Inga dumma frågor alls Jag testar för PPID. EMS känns inte aktuellt för min del, mina hästar lever redan på en socker och stärkelsefattig kost och hålls i lagom hull och som du säger så vill man inte göra en glukosbelastning på rutin och jag vill inte göra det alls om det inte finns misstankar om EMS där rätt kost inte hjälper tillräckligt.Ursäkta dumma frågor men det går aldrig in riktigt i min hjärna Testar du bara för PPID? EMS så gör man glukosbelastning eller så det vill man inte göra "på rutin"? Behöver du ange orsak till varför du vill testa för PPID och hur går det till, som ett vanligt blodprov bara?
Hittills har jag bara mött oförstående och ovilja när jag frågat om liknande saker. Som att jag letar problem som inte finns när jag bara vill ha koll typ. Och jag har fortfarande svårt att förstå om detta är något jag borde kolla (ponnyras resp arab som har lätt blir överviktiga men ej haft fång) eller inte.
Jag har känt min veterinär i drygt 20 år så nej, jag behöver inte ange någon orsak. Dels för att vi känner varandra så väl, hen vet att jag vill mina djurs bästa och gör allt för dem och hen vet att min magkänsla tyvärr oftast har rätt. I just PPID-provs fallet så var hen med när min förra häst med PPID tynade bort. Hen såg honom och hen fick höra mina ångestfyllda frågor och det var hen jag ringde när jag insåg att slutet var förestående. Att hen skulle säga nej till ett prov oavsett misstanke eller inte har faktiskt aldrig föresvävat mig och om hen gjorde det så skulle jag bli mycket förvånad. Det enda "felet" med den veterinären är att hen inte har ett fullutrustat djursjukhus så jag slapp att någonsin behöva uppsöka någon annan. Det är guld värt att ha en sådan veterinär som hen.
Jag ser det såhär. När jag uppsöker en veterinär så köper jag en tjänst. Om jag vill kolla något extra utöver det som veterinären anser är ett måste och som inte skadar mitt djur att göra så bör inte veterinären säga nej. Det har hen ingen orsak till. Som djurägare är djurens hälsa mitt ansvar och som hjälp till det har vi ju veterinärer. Att de skulle neka om någon vill kolla något veterinären inte själv misstänker så kan hen visserligen säga att hen ser det som onödigt men hen bör inte neka sålänge det inte är något som kan skada djuret. Det har varit mitt resonemang på den tiden då provet inte gick att ta hemma i stallet utan enbart på klinik. Då passade jag på vid de klinikbesök som blev och inte heller då var det någon som tvekade någon längre stund på att ta det (alltså flera olika veterinärer/kliniker). Jag ser det inte som konstigare att ta prov för en så hemsk sjukdom som, om hästen får diagnosen i tidigt stadie har bra prognos och i ett senare stadie en mycket sämre än vad det är att ge hästen rätt sorts foder i lämplig mängd, att kolla parasitstatusen eller kolla mineralstatusen. Jag ser det som ett led i att hjälpa till att hålla hästen frisk.
Numera är det ett enkelt blodprov och då jag emellanåt kollar mina hästars mineralstatus så är det inte ens ett extra stick och det görs när de är dåsiga av det lugnande innan tandkollen.
PPID kan drabba alla hästar och då när vår första häst som fick PPID blev sjuk läste jag att araber oftare blev drabbade (han var arab). Detta var 2010 eller möjligtvis -11 och om det faktiskt stämmer vet jag inte. Det har ju kommit enormt mycket ny forskning sedan dess. De två jag har idag som har PPID är andra raser och jag har inte hittat något nu om att det skulle vara mer eller mindre förekommande i vissa raser men jag har ärligt talat inte letat speciellt aktivt efter just den informationen. Långt hästliv som jag länkade till ovan ger ut gratisvouchers på provtagning just för att få in mer information till forskningen om PPID och EMS.