Sv: Söndagsfunderingar - galoppfattning
Sådär blir fortfarande min herre när han är för taggad. Inte av stress, utan han vill, vill, vill. Först provade jag bara ignorera, bryta av och fortsätta, men då hade vi vissa goddag yxskaft-pass där i princip allt jag sa omtolkades som galopp
Jag gjorde då, och gör fortfarande de enstaka ggr det fortfarande förekommer (sällsynt) så att jag så snart som möjligt men givetvis utan att rycka, slita och dra, bryter av och gör halt. Sen så om det nu var trav jag skulle komma i, så travar jag på volt tills jag etablerat god trav i god form igen, och så rider jag om hörnet.
Det blir helt enkelt både tristare och jobbigare att 'feltolka', och efter ett tag med den regimen så bleknade problemet gradvis för att nu vara nästan helt försvunnet.
Nu vet jag ju inte hur din herre är, men jag funderade aldrig ens på att byta hjälpgivning och fatta för ytter t ex, helt enkelt för problemet i mitt fall inte var att hästen inte kunde särskilja hjälperna, utan att han tog det mesta som en 'ursäkt' att galoppera. Var lätt att säga i min herres fall då han blir stressad och 'förtvivlad' om han inte förstår. Dvs hade han 'på riktigt' trott jag sa galopp, och jag bryter av direkt och signalerar att det är fel, så hade han blivit stressad och olycklig av att inte förstå vad som förväntades av honom. Den reaktionen uteblev dock helt, han snarare mentalt 'suckade' lite över att det inte fungerade att låtsas missförstå.
Är det däremot så att hästen har problem att särskilja hjälperna, så skulle jag inte då heller börja ändra hjälpgivning, men särskilja hjälperna så mkt det går, och ffa försöka att inte blanda likartad hjälpgivning under samma pass. Har haft en häst som hade ruskigt svårt med att koppla skillnaden mellan sidförande och galopp. var mattes fel från början med otydlig hjälpgivning, men. Där så var jag under en period NOGA med att inte rida sidvärts och galoppera på samma pass i början. Jag lät inledningsvis dessutom bli att t ex flytta ut/in bakdel/framdel även när det skulle behövts (genande i hörnen t ex) de pass där jag galopperade.
Efter ett tag blev det mindre error, och då började jag lägga in sidvärts men bara i skritt (hästen hade ännu inte börjat fatta galopp från skritt), samma pass som jag galopperade.
Det tog inte många veckor med 'uppdelningen' förrän jag kunde 'rida som vanligt' igen, men jag vinnla mig alltid om att verkligen tänka på vad jag gjorde, att verkligen inte ge dubbla eller otydliga signaler (det ska man ju alltid bemöda sig om, men det är ju lätt man slarvar.. har jag hört
)