sommarvila?

Cilla

Trådstartare
brukar ni sommarvila era hästar? hur länge i så fall?
min plan är att vila henne vecka 32, då jag har min sista vecka på semestern. innan dess ska vi på några små tävlingar i både hopp och dressyr och även 2 ridläger. efter vecka 31 har vi inget inplanerat förrän höstträningarna kommer igång, så det känns ypperligt att låta henne vila då.

det känns som att hon har gjort sig förtjänt av en vila, men mår hästarna verkligen bra av det?

är en vecka för lite?

Sv: sommarvila?

Hej, vad som är lagom beror på hur hästen mår, nu tävlar inte jag, så jag tyker inte man kan kalla en vecka för sommar vila, det kanske är 3-4 veckor. Jag gör lite olika, ett år var han inte fräsch, då fick han bete o vila 2 månader, och lång igångsättning. Det var super den gången, han behövde det verkligen.
Men om man tävlar mkt så har man naturligtvis inte den tiden, ta ex en vecka bara skogsridning, en vecka bete, eller en vecka bete o sen en vecka bara skritt. På så sätt håller du igång, men hästen får ändå vila 2 veckor.
Gamla hästar är ju bättre att hålla igång, istf att ställa av helt, men man kan ju ändå ge dem tränings vila o bara luffsa runt.
Såhär tycker jag, inte sagt att det är rätt för det.

Det här med sommarvilans vara eller icke vara är nog väldigt personligt. Min häst kommer gå hela sommaren om inget inträffar. Det blir några dagars vila då och då efter tävlingarna men ingen mer sammanhängande vila. Jag tävlar distans och efter varje tävling blir det som sagt några dagars "vila" (skrittpromenader).
Jag vilar hellre hästen på vintern när varken jag själv eller hästen har den minsta lust att göra något.
Min tanke är att planerad vila ofta är ganska meningslös. Vilan kommer iallafall genom att man blir sjuk och inte orkar rida, man känner att hästen behöver lite ledigt, motivationen försvinner både för ryttare och häst, eller så skadar sig hästen och blir ståendes ett tag.

Nej, här blir det ingen vila. :)

Nu tävlas inte vår häst men han rids ordentligt varje vecka med dressyr, hoppning och mycket skogturer etc.

Men däremot går han på dygnet-runt-bete i minst 3 månader så jag anser att han varje dygn ändå får vara häst och ha det "gött" i hagen.

Jag menar, om man rider ca 1-2 timmar så består ju dygnet av ytterligare 22-23 timmar där han får vara ifred och pyssla med sitt. :)

Men om vi inte hade haft honom på bete och kanske haft jättetråkiga hagar så hade det varit annorlunda. Då hade jag försökt ge honom semester! :)

Så mitt svar till dig är: Hur ser hans hag-liv ut normalt sett?

hennes hagliv kommer att se ut så här:
from nästa helg, ute dygnet runt, i stor hage med 3 killkompisar.
träningar kommer att hålla på fram till v 31, då sista ridlägret är. tävlingarna består av små, små lokala dressyr och hoppsaker, en av varje. 2 ridläger, en bomkurs och en ren "lektävling". alltså bara på hobby och kul-nivå. banan kommer att besökas 3-4 dagar i veckan, skogsturer därimellan. så skritt i skogen är ingen egentlig vila för henne heller...

än s länge tycker hon att det är kul, har precis haft 2 veckor vila, eftersom hon var på hältutredning, men nu är hon igång fullt igen.

Min skogsmulle får lite vintervila han iställe...varken han eller jag vill ut ibland i snöstorm,ishalkan eller kyla. Nu har vi börjat satt i gång varandra igen så nu e vi redo för en varm och skön sommar men inte så mycket mygg så vi kan vara uta i skogen och lufsa runt i sommar!

Min kommer inte få någon planerad sommarvila.
Jag ska ju tävla och hålla igång, han har haft vintervila istället.
Sen blir det antagligen vila i ett par dagar om jag åker till landet, men inge länge eller planerat.

Juste, han kommer gå i dygnetrunt hage från början av juni.

Min häst kommer inte få någon längre sammanhängade vila. Han rids nästintill som vanligt, med reservation för väder. Skulle det vara stekhett i flera veckor så gör vi inte så mycket mer än lullar på slappa skogsrundor och han får lite vilodagar här och där. Så rent generellt så går han mindre på sommaren, men vilar inte helt.

för att jag vill själv ha lite hästpaus, och de gör så mycket för mig resten av året att jag tycker de är förtjänta av vila.

Självklart kan ajg ju någon gång under deras vila skritta ut, eller ta en liten promenad med dem, men ingen hårdare ridning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka