Sömstick & hovböld

Sv: Sömstick & hovböld

Nej det gjorde jag inte.

Åhå, det inlägg du svarade på var det här:

Intressant att du här sågar en hästägare jämns med fotknölarna, kallar denne oansvarig och att det är synd om hästen. Baserat på rena antaganden. Du har ingen aning om ägaren kanske är fullt kapabel att se om skon är sned eller rak, eller har en uppsättning riktade 'reservdojor' liggandes hemma för just sådana här tillfällen.

Du har heller ingen aning om vilken typ av kompetens för att slå på tappskor ägaren har, eller om vad det är för typ av häst skon slogs på. (T ex om det var en av de hästar som blir väldigt halt och öm och/eller på nolltid bryter sönder hoven om de går utan skor).

Så väl magstarkt inlägg tycker jag!

/Alexandra - med tappskokompetens, men som aldrig använder den (för feg *s*), men som inte tycker man ska döma och hoppa på utan att veta hela bilden. DET om något är oansvarigt.

och du svarar då:

Måste bara säga att det är konstigta att folk som gått kurs att verka sin häst inet kan få göra det varrannan gång utan att bli halshuggna.
Vill inte sno tråden och göra en diskussion om detta men bara ett sak jag reflekterade över.

och du får ihop det HUR??

Intressant att du här sågar en hästägare jämns med fotknölarna, kallar denne oansvarig och att det är synd om hästen. Baserat på rena antaganden. Du har ingen aning om ägaren kanske är fullt kapabel att se om skon är sned eller rak

Alla verkar såga alla som verkar sina hästar utan att faktiskt veta om den har tillräkligt med kunskap för att göra det, det är ju bara den som ser dennes jobb som kan säga om dom fått alla vinklar bra eller hur? det var bara det men som sagt menade jag egentligen inget illa mot dig personligen bara att det är mer okej att slå på tappskor utan att faktiskt veta om hon kan se riktigt att den inte blivit sne mm. som sagt ingen diskussion om detta nu, vill ej sno tråden.

Intressant att du här sågar en hästägare jämns med fotknölarna, kallar denne oansvarig och att det är synd om hästen. Baserat på rena antaganden. Du har ingen aning om ägaren kanske är fullt kapabel att se om skon är sned eller rak

Alla verkar såga alla som verkar sina hästar utan att faktiskt veta om den har tillräkligt med kunskap för att göra det, det är ju bara den som ser dennes jobb som kan säga om dom fått alla vinklar bra eller hur? det var bara det men som sagt menade jag egentligen inget illa mot dig personligen bara att det är mer okej att slå på tappskor utan att faktiskt veta om hon kan se riktigt att den inte blivit sne mm. som sagt ingen diskussion om detta nu, vill ej sno tråden.

Nu får du läsa igen! Jag har svarat en person, med det du har i fetstil ovan. Om du läser ser du att JAG ifrågasätter att man sågar en hästägare baserat på rena antaganden, och baserat på att man antar att djurägaren inte kan. JAG har alltså skrivit, i det du citerar och hoppar på, precis det du hoppar på mig om? (Dvs att man ska inte sitta och anta att en djurägare inte kan, och att den är inkompetent/okunnig etc, utan att VETA det)

Så, du har svarat helt fel person =)

Men härregud!
Hästägare idag vet ju för 17 inte vad en hov är ens!! Jag tycker bestämt att det är dåligt att inte utbilda sig o söka information från grunden INNAN man skaffar häst, för kan man inte (som vuxen iaf) slå i en söm rätt, så kan man inte ta rätt beslut om hästen blir sjuk eller får kolik eller vad som helst. Har sett så mkt folk som knappt vet vad fram o bak är, samm a gäller hundägandet så jag blir mörkrädd när jag ser hur hästar behandlas, I RENT OVETT!
Steg 1: Lär er att kunna ta hand om ett djur, inte bara o sätta er på ryggen o rida iväg, utbilda er från grunden. Sen kan ni ta steg 2; skaffa häst.

Inte sjutton kan jag slå i en söm. Skulle inte ens våga. Och bara för det anser du att jag inte kan fatta rätt beslut om/när min häst blir sjuk. Hur får du det att gå ihop?? Det finns massor av bra och ansvarsfulla hästägare som inte kan slå i en söm. Och bara för att man kan slå i en söm innebär ju inte det att man automatiskt kan ta hand om en häst.

Nej som sagt så menar jag bara att folk hoppar på alla som verkar sina egna hästar utan att veta fakta. och nu "skyddade" (får ej fram det rätta ordet) en som slagit på tappsko själv utan att veta dens kunskap, hoppas du förstår vad jag menar. alltså det är inte riktat mot dig egentligen, så vi lägger ner detta. Peace?

Nej som sagt så menar jag bara att folk hoppar på alla som verkar sina egna hästar utan att veta fakta. och nu "skyddade" (får ej fram det rätta ordet) en som slagit på tappsko själv utan att veta dens kunskap, hoppas du förstår vad jag menar. alltså det är inte riktat mot dig egentligen, så vi lägger ner detta. Peace?

Ah, nu förstår jag hur du menar ja. Fast det är en viss skillnad på att slå på en tappsko i de gamla sömhålen, och att verka, men.. ;)

Så bra att du förstod vad jag menade ;) Men som sagt det var inget personligt varken till dig eller ts.
Jo det är klart men alltid går det ju kanske inte använda de gamla hålen heller eller? vet ej då jag aldrig skulle slå på en tappsko. Men vissa kanske har fått hjälp av sin hovis i många år som visat och sen gått denna kurs, då tror jag dom har lite koll. Har själv varit på denna kurs för att försöka lära mig lite och jag kan säga att alla som var där var inga nybörjare, det gick snabbt och blev jättefint och helt rätt medans jag tyckte det var jättekneppigt. men har nu gått över till skor igen utav olika anledningar på de flesta men har vanlig hovslagare igen.

Om du fått sömstick borde hästen reagerat.Om du fick i sömmen så den tryckte, om den hade legat kvar, kan det,även om man drar ut den direkt, i värsta fall bli en hovböld eller hälta, men antagligen inte. Du vet om en vecka. Sätter själv på tappskor, inga problem än, jag tycker att det är bra att kunna det.

Liknande trådar

Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 655
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka