sömstucken

S

Sellan

Kan en häst få "fångreaktioner", dvs stå konstigt med frambenen(fångställning) och puls i benen/varm i hovarna av sömstickning?
jag hade lånat ut min ponny som haft fång tidigare och fick tillbaka han med "fång". idag skoddes han om(han var nyligen omskodd) för att han va skodd så konstigt med lång tå osv. och min hovslagare sa att han var sömstucken på 3ställen i framhovarna, ända in i sulan! och sa att inget i hoven "tydde" på fång, och tyckte att det konstigt att han äns ville stå upp då en vanlig häst skulle ha vägrat! efter att han blev omskodd så släpptes han ut i hagen och sprang omkring och busade som bara den, dock något öm i hovarna.

någon med liknande erfarenheter?
hur lång tid tar det för en sömstucken häst att bli ridbar igen?

Sv: sömstucken

Min häst blev troligen sömstucken i tisdags då jag anlitade (i god tro) en hovslagare som inte var utbildad. Idag kom en annan hovis som är utbildad och bytte skor på henne och satte i sulor för säkerhets skull med bomull indränkt i jodopax.

Mitt råd till dig för att förhindra hovböld som är så himla vanligt efter sömstick är att tvätta hoven med jodopax och hålla absolut rent i boxen (mocka flera gånger om dagen) och se till att hagen är torr men ändå inte dammig. Gräshage är det bästa. Nu gäller det att under två veckor hålla infektionsrisken stången tills den minskar. Sedan ska det vara ok. Hästen kan dock bli bra redan efter någon dag, men det är den smygande infektionen som är risken. Kolla också så att hästen har fullgott stelkrampsskydd!

Kolla alltid upp om hovslagaren är medlem i SHF, de har då automatiskt en ansvarsförsäkring som täcker eventuella misstag och är utbildade. En dålig hovslagare kan förstöra hästen för all framtid!!!

Lycka till med sömsticken nu.

den som hade skott när vi hade han utlånad var en "självlärd", som vi har är utbildad, eget hovslageriföretag mm.¨

det var kanske 3veckor sedan han skoddes hos de vi lånat ut honom till, pedantiskt rent i boxen och torr lite sandig i hagen, men mkt gräsrötter så det är "fast". ska till stallet nu å kolla till honom en extra gång, han brukar ha tur så jag hoppas det går bra!
tidigare hade de lagt på sulor på honom, och då hade han fått början på hovröta, och det får de väl om man inte gör rent innan man slår på sulan?

uppdatering; Nu går han mkt mkt bättre, ingen puls å ingen värme!

Vad skönt!
En fånghäst vill man inte utsätta för smärta i hovarna igen:crazy:

Tro :devil: att en del hästar tappar förtroendet för en del "hovisar":mad:

Liknande trådar

Hästvård Min ponny fick fång igår och jag känner mig som världens sämsta hästägare som inte lyckats förebygga det :( Ponnyn i fråga har fram...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 749
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 658
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 873
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V