Sömn på era små (2-12 månader)

ia_

Trådstartare
Vi satt ett par mammor och pratade om hur våra små sover igår på babysimmet.
de flesta såg ut så här: :eek: när jag berättade hur Maja (7 mån) sover :D

Vaknar runt kl 7
sover 08.30-10
sover 12-14
sover 16-16.30
somnar för natten 19.30
väcks vid 23 o ammar, men äter i stort sett i sömne eller somnar direkt efter
Vaknar sedan en ggr runt 04 för mat, men samma som vid 23 amningen

Hon har sovit så här sen hon var ca 2 månader, de dagar man inte är hemma eller något annat kul händer så att hon inte får sin sömn dagtid är hon riktigt grinig och sover dålig på natten också. Hon behöver helt enkelt mycket sömn!

Många av de andra mammorna var glada om de fick sina små att sova 30 min två ggr/dag.

Hur sover era små?

Sv: Sömn på era små (2-12 månader)

Oj, det var en nanig bebis! :D

Ludwig är snart 4 mån och sover ungefär såhär:

7.30 Matdags! Somnar om direkt efteråt. Sover till 10-tiden.

12-tiden somnar han igen och sover max en halvtimme.

15-tiden somnar han oftast, också bara en halvtimme.

19-tiden sover han en halvtimme till.

Sover natt vid 21.30-tiden. Och sover då hela natten.

Så sov V också från att han var 3-4 månader, förutom att han sov endast 1-1,5 timme/gång, men 4 ggr/dag han med.

När han var 7 månader plockade vi bort sena em-luren (den efter middagen, var nog mellan 17-18 ungefär), för han hade svårt att somna på kvällen.

När han var 8-9 månader började han vara väldigt svårsövd efter lunch, så då plockade vi bort 12-13-luren.
Efter det började vi begränsa lite så han sov bara 1 timme fm (9-10) och em (14-15). Efter några veckor provade vi hålla honom vaken ända till lunch och söva honom efter det, då sov han 12-14 ca, och då plockade vi bort em-luren med. För vi tyckte att det skulle vara smidigare om han sov bara 1 gg/dag men en längre stund då.

Och så sover han fortfarande, snart 12 månader:
Vaknar 6.30-7
Sover middag 11.30-14 ca ute i vagnen, går INTE att söva inne.
Somnar för natten 20.00 i egen säng, tar 5-10 minuter att söva.

Efter att jag slutade nattamma vid 11 månader började han sova hela nätterna, före det kunde han vakna och snutta 3-4 ggr/natt.

Theo är snart 6 månader och sover ungefär tre gånger om dagen, ca en timme åt gången. Han somnar vid 21-tiden och sover till ca 09.00. Vaknar inte under natten.

En dag kan se ut ungefär så här:
09.00 vaknar
Sover ca 11.30-12.30
Sover ca 14.30-15.30
Sover ca 18.00-19.00
Somnar för natten vid 21.00

Theo har sovit så här sen han var drygt tre månader. Enda skillnaden är att sovstunderna på dagen minskat och vakentiden ökar.

Min 6,5 månaders sover såhär:

19 - 07 (Väcker henne 21 och ger välling, sen brukar hon vakna någon gång runt 03-05 och äta välling)

Sedan sover hon 3 tupplurar under dagen:

09
12
15

Längden på lurarna varierar från 20 min till 1 timme.

och jag som tycker att Tor,9 månader, sover mycke...;)

Vaknar runt 7

sover fm ca 10,30-12,00

fullt ös fram till ca 14,30, sover sen ca 1h

sen lägger han sig vid 18,30, sver sen hela natten utan mat.

så här har han sovit sen han var 3 månader, dock var de två passen på fm o em längre innan:)

Ella sover också hyffsat mycket anser jag :)

Såhär kan en dag se ut, men det är ganska olika beroende på hur länge hon sover på morgonen. Men hon brukar sällan vara vaken mer än 2½ timme i sträck, ibland 3 timmar.

• Vaknar runt 8.00 och sedan är hon vaken max 2 timmar innan hon tar första tuppluren
  • sover 40min-1timme
  • Kring 11.20-12 Äter Lunch och leker lite
  • Kring 14 -15 sover hon ca 1-2 timmar

Beroende på hur sent hon sover eftermiddagsluren så sover hon en kortis till innan hon läggs för natten 20-20.30

Hon vaknar och äter 1 gg under natten :)

My, 8 månader om några dagar, sover såhär:

Vaknar för dagen prick 06:50 varje morgon (oavsett hur sent hon lagt sig:D).

Somnar vid 09:15-09:30 och sover ca 1-1 1/2 timme i sin säng.

Sover igen efter em mellisen vid 15 tiden och sover då lite varierande. Ibland sover hon bara 30min och ibland sover hon 1 timme. Det har även hänt att hon sover längre än så men det är väldigt ovanligt.

Somnar för natten någon gång mellan 19:30 och 20:30.

Under natten vaknar hon väldigt olika. Ibland upp till 7ggr/natt, men nu det sista har det varit mycket bättre. Max 3 ggr/natt och till och med två nätter då hon bara vaknat en gång! Det är omöjligt att få henne att sova mer under dagtid. I vagnen sover hon inte gärna, hon vill hellre titta på allt spännande, men lyckas jag ändå få henne att somna så sover hon väldigt kort.

//Julia

Emilia har precis börjat sova 2ggr/dag istället för 3 så vi håller på att hitta nya rutiner och vissa dagar blir röriga. Ibland blir det en sen 3: dje sovstund och då somnar hon för sent och sover dåligt. Bäst sover hon om hon somnar mellan 19-20. Oftast är ett av sovpassen ½h och det andra 1h, men det varierar vilken av sovpassen som har vilken längd.

En bra dag:

Vaknar vid 8, men vi går sällan upp fören vid 9.
Vid 10-11 brukar hon somna igen och sova mellan ½-1h
Runt 15-16 sover hon ½-1h.
Somnar runt 19-20

När vi lägger oss runt 23-24 brukar hon vakna till men då räcker det med nappen och lite vatten för att hon ska somna.
Vaknar sen ngn mer gång med nappen så somnar hon direkt.
Vid 6 brukar hon vilja äta och kan sen ha lite svårt att somna om.
Sen vaknar hon vid 8 igen.

Dåliga dagar sover hon ½h tidig kväll och somnar inte fören vid 22 eller senare och då vaknar hon många gånger på natten. Vaknar konstigt nog för dagen tidigare då också.

Senast ändrad:

*kl*
Max 9 månader sover såhär:
7-8 vaknar
ca 11 sover 1-1,5 timma
ca15 sover 45 min - 1 timma
ca 19 somnar för natten
Sover hela natten, samsover.

Isak 17 månader sover:

Vaknar ca: 6.30/07.00

Somnar igen vid 13 tiden efter lunch
Sover en timme ca

Somnar vid halv åtta och sover oftast till morgonen igen

Vi har precis tagit bort ett sovpass på dagen så nu vaknar han vid 6, är vaken till 11.30 sover nån timme och är vaken fram tills han somnar för natten vid 19.

Men han har alltid sovit mycket när han var mindre. Han har haft ungefär samma sovvanor som din Maja.. Han har alltid sovit iaf ett sovpass/dag mer än sina jämngamla kompisar.

(Rasmus är 1 år)

Elias, snart 6 månader sover uppdelat på 3 gånger.

Vaknar kanske 7-8, somnar ett par timmar senare (30 min-1 timme).

Vaken ett par timmar, sover 30min -1 timme sen har han ett långt sovpass på 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Somnar runt 19-20 o vaknar en gång under natten i några sekunder, äter ersättning 5-6 nån gång. Somnar om. Kan lika gärna somna om till 7 som 9 eller senare. Svårt o veta :D

Hanna vaknade ca 6, sov sen två halvtimmespass under dagen och somnade för natten kanske vid 21? vaknade massor med gånger på natten och ammade... :crazy: Typ 5-10 gånger normala nätter.
Såhär sov hon från att hon var ca 1 månad tills hon var ett år har jag för mig, sen sov hon en gång per dag men lite längre stund istället (1,5 timme?)

Nova-Li (lillasyster) sov bättre, hon sov nog 3-4 timmar/dag från tidig morgon (5-6) till typ 19, sen sov hon till 21 (då storasyster somnade..) och var vaken tills vi stupade i säng vid 23-tiden..
Hon ammade en hel del på nätterna hon också. Kanske 5 gånger iaf.

(inte mkt lugna kvällar med egentid inte.. alltid ett barn som var vaken).

Hon sov så tills hon var ca ett år, numera (2-2,5 år) sover hon max 1,5 timma på dagen på dagis sen sover hon ca 19.30-6 Ibland sover hon till 7, ibland till 5.30

Min döttrar var väldigt trötta av sig också. De hade nog ungefär samma sovtider som ditt barn.

små barn ska ju nanna mkt ;)
mina tvillingtroll sover som såhär (för det mesta i alla fall ;)

vaknar runt 06 och äter, sover sen igen vid 0730-09
sen ska det mumsas kl 10 för att runt 12 tiden sovas igen, så de
äter ung var 4 timme, och sover i genomsnitt en timme mellan varje mål mat.
Sen äter dom sista målet mat runt 20 tiden, för att (tro det eller ej) sova
fram till frukosten. Självklart vaknar dom under natten, men då för att bli vända eller att dom sparkat av sig täcket. Ytterst sällan vill dom ha mat under natten.
Och nämnda troll är faktiskt idag, exakt 5 månader gamla :)

Inget av mina barn tycker sömn är särskilt nödvändigt. Femmånaderskillen sover ca 3 pass per dag om ca 30 min vardera. Idag har han bara sovit 5 min i bilen på fm och sen faktiskt hela 45 min vid lunch. Kanske sover han ett pass i eftermiddag men han kan likagärna låta bli.

Han somnar vid åtta-niotiden, vaknar 2 ggr/natt och äter och sover sen längst av oss, typ åtta-halvnio.

2.5-åringen sover inget på dagtid och ca elva timmar per natt.

kl

elias (7mån) läggs vid ca20.30 men vaknar ibland runt 23 o vill ha mat igen, sen brukar han sova till ca 5.00-6.00 äta o somna om till ca 7.00 sen vill han upp!:)
vid ca 9. blir det en sovstund på ca 45min-1h
middag vid ca 11.30 sover oftast sen en timme runt kl 13
mellis vid 14-15 ca sen sover han en stunde runt kl 17 igen, ca 18.30 kvällsmat eftr den brukar han vara vaken till efter han fått sin välling runt 20.30.
så 3 gånger om dagen vilar han, kl 9,13 och 17.:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka