag går tillbaka till HUR jag gör galoppfattning så blir jag faktiskt osäker på vad skillnaden är? :o Hur ska då hästen veta. (jag har inte tänkt på det öht tidigare - skillnaden och vad jag gör, och inte...)

De få gånger vi har träningstävlat har jag fått rida sista hörnpasseringen innan uppridning med i princip rak häst, för att försöka forma pålle då har alltid resulterat i missförstånd, för vi har ju börjat galoppera på liknande ställe 2 gg innan? (I LB: 2:an)

Är han oaktiverad får jag inte samma reaktion.. Det är alltså när han är vaken och allert som detta händer.

Ibland utnyttjar jag lyhördheten jag då har - att träna just fattningar ur tex skritt.. Det är kanske just det jag inte ska göra :crazy:

Det jag undrar är hur jag bäst särskiljer en galoppfattning från hörnpasseringar, ridning på volt, öppna osv...

För mig är själva signalen för "galopp!" att jag ger en impuls med höften. Den signalen ger jag inte vid t ex en hörnpassering eller sluta osv.

Däremot är ju resten av hjälpgivningen väldigt lik, så det är inte så konstig om hästen missuppfattar.

utöver andra bra råd så kan du ju testa att säga "lugn..lugn...lugn" så att du har hans uppmärksamhet och lugn brukar inte kunne förväxlas med att gå fortare.

det funkar iaf på min, dels så lär hästen sig vad ens kommandon betyder (har många olika tex kort, fram etc), dels tror jag att man slappnar av mer i kroppen när man säger "lugn". om du tänker att "nu kommer han galoppera" så kan du vara helt säker på att det blir galopp...

Det behöver inte heller vara en missuppfattning, många hästar fattar galopp när dom hamnar lite bakom hjälperna för att det kan var jobbigt att utföra arbetet, inte helt ovanligt när man kommit vidare till högre nivåer och kommer åt hästen, jag tycker inte du skall börja ändra på hjälpgivningen för det utan det går bort så fort hästen har befäst sitt grundarbete mer och därmed fått lite mer styrka. Bli mer tydlig i din hjälpgivning som du gör den idag istället.

Fatta för ytter hade jag aktat mig för iallafall då du kan få rätt stora missuppfattnings problem senare i slutorna att hästen börjar fatta galopp så fort du ändrar ytterskänkelns läge. Hästen tar till galoppinslag i slutorna som det är iallafall när det blir lite jobbigt så man behöver ju inte uppmuntra till det.

jag tror att det han kommit som någon annan påpekade att han inte är riktigt lydig coh sen har han kanske gjort en galoppfattning i en hörna och i nästa hörna så tänker du - inte fatta galopp, vilket han då givetvis gör. tyvärr. Försök att rid på så han är framför dig gör lite halvhalter så han är vaken och rid lite hörnpasseringar utan att du tänker att han inte ska fatta galopp...

Lycka till!

Håller med Fio.
Jag tycker att ändra på hjälperna är ett dåligt förslag som lösning till att hästen inte riktigt är hundra mellan hjälperna i dagsläget, och för att han ibland "misstolkar". Luras inte att "kringgå" problemet på det sättet utan som andra redan sagt, basics basics och gå tillbaks till grunden när det händer.
det är ack så lätt att man lockas in i att tänka att "jamen hästen är ju så ambitiös osv", men det är ändå väldigt viktigt att direkt vara tydlig med att så menade man inte, utan "vänta på mig".
Tycker inte det låter som att han MISSTOLKAR dina hjälper utan som att han förekommer dig helt enkelt.

Jag har just haft den där perioden...
Galopp är bra :d säger hästen

Det handlar ju precis som du säger när den hamnar bakom ( vem släpper iväg den dit :angel:) , men också när det blri jobbigt för det där ytter bak när man kommer åt den....

Tycker jag .

Nu svarar jag alla i en röra igen :o Era svar tillsammans väcker lite funderingar och tankar hos mig.

Jag tror det handlar om lydnad - att invänta mig. Det låter också väldigt troligt att han brister i styrka - väljer galopp.

Men jag vill inte i detta läge "skylla" på hästen, utan jag måste på ngt vis gå tillbaka till mig själv och renodla hjälperna, där har jag nu fått klart för mig att jag ska börja träna upp fattningen så att jag tar den med höften :bow:

Ibland undrar jag ändå om han inte misstolkar - såsom när jag ska tex rida en öppna när han är är så där "på" och det blir galopp.. jag gör ingen affär av det, bryter av, gör om, det blir galopp.. bryter av osv.. Andra gånger är det tydligt att han bara inte väntar :cool: Pålle tycker också det är KUUUUL att galoppera :bump: :rofl: (är de inte söta de "små" liven)

Det spelar e.g ingen roll om det misstolkas eller han inte väntar på min signal. Jag måste renodla, han måste lära sig att vänta och jag får väl inse att Rom inte byggdes på en dag. :D

Tack så jättemycket för alla era svar, jag uppskattar dem (ingen nämnd, ingen glömd!!! ) jättemycket.

:bow:

Håller med fio, MEN det kan oxå vara så att du numera kommer åt honom o då blir det jobbig- fattar galopp för att slippa.

Jag har samma problem som du fast med sluta. Så som jag gör hjälperna för sluta och så som jag fattar galopp är exakt desamma.
Jag måste nog ändra en av dem, för även om det delvis handlar om att han fattar galopp för han inte orkar göra sluta, så är det svårt att korrigera honom för jag har fram till nu tränat mycket galoppfattningar.
Vilket skulle ni säga är skillnaden mellan galoppfattning och sluta?

Mina hästar fattar alltid i första hand för ytterskänkeln så mitt problem med missförstånd har ju uppstått ibland om jag ska rida en sluta. Dock är dessa hjälper en hel del lättare att särskilja än öppna/fattning för inner. Hästar mognar och lär sig så småning om, men ja, lär dem att fatta för ytter. Det är enligt mig så man "ska" göra och det ser betydligt prydligare ut.

Lycka till!

Ja jag har alltid lärt mig att man ska fatta för ytter, (även om min syrra som brukar lära sina hästar att fatta med enbart vikthjälper och som gör galoppombyten genom att trycka på manken säkert får hästen att fatta mycket mer rakt) och det blir då som du säger ibland missförstånd med slutan om hästen är "på".
På vilket sätt menar du att fattning för ytter/sluta är lättare att särskilja än fattning för inner/öppna?

Jag har samma problem som du fast med sluta. Så som jag gör hjälperna för sluta och så som jag fattar galopp är exakt desamma.
Jag måste nog ändra en av dem, för även om det delvis handlar om att han fattar galopp för han inte orkar göra sluta, så är det svårt att korrigera honom för jag har fram till nu tränat mycket galoppfattningar.
Vilket skulle ni säga är skillnaden mellan galoppfattning och sluta?

En sak som hjälpt mig i slutan är att jag först rider öppna några steg, då hinner jag ställa igenom hästen ordentligt och "böja den runt" min innerskänkel. Sen styr jag in den på linjen och lägger till ytterskänkeln först då. Då blir det inte problem med galoppinslag.

Om du blir mer tydlig på att fatta galopp framförallt för höften istället för skänklarna så missuppfattar inte hästen lika ofta/lika lätt hjälperna för sluta.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 473
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka