Sömnparalys eller nåt annat?

Agapi

Trådstartare
De senaste månaderna har det hänt ett par gånger att jag vaknat mitt i natten och sett människor i rummet. Första gången var det en grå gestalt som satt bredvid sängen och pekade finger åt mig. Jag blinkade några gånger men gestalten försvann inte. Kollade mot dörren mot köket och såg en människa komma saaakta, haltandes mot mig. Minns exakt hur "det" såg ut i vit blus/skjorta och svarta byxor, och med höger axel uppdragen mot huvudet. Kunde se det i uppemot tio sekunder innan det försvann.

Andra gången vaknade jag och såg en gestalt sitta i soffan och läsa en dagstidning. Även den stannade kvar i flera sekunder innan den helt plötsligt försvann och tidningen låg åter ihopviken på soffkanten där jag tidigare lagt den.


I julas när jag var hemma hos mina föräldrar låg jag och sov på soffan i vardagsrummet medan mina föräldrar satt i köket. Jag vaknade till och kunde inte röra mig. Tittade på mina fingrar och försökte knyta ihop handen men var helt förlamad. Såg i ögonvrån att något kom emot mig och jag försökte skrika men det gick inte. Efter en stund gick det över och jag låg och skakade efteråt och fällde t.o.m några tårar. Har aldrig varit med om något så obehagligt tidigare.
En typisk sömnparalys, alltså.

Det jag funderar på, är om människorna jag sett i mitt rum också är sömnparalyser? Det som hände i julas var inte alls samma "upplevelse", då var jag verkligen livrädd men när jag vaknat och sett människor har jag inte alls varit rädd och inte heller förlamad. Har mest tyckt det var rätt uppkäftigt av människan som satt bredvid sängen att göra fuck you-tecknet åt mig :D
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

De tillhör att man ofta har hallucinationer vid sömnparalys.
Dina är typexempel på vad man kan se i dessa.
Hjärnan är småvaken men centrumet som stimulerar drömmar och hallucinationer (drömmar är hallucinationer men då är man normalt sätt helt inne i den och yttre världen existerar inte) vilket gör att du både ser det som finns med det som inte finns.
Helt normalt men kan vara obehagligt eftersom hjärnan uppfattar det man ser som verkligt. Hjärnan är så lättlurad på det viset. Den tror på vad den ser.
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Låter som typiska sömnparalyshallucinationer. Jag får såna ibland, alltid så att allting är helt normalt i rummet förutom att det är folk som gör saker som sen inte har hänt när jag vaknar på riktigt. Dock så brukar jag alltid känna att jag är förlamad och sedan vaknar jag på riktigt strax efteråt. Det är viktigt att förstå att det bara är hallucinationer så att man inte drabbas av panik, bara acceptera att du inte är vaken och vänta ut det.
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Låter som sömnparalyshallucinationer som lilstar skriver, hade mycket sånna när jag va yngre och det återkommer även när jag sover hemma hos mina föräldrar. Sker väldigt sällan hemma men just i föräldrahemmet händer det. Vet inte varför. Har lärt mig leva med det :)
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Det låter som de andra säger som sömnparalyshallucinationer.
Jag får liknande och då ser jag ofta min hund eller mamma göra konstiga saker i rummet, det är sjukt obehagligt men jag tycker att det känns mindre obehagligt nu när jag upplevt det många gånger. Kan lixom "tänka" samtidigt och vet att det baraär nån konstig form av drömmar :eek:
Hoppas det slutar eller att hallisarna iaf slutar peka finger åt dig ;)
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Tack för era svar! Så sömnparalys behöver alltså inte alltid betyda att folk flyger på en och man ligger helt paralyserad :) Så läskigt bara med tanke på att det första gången var riktigt, riktigt obehagligt (trodde jag höll på att dö) och att dom andra gångerna har jag knappt brytt mig (har visserligen sovit med lampan tänd resten av natten ;) )

Pratade om det med mamma och hennes första kommentar var "Ja, du bor ju i ett gammalt hus..." (hyreshus byggt 1862). Mamma har varit med om lite underliga saker tidigare, likaså min mormor och moster. Då blev jag lite rädd :D
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Synerna kan upplevas på alla möjliga sätt. Jag har haft allt från abstrakta hallucinationer i färg och ljus, till att ha en skuggliknande människor som strypt mig. Vad gäller det sistnämnde upplevde jag även det fysiska i lätt andnöd och känslan av händer runt halsen.

Jag brukar fokusera på att röra tummen när jag hamnar i en paralys, får man bara minsta lilla kontakt med kroppen så vaknar man upp. Ett annat tips är att lära sig känna igen känslan av att falla i en paralys, den är jätteskön och avslappnande. Det känns verkligen som att kroppen domnar bort bit för bit. Har man sovpartner minskar också risken för paralyser.
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Fast jag känner ju aldrig av att jag håller på att falla i paralys. Jag bara vaknar mitt i natten och vips så står det människor i rummet. Nu har jag dock inte upplevt det på ett tag...

Undrar om det är också är dom som brukar flytta en av mina ljusstakar då och då? Dom jävlarna :D
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Jag har då och då sömnparalyser med hallucinationer men i mitt fall är det oftast bara ljud jag hör men ibland har jag sett väldigt konstiga skepnader. Jag tror att det i många fall där folk har sett eller hört spöken rör sig om just sömnparalyshallucinationer. Jag har även gjort tokiga (men inte farliga) saker när jag gått i sömnen som jag inte kommer ihåg i sak men som jag upptäcker dagen efter, typ att jag kissat på toa men inte spolat. Händer det dig så kanske det är du som flyttar ljusstakarna?
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

I förrgår vaknade jag igen mitt i natten. Såg ingen i rummet, men det lät som om någon sov och andades väldigt tungt. DET var läskigt...
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Man tar sitt fornuft till fanga och inser att mediala manniskor inte ar pariktigt och inte har nagot stod i forskning.
Pa sa vis vet man att det ar somnparalys
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Nej, man är så förnuftig att man inser att det finns mycket som forskningen HITTILLS inte kan förklara.
 
Sv: Sömnparalys eller nåt annat?

Man läser in sig på sömnparalys och hallucinationer och inser att allt stämmer in. Det går att lära sig att märka att man är på väg in i en sömnparalys, men då måste man bli mer medveten i sina drömmar. För mig var det tyvärr så att ju mer medveten jag blev desto lättare hade jag att hamna i sömnparalys så jag har istället lärt mig att rida ut sömnparalysen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 342
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Följer en hyfsat känd bloggare som häromdagen skrev om sömnparalys och hennes upplevelser av det. Jag tycker själva fenomenet är...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp