Sömstick & hovböld

Puppan

Trådstartare
Jag spikade på en tappsko, vilket jag gjort många gånger förut utan problem.
Nu fick jag hjärnsläpp vid näst sista sömmen och dänger in den nästan hela vägen med falsen åt fel håll. Den åker alltså inte ut genom hovväggen, utan är kvar inne i hoven.
Jag drar givetvis ut den och den såg inte ut att ha böjt sig så mycket.
Nu är frågan. Är det säkert att det här gav ett sömstick, kommer hovbölden som ett brev på posten?
Inom hur många dagar kan man förvänta sig den om det nu blir någon?

Jag hoppas för kung och fosterland att den på något sätt följde hovväggen utan att sticka hål in till kötthoven, men jag vet ju inte.
Hästen verkade inte reagera iallafall.

Sv: Sömstick & hovböld

Jag spikade på en tappsko, vilket jag gjort många gånger förut utan problem.
Nu fick jag hjärnsläpp vid näst sista sömmen och dänger in den nästan hela vägen med falsen åt fel håll. Den åker alltså inte ut genom hovväggen, utan är kvar inne i hoven.
Jag drar givetvis ut den och den såg inte ut att ha böjt sig så mycket.
Nu är frågan. Är det säkert att det här gav ett sömstick, kommer hovbölden som ett brev på posten?
Inom hur många dagar kan man förvänta sig den om det nu blir någon?

Jag hoppas för kung och fosterland att den på något sätt följde hovväggen utan att sticka hål in till kötthoven, men jag vet ju inte.
Hästen verkade inte reagera iallafall.

e absolut inte spec på området men tror mig veta att ifall hästen blivit sömstucken så märks det rejält.vi hade en som blev det.han hoppade på tre ben en vecka..
sen kan ju sömmarna gå in lite fel.. ja tog tyvärr ut en idiot till hovslagare o min blev halt på tre ben.. (enda han inte va halt på var ett ben där han inte slog på en sko då han hade en liten liten hovböld där)

så men vänta o se... kan ju ta ett tag me hovbölder men hade du sömstuckit den borde det märkas....

Detta är ett misstag som det inte finns några ursäkter för.
Man kollar alltid svicken innan man spikar! Man kollar alltså inte bara vilken sida av sömmen som är märkt utan man kollar svicken ordentligt då den kan vara felsvängd eller ha andra kvalitetsavikelser.
Hoppas för allt i världen att du lämnade tomt i detta sömhål så att du inte sömmade om i samma.

Nej det är inte alltid hästen reagerar direkt på ett sömstick.
För övrigt så är det inte alltid sömsticket leder till en böld men om det gör det så kan du förvänta dig en böld på fjärde dygnet.

är du hovslagare? efter som du vågar slå söm!
Jag skulle aldrig våga röra mina hästars hovar på det viset, förutom risken för att man sömsticker så kan ju skon när den lossnade ha brytits och är inte längre rätt för din hästs hov. Jag tycker synd om din häst som har en så oansvarig ägare.:cry:
Jag vet att det är gängse att slå tappskor själv men riskerna för hästarna är enorma, de kan få skador genom detta oansvariga handlande och då pratar jag inte om sömstick, med en sned sko kan din häst slå på sig och ha sönder benet, trampa på skon och bryta sönder hoven, fastna i saker osv.
Jag vill inte skapa en lång diskussion om hurvida jag har rätt eller fel jag vill bara påvisa farorna med att göra en experts arbete.:mad:

Åja nu är det en hel del hästägare som är fullt kapabla till att slå på en tappis och har sk. tappskokompetens men som sagt, man bör veta vad man gör och ha respekt för att det kan gå fel om man slarvar.

är du hovslagare? efter som du vågar slå söm!
Jag skulle aldrig våga röra mina hästars hovar på det viset, förutom risken för att man sömsticker så kan ju skon när den lossnade ha brytits och är inte längre rätt för din hästs hov. Jag tycker synd om din häst som har en så oansvarig ägare.:cry:
Jag vet att det är gängse att slå tappskor själv men riskerna för hästarna är enorma, de kan få skador genom detta oansvariga handlande och då pratar jag inte om sömstick, med en sned sko kan din häst slå på sig och ha sönder benet, trampa på skon och bryta sönder hoven, fastna i saker osv.
Jag vill inte skapa en lång diskussion om hurvida jag har rätt eller fel jag vill bara påvisa farorna med att göra en experts arbete.:mad:

Intressant att du här sågar en hästägare jämns med fotknölarna, kallar denne oansvarig och att det är synd om hästen. Baserat på rena antaganden. Du har ingen aning om ägaren kanske är fullt kapabel att se om skon är sned eller rak, eller har en uppsättning riktade 'reservdojor' liggandes hemma för just sådana här tillfällen.

Du har heller ingen aning om vilken typ av kompetens för att slå på tappskor ägaren har, eller om vad det är för typ av häst skon slogs på. (T ex om det var en av de hästar som blir väldigt halt och öm och/eller på nolltid bryter sönder hoven om de går utan skor).

Så väl magstarkt inlägg tycker jag!

/Alexandra - med tappskokompetens, men som aldrig använder den (för feg *s*), men som inte tycker man ska döma och hoppa på utan att veta hela bilden. DET om något är oansvarigt.

Normalt sett är det ju inte att spika på skon som är det svåra, det kan vem som helst lära sig hyfsat snabbt. Det är verkningen som är den verkliga utmaningen men det verkar de flesta inte ha förstått. Ett sömstick leder (i värsta fall) till en hovböld som för det mesta läker ut snabbt och smidigt. Fel benställning genom klantig verkning kan så småningom ta livet av hästen... Hurra för alla hästägare som engagerar sig i sin hästs hovar och lär sig så mycket som möjligt. Det kan vara mycket nyttigt att kunna slå på en tappsko. En häst med känsliga hovar kan hinna förstöra mycket om den går barfota innan hovis hinner dit.

Intressant att du här sågar en hästägare jämns med fotknölarna, kallar denne oansvarig och att det är synd om hästen. Baserat på rena antaganden. Du har ingen aning om ägaren kanske är fullt kapabel att se om skon är sned eller rak, eller har en uppsättning riktade 'reservdojor' liggandes hemma för just sådana här tillfällen.

Du har heller ingen aning om vilken typ av kompetens för att slå på tappskor ägaren har, eller om vad det är för typ av häst skon slogs på. (T ex om det var en av de hästar som blir väldigt halt och öm och/eller på nolltid bryter sönder hoven om de går utan skor).

Så väl magstarkt inlägg tycker jag!

/Alexandra - med tappskokompetens, men som aldrig använder den (för feg *s*), men som inte tycker man ska döma och hoppa på utan att veta hela bilden. DET om något är oansvarigt.

Tack Alexandra (och Katinkas)!

Jag har ingen ursäkt till att jag klantade mig. Förklaringar, ja men ursäkt nej. Allra minst vill jag att hästen ska fara illa och det var därför jag också slog på skon själv.

I den trakt där jag bor så är det hovslagarbrist och min egen hade inte tid att komma ut på drygt en vecka. Där står jag med en häst som mycket lätt blir varm och öm när den är oskodd + att det blir adjöss med träning och tävling om skon inte kommer på.

Jag har slagit på skor själv åtskilliga gånger, utan att min hovslagare klagat på resultatet så om hästen trampat av sig skon "fint" och jag har tillgång till en riktad doja så gör jag det själv och känner mig inte alls som nån djurplågare.

Ska jag vara riktigt petig så har jag varit med om att hovslagare som sömstuckit hästar också...

Om din häst är så känslig för att gå barfota skulle jag tro att den borde reagerat kraftigt om du sömstuckit den...
Håller tummarna att det gick bra :bump:

Ja men då var det igång!
Om man sticker ut hakan och berättar att man vänt sömen åt fel håll och spikat in den i hoven så får man nog vara beredd på kritik.
Det finns många ursäkter för felaktigt handlande tydligen. Och Puppan nämner inte att hon/han har en kurs i tappsko spikning bakom sig, jag och säkert många med mig har lite svårt för att läsa in sådant mellan raderna. Jag läste bara att hon/han klantat till det och ville veta hur länge hon/han skulle behöva vara orolig för hovböld. Jag ville i mitt svar på det bara påvisa att det fanns mer att vara orolig för.:confused:
Vilken typ av häst skriver du, när du idiot förklarar mig, hästen är väll alltid den typ som får ont i hoven när den blir sömstucken. Det fanns preparat tidigare som gjorde hovarna okänsliga för smärta men de är nu förbjudna nu tack och lov.
Från den information som gavs ursprunligen så har hästen gjorts illa, någon har klantat sig. Andra tycker oxå att det är illa.
Jag tar gärna på mig att vara idiot men jag skadar i alla fall inte mina hästar, jag har en uppsättning boots som reservhjul tills min hovis kommer. :idea:

Det är möjligt att du inte vill starta diskussion om detta, men efter ett sådant inlägg så vill jag faktiskt gärna svara....

Jag är en av dessa oansvariga hästägare som ibland slår på en tappsko själv. Det innebär inte alls att jag är lika duktig som min hovslagare (låååångt därifrån....), men under vissa omständigheter så kan jag faktiskt få på en sko utan att det innebär någon större risk för hästen. Jag har gått tappskokurs för min hovslagare, som är fullt införstådd med att jag gör detta ibland. Han har också fixat riktade reservskor åt mig, då jag varken har verktyg eller kompetens att själv rikta skor. Och eftersom reservskorna passar hästen, så är det relativt lätt att få dit dem.

Som någon skrev, så är det ju inte att få på skorna som är det riktigt svåra, utan att verka hovarna. Och det skulle jag aldrig ge mig på....

Självklart var det klantigt! Det är nog inte någon som INTE tycker det. Men att någon klantar sig och vänder sömmen åt fel håll innebär ju inte nödvändigtvis att alla som sätter på tappskor själva är inkompetenta, oansvariga djurplågare. Det anser jag inte ens att trådskaparen är....

Ja men då var det igång!

Och du lär varit fullt medveten att du startade det..

Om man sticker ut hakan och berättar att man vänt sömen åt fel håll och spikat in den i hoven så får man nog vara beredd på kritik.
Det finns många ursäkter för felaktigt handlande tydligen.

personen erkände ett misstag, har inte försökt bortförklara det, men undrar hur snart en hovböld visar sig om det blir en sådan. Självklart är det klantigt att vända sömmen åt fel håll. Jag nöjer mig dock med att personen står för det, och inte försökt bortförklara det. Misstag kan alla göra. Sen att just risken att jag ska klanta mig t ex sådär är anledningen att jag INTE vill slå på tappskor själv trots att jag har papper på att jag 'kan' det, det är för mig inte anledning att dra några förutfattade slutsatser om Puppan. Vilket jag ansåg att du gjorde.

Och Puppan nämner inte att hon/han har en kurs i tappsko spikning bakom sig, jag och säkert många med mig har lite svårt för att läsa in sådant mellan raderna. Jag läste bara att hon/han klantat till det och ville veta hur länge hon/han skulle behöva vara orolig för hovböld. Jag ville i mitt svar på det bara påvisa att det fanns mer att vara orolig för.:confused:

H* skrev heller inte att h*n INTE hade det. Du läser in att det inte finns, att det är en oansvarig ägare som utsätter hästen för lidande pga sin okunskap. Det kan vara så, men det behöver inte vara så. Och eftersom det inte ges svar på hur det är i inlägget ser jag ingen anledning att anta varken det ena eller det andra. Dvs svara p sakfrågan javisst, men rena personangrepp baserat på antaganden - nä.

Vilken typ av häst skriver du, när du idiot förklarar mig, hästen är väll alltid den typ som får ont i hoven när den blir sömstucken. Det fanns preparat tidigare som gjorde hovarna okänsliga för smärta men de är nu förbjudna nu tack och lov.

Den typ av häst som inte kan gå utan sko utan blir halt/lm, trasar sönder hoven såpass att det blir ytterst svårt för hovslagaren att sen få på skon osv. Dvs den typ av häst där det en helgdag är av stor vikt att ägaren kan få på skon igen, annars är alternativet boxvila. Det var en sån typ av häst som fick mig att skaffa mig tappskokompetens. Det hade varit oansvarigare att inte göra det. Alla hästar fungerar heller inte med boot/s.

Från den information som gavs ursprunligen så har hästen gjorts illa, någon har klantat sig. Andra tycker oxå att det är illa.

Det ÄR illa. Det hade varit lika illa om en hovslagaren gjort samma sak (jo det händer). Det är möjligt att det är 'extra illa' för personen utan erforderlig kunskap spikat på skon, men just DET vet vi inte. Men det var DET du antog, och det är det jag vänder mig emot. Att du kallar djurägaren för ansvarslös på så lösa grunder.

Jag tar gärna på mig att vara idiot men jag skadar i alla fall inte mina hästar, jag har en uppsättning boots som reservhjul tills min hovis kommer. :idea:

Väldigt tjat om idiot, såvitt jag vet har jag inte ens varit i närheten av att kalla dig det? Och boot/s är utmärkt att ha i reserv på de hästar som det fungerar för, det fungerar dock tyvärr inte på alla. (Vissa har fena på att få av sig dem, få skav, pallar inte sultrycket som blir etc)

har man tappskokompetens vet man att man inte slår på en sned sko.
och nu handlade det inte om att skon var sne, utan att hon hade råkat vända sömmen åt fel håll...
Varför finns det tappskokurser om man är oansvarig om man slår på en tappsko? Ingen hovslagare jag har träffat tycker att det är nödvändigt att ringa dom för en tappsko...
Jag har tappskokompetens men har inga verktyg och en lite bråkig häst så ja har inte gett mig på att slå på tappsko på honom...

Måste bara säga att det är konstigta att folk som gått kurs att verka sin häst inet kan få göra det varrannan gång utan att bli halshuggna.
Vill inte sno tråden och göra en diskussion om detta men bara ett sak jag reflekterade över.

Måste bara säga att det är konstigta att folk som gått kurs att verka sin häst inet kan få göra det varrannan gång utan att bli halshuggna.
Vill inte sno tråden och göra en diskussion om detta men bara ett sak jag reflekterade över.

Nu svarade du nog fel person.

Men härregud!
Hästägare idag vet ju för 17 inte vad en hov är ens!! Jag tycker bestämt att det är dåligt att inte utbilda sig o söka information från grunden INNAN man skaffar häst, för kan man inte (som vuxen iaf) slå i en söm rätt, så kan man inte ta rätt beslut om hästen blir sjuk eller får kolik eller vad som helst. Har sett så mkt folk som knappt vet vad fram o bak är, samm a gäller hundägandet så jag blir mörkrädd när jag ser hur hästar behandlas, I RENT OVETT!
Steg 1: Lär er att kunna ta hand om ett djur, inte bara o sätta er på ryggen o rida iväg, utbilda er från grunden. Sen kan ni ta steg 2; skaffa häst.

Men härregud!
Hästägare idag vet ju för 17 inte vad en hov är ens!! Jag tycker bestämt att det är dåligt att inte utbilda sig o söka information från grunden INNAN man skaffar häst, för kan man inte (som vuxen iaf) slå i en söm rätt, så kan man inte ta rätt beslut om hästen blir sjuk eller får kolik eller vad som helst. Har sett så mkt folk som knappt vet vad fram o bak är, samm a gäller hundägandet så jag blir mörkrädd när jag ser hur hästar behandlas, I RENT OVETT!
Steg 1: Lär er att kunna ta hand om ett djur, inte bara o sätta er på ryggen o rida iväg, utbilda er från grunden. Sen kan ni ta steg 2; skaffa häst.

Och du svarade nog också fel person.

Men härregud!

Finns även utbildade hovslagare som arbetat som hovslagare i flera år som felskor hästar.
Det finns läkare och veterinärer som felbehandlar sina patienter eller tror felet sitter någonstans än vad det gör.
Det finns lärare som inte kan lära sina elever rida eller läsa eller vad det nu gäller.

Att slå in en söm fel, upptäcka det på en gång och åtgärda det, är en fjärt i rymden mot alla hästar som utfodras helt fel t.ex. Hur många hästägare analyserar sitt hö och kan räkna ut en foderstat?
Och hur många ser man inte rider runt med upphissade bett i helt fel storlek?

Jag har tappskokompitens, det måste man ha för att bli diplomerad hästskötare. Vi fick även lära oss att rikta skor. Kursen var på 50 p och både praktisk och teoretisk. Och allt det vi lärde oss, kan man lära sig av sin hovslagare, ända skillnaden är att jag har ett utskrivet A4 och det har inte personen som lärt sig från sin hovslagare. Men vad säger att jag är bättre på att slå på en tappsko för det?

J
Vilken typ av häst skriver du, när du idiot förklarar mig, hästen är väll alltid den typ som får ont i hoven när den blir sömstucken.

Med all respekt, men släng dig i väggen.... Till att börja med är det stor skillnad på hovar kontra ras, sen har du ingen rätt att idiotförklara fullt kompetenta hästägare såhär. Som man bäddar får man ligga.

Liknande trådar

Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 655
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka