Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle hjärtat stanna av att man inte andas under en stund?
Det låter snarare som att din vän har ett hjärtfel kopplat till sin sömnapné? Jag är inte läkare och det finns säkert andra här som kan ge bra svar, men detta är saxat från Hjärt- och lungfondens hemsida angående sambandet mellan sömnapné och ökad risk för hjärtsjukdomar och stroke.Ja jag vet inte. Eller så förklarar hen som en kratta. Men min uppfattning är att hen vill få det att låta som att hen kan dö när som helst för det är så hen framställer det.
Själv tänker jag att det finns ju människor som slår rekord i att hålla andan under vatten i typ 15 min och deras hjärta fortsätter ju slå fastän dom slutar andas. Dom håller ju andan, vilket borde bli detsamma som ett andningsuppehåll?
Nåja, det är nog rätt mycket drama inblandat här och jag vill mest veta vad som är fakta och vad jag kan ta med en nypa salt![]()
@MM det låter ju som att personen tror att andningsstopp leder direkt till hjärtstopp? Men det gör det ju inte. Pulsen går ner men det dröjer ju en stund innan hjärtat stannar.
Men personen är kanske drabbad av sådant hjärtfel där hjärtat hoppar över något slag och hen därför vill överdriva det till att hen får hjärtstopp?
Vi har ju lite läkare här som säkert kan komma med lite bättre info.