Somnar/trötthet under dagen - Hypotyreos?

LovingLife

Trådstartare
Nu när jag har börjat studera igen så blir det åter igen väldigt påtagligt med plötslig trötthet som jag tidigare upplevt under några års tid från och till, att till exempel när jag kör bil lite längre(timme vanligtvis) så kan jag plötsligt börja känna att ögonen blir trötta och rent av plötsligt nicka till och behöva stanna till för att blunda en stund. Även när jag varit på möten och ska fokusera på ett föredrag eller liknande ett tag så har jag fått kollegor att fnissa många gånger då jag nickat till under mötet.

Nu när jag börjat studera och sitter på x antal föreläsningar varje dag så har jag börjat fundera igen på hur normalt detta egentligen är, då jag gång på gång nickar till under var och varannan lektion. Jag måste anteckna intensivt om jag ska ha en chans att undvika detta oftast. Tidigare så har jag haft låga nivåer röda blodkroppar, anemi/järnbrist med andra ord och har trott att tröttheten berott på det nu igen, men jag har försökt att kolla blodnivåerna nu och då och har generellt lite lågt blodvärde, men inga kraftiga minskningar som jag tidigare haft.

Jag sover 7-8 timmar per natt, försöker motionerna varje dag osv. Jag fick veta att jag har PCO(en hormonstörning vanlig hos kvinnor) för några år sedan och har funderat på om det kan ha något samband. Har funderat på om det kan vara en annan typ av hormonstörning - hypotyreos.
Väldigt många av symptomen verkar stämma; väldigt dålig koncentrationsförmånga, torr hud och hår, sämre minne, kraschar alltid efter 15 på em, från och till har jag haft depressioner/nedstämdhet, låg metabolism, känner mig oftast uppblåst/svullen etc.

Om någon har nån aning om vad det kan röra sig om så vore jag väldigt tacksam!..

Enklast är väl ändå att kontakta läkare istället för att vi ska spekulera, som ändå inte kan göra något.

Senast ändrad:
Det är planen förstås, men befinner mig utomlands så det måste vänta till efter jul. Finns det någon där ute som har hypoterios eller liknande symtom så skulle det vara skönt att höra från någon om vad det rörde sig om för dem och vad det ev. då kan bero på även för min del.

Det är planen förstås, men befinner mig utomlands så det måste vänta till efter jul. Finns det någon där ute som har hypoterios eller liknande symtom så skulle det vara skönt att höra från någon om vad det rörde sig om för dem och vad det ev. då kan bero på även för min del.
Fast vad hjälper det?
Finns väl vård där du är nu med?
För övrigt hoppas jag att du inte kör när du känner dig så trött.

Nu när jag har börjat studera igen så blir det åter igen väldigt påtagligt med plötslig trötthet som jag tidigare upplevt under några års tid från och till, att till exempel när jag kör bil lite längre(timme vanligtvis) så kan jag plötsligt börja känna att ögonen blir trötta och rent av plötsligt nicka till och behöva stanna till för att blunda en stund. Även när jag varit på möten och ska fokusera på ett föredrag eller liknande ett tag så har jag fått kollegor att fnissa många gånger då jag nickat till under mötet.

Nu när jag börjat studera och sitter på x antal föreläsningar varje dag så har jag börjat fundera igen på hur normalt detta egentligen är, då jag gång på gång nickar till under var och varannan lektion. Jag måste anteckna intensivt om jag ska ha en chans att undvika detta oftast. Tidigare så har jag haft låga nivåer röda blodkroppar, anemi/järnbrist med andra ord och har trott att tröttheten berott på det nu igen, men jag har försökt att kolla blodnivåerna nu och då och har generellt lite lågt blodvärde, men inga kraftiga minskningar som jag tidigare haft.

Jag sover 7-8 timmar per natt, försöker motionerna varje dag osv. Jag fick veta att jag har PCO(en hormonstörning vanlig hos kvinnor) för några år sedan och har funderat på om det kan ha något samband. Har funderat på om det kan vara en annan typ av hormonstörning - hypotyreos.
Väldigt många av symptomen verkar stämma; väldigt dålig koncentrationsförmånga, torr hud och hår, sämre minne, kraschar alltid efter 15 på em, från och till har jag haft depressioner/nedstämdhet, låg metabolism, känner mig oftast uppblåst/svullen etc.

Om någon har nån aning om vad det kan röra sig om så vore jag väldigt tacksam!..

Jag har hypotyreos. Många av dina symptom stämmer in på mig, dock inte alla. Tröttheten är väl det värsta och även jag måste aktivera mig under föreläsningar och liknande för att inte somna. Jag äter Levaxin, men tycker inte att det hälper fullt ut. Jag har rätt dos enligt läkarna. Det finns något som heter Lio-"någonting", men det vill man inte skriva ut i Sverige så väldigt många har importerat det själva från Asien. Tills paypal stoppade betalningarna. Så nu kan man inte köpa det längre och folk mår dåligt istället. Anledningen att försäljningen stoppats är att inget medicinföretag direkt tjänar några pengar på den medicinen, utan man vill att alla ska äta Levaxin. Lio är naturligt och Levaxin är syntetiskt. Jag kan inte alla svängar. Min syster däremot är superexpert på detta då hon får mycket lite hjälp av Levaxin och står på rätt dos så man gör inget. Men bra mår hon inte. Och inte jag heller. Så bara för att du får en eventuell diagnos hypotyreos så ska du inte förvänta dig att allt fixar sig. För det kommer det inte att göra, tyvärr.

Fast vad hjälper det?
Finns väl vård där du är nu med?
För övrigt hoppas jag att du inte kör när du känner dig så trött.

Det kostar pengar att besöka läkare här och det känns bättre att gå till den jag känner hemma i Sverige om några veckor. Ser inget akut i detta då det pågått under flera års tid.
Som jag sa så stannar jag till om jag känner mig trött, men tröttheten kommer plötsligt så det är omöjligt att veta när jag sätter mig i bilen om jag kommer slås av tröttheten efter en stund eller ej.

Jag har hypotyreos. Många av dina symptom stämmer in på mig, dock inte alla. Tröttheten är väl det värsta och även jag måste aktivera mig under föreläsningar och liknande för att inte somna. Jag äter Levaxin, men tycker inte att det hälper fullt ut. Jag har rätt dos enligt läkarna. Det finns något som heter Lio-"någonting", men det vill man inte skriva ut i Sverige så väldigt många har importerat det själva från Asien. Tills paypal stoppade betalningarna. Så nu kan man inte köpa det längre och folk mår dåligt istället. Anledningen att försäljningen stoppats är att inget medicinföretag direkt tjänar några pengar på den medicinen, utan man vill att alla ska äta Levaxin. Lio är naturligt och Levaxin är syntetiskt. Jag kan inte alla svängar. Min syster däremot är superexpert på detta då hon får mycket lite hjälp av Levaxin och står på rätt dos så man gör inget. Men bra mår hon inte. Och inte jag heller. Så bara för att du får en eventuell diagnos hypotyreos så ska du inte förvänta dig att allt fixar sig. För det kommer det inte att göra, tyvärr.

Tack för att du delar med dig! Blir dock förbannad men inte särskilt förvånad om det du beskriver. Är som vanligt med läkemedelsindustrin, faktum är ju att de tjänar mer på att människor är sjuka.
Njae, jag är generellt emot användning av piller, bl.a. av anledningen ovan och att jag sett för mkt elände kring det. Är det så att inte det naturliga supplementet som faktiskt fungerar inte är tillåtet så ser jag det som en problem som måste lösas. Sen tror jag att man man kan göra mycket med kosten, vilket jag testat på själv från och till/tagit bort vissa saker ur dieten osv. vilket haft väldigt positiv effekt. Men det återstår att se vad detta kan vara, för att veta bättre hur jag ev. kan försöka behandla mig själv med rätt kost...

@LovingLife
Kan de symptom du upplever ha att göra med den strikta diet och extrema träning du enligt en tidigare tråd ägnar dig åt? Näringsbrist? Utmattning?
Hahah nja, I wish, men det var i somras och i höst har jag fått lägga den hårdare träningen och dieten åt sidan då skolan tagit upp all tid och äter normalt nu, allmänt nyttig vegetarisk kost, mkt linser och grönt.

Jag har hypotyreos. Det är svårt att säga om det är ditt problem eller ngt annat.

Jag fick ingen hjälp av Svenska vården. Då jag åkte till Spanien till min sambos vänner som är läkare och nutrist/psykoterapeut.

Det du själv kan göra för att hjälpa hormonerna balansera sig är att stryka gluten, socker, laktos och soya-produkter.
Du ska också se till att äta mycket bra fetter och äta extra salt.
Du äter lite och ofta och ser till att varje mål är balanserat med rätt mängd kolhydrater, protein och fett.
Du kan också ta extra magnesium, selen, naturlig C-vitamin(nypon, acerola etc), extra B-komplex.

Jag har enorm tur som fått komma till det här paret. De tar inga nya patienter.
Jag får också en medicin som innehåller både levaxin och lio och svinkörtel. Sånt skrivs inte ut i Sverige trots att de flesta får bättre effekt på det.
Så misstänker man sköldkörtel hade jag passat på och ta det utomlands.
Där är andra regler kring hur man undersöker, vilka värden man går efter och framför allt vilken medicin du får.

Tack för superbra tips tuaphua, det du nämner om kosten är likt det jag mått som bäst på tidigare och det är just så jag försöker äta även nu. När det gäller fetter så är det mestadels avocado och kokosolja som det består av.
Jag ska ha det i åtanke, tack igen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
370
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka