sömstick- hur länge ont ca?

S

__Stilett__

suck. ja ngn gång ska väl kanske va den första då.
hästen som aldrig vart halt och dylikt fick besök av hovslagaren i tisdags (förra veckan) och hästen fick kollas extra noga 2 första dagarna ifall han skulle ömma, vilket han ej gjorde. (ifall hästen skulle reagerat på verkningen för hovisen hade visst tagit i lite extra än vanligt för att få fram mera "frisk hov" och få igång blodcirkulationen pga lite utorkning från snösulor). När jag hade hästen på min dag på fredagen så kände jag att han inte gick hundra rent. kunde dock ej urskilja ngn hälta men han snubblade lite på ett framben. sprang med honom på vägen och kollade och han var ej halt men "ngt var där" som det sas. På lördagen kollade jag honom på morgonen och sprang på vägen för att kolla och en synbar hälta visades fram. bara att ställa ut hästen i hagen, på kvällen när jag åkte och kollade till pålle igen var han svullen båda fram och puls båda fram. lätt värme i vardera hov, feberfri.
ringde hovis som kom direkt på förmiddagen på söndagen. Drog av skon där han markerade) märkte då att han blödde lite på hoven nära ett sömhål. (syntes ej förräns kon åkte av) sömstucken kom vi fram till.
Hovböld var det tydligen inte. (jag anade att det skulle vara det ena eller det andra) hästen fick skon på igen men inga söm i närheten av det området. Idag måndag har svullnaden på båda fram försvunnit och pulsen likaså. Han ömmar dock ännu, men det är ju förståligt.

Hur lång tid kan det ta innan hästen blir "bra igen"?
Han vilar givetvis minst 1 vecka till och börja med.

usch, sånt här gillar jag inte. Har ej vart med om just detta förut.

Oj, så allvarligt har jag aldrig varit med om att det blivit. Min häst går som vanligt dagen efter, dock tar vi det lugnt ca två-tre dagar så att han inte börjar spänna sig och får ont på andra ställen i kroppen. Samma sak gäller alla andra hästar jag träffat på. Aldrig har jag varit med om att det ska ta en hel vecka innan hästen blir ren. Men det beror kanske på hur djupt sticket är och exakt vart den träffar.

jag vet ej hur länge det kan ta, det uppkom efter skoningen och det är samma hovis som skott gångerna innan och det ej hänt. det kan vara så att han är väldigt ömfotad oxå, men hovis sa sömstick. nu börjad ehan inte markera förräns 3:e dagen efter skoning, så dessförinnan syntes inget.

Tar nog bara ett par dagar, men håll koll på att pållen inte blir varm eller får puls igen. Kan bildas hovböld. Minst en vecka för säkerhetens skull!

Vå islandshäst fick (förmodligen i torsdags) en sticka rätt in i hoven bredvid strålen upp mot ballen. Har inte visat någon hälta men igår i traven var han lite halt.

Hovis kom ut i dag och drog ut en 2,5 cm lång sticka ur strålen. Han fattade inte att hästen ens hade stött på foten! Inte jag heller, ur rann en äcklig sörja så nu har vi lite pyssel med pållen.
Tog även hål i ballen så att vi kan spola igenom.

Med det exemplet vill jag belysa att alla hästar är olika smärtåliga, våran markerade först i trav! Så gå på din känsla!

han markerar mest direkt när man springer med honom (för hand) men efter kanske några steg blir han bättre.

ja jag får hålla koll på hovböld pch puls och dylikt.
jag tvättar rent kring hoven 2 ggr/dag och kyler just nu.
och vänta, det är det jag får göra.

skulle ringa hovis om ömheten ej gått över om ett par dagar. då var det en sula som skulle slås på.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka