Sommartråd om foder till era FT-hästar

Novali01

Trådstartare
Ja, tyckte det var dags för en liten sommar tråd...hur fodrar ni era hästar under sommaren och går de på gräs?

Min 5-åring går i stor gräshage så därför begränsar jag hans utevistelse i tid istället. Han går ute mellan 07-16 varje dag. Får dessutom 3 kg fibergi och 4 kg hö/dag.
Går han ute längre blir han både för tjock och däst för att kunna tävla.:o

Sv: Sommartråd om foder till era FT-hästar

Min häst kommer att börja gå på gräs några timmar nu i juni. Dock blir det ju nästan inget hö till honom då för isf skulle han bli hur fet som helst. Han får då ca 2 kg hö sen på kvällen och 2 kg havre. Ger också ca 5 dl betfor.

Senast ändrad:

Taxen går i riktig gräshage sen en vecka tillbaka från 8 - 18 och är väl lite spärrballong nu i början men det brukar lugna sig efter en vecka - tio dagar. Får 2 kg havre, 1 kg Krafft och 3 kg natthö inne.

Kommer gå så till helgen efter midsommar då han gör sista tävlingen för i vår, sen åker han ut dygnet runt och har semester i tre veckor för att sedan sättas igång och tävlas igen i mitten på augusti. Då går han antagligen ute dygnet runt fortfarande och får antagligen nåt kg havre i samband med ridning.

5 och 6 åringen kommer att gå ute dygnet runt from nästa vecka, gräs har de ätit ett bra tag nu. De kommer att tävla hela sommaren. Kraftfoder kommer de att äta som de gör nu .

Jatza kommer vara ute ca 12-14 h på det kraftigaste betet, hon har inga problem med att hålla sig i form, måste förutom betet trycka i henne både lucern och hö annars blir hon för tunn. Anledningen till att hon är inne är mestadels att min ponny som är fångkänslig vill ha sällskap inne på natten. Hon har gått ute dygnet runt tidigare och då har hon tävlat högre än vad hon gör nu.

Taxen går i riktig gräshage sen en vecka tillbaka från 8 - 18 och är väl lite spärrballong nu i början men det brukar lugna sig efter en vecka - tio dagar. Får 2 kg havre, 1 kg Krafft och 3 kg natthö inne.

Kommer gå så till helgen efter midsommar då han gör sista tävlingen för i vår, sen åker han ut dygnet runt och har semester i tre veckor för att sedan sättas igång och tävlas igen i mitten på augusti. Då går han antagligen ute dygnet runt fortfarande och får antagligen nåt kg havre i samband med ridning.

PLEASE Lena! Sätt in en bild på din tax i gräshage...syns benen???:rofl: :devil:

Nja, det är nog gränsfall. :crazy: Men han syns när han försöker betäcka sin senaste "bitch" (som är en 30-årig valack btw :crazy: ). :idea:

Cinna går i en gräshage 7.30-16 varje dag. Ibland längre/extra på kvällen. Det är dock inte jättemycket gräs i hagen men det räcker för att hon ska äta dag ut och dag in.
Jag minns inte exakt vad hon får för mat men jag tror att hon får 5 kg hö, 2 kg havre, betfor, B-vitamin, vitlök och salt.

Enligt planerna kommer hon tävlas hela sommaren.

Min häst går ute dygnet runt from nästa vecka troligtvis. Hon kommer gå i en stor hage med massor av gräs. Och tränas och tävlas som vanligt. Hon kommer att få havre och betfor varje dag. Hon är en häst som inte lägger på sig speciellt mycket hull därför kan (måste) hon gå i en hage med massor av gräs...Mums!

Går han ute längre blir han både för tjock och däst för att kunna tävla.:o

Tack, har samma problem här! Den ene har blivit väärsta fetto de senaste veckorna, trots minimalt med mat och maximal träning..! Förstår inte vad jag gör för fel?? Han verkar totalt ha glömt bort att han består till 50% av fullblod... Brorsan däremot måste matas så mycket som möjligt för att hållas normal :smirk:, och ja, såklart, så går just de två i samma hage.

För övrigt så går både ute dygnet runt nu, är inne morg + kväll för mat. Då får den större typ 10 havrekorn och den andre MYCKET mer. Sen får de ensilage i hagen.

Min han går ikke på gräs lige nu, men når han gør det, er han ikke ud mere en 4-5 timer, da han ellers bliver for rund ;)

Våra hästar gåt ute ca 7 till 21 på sommaren. På natten går de in bla för knott och mygg, för att fullblodet inte klarar att gå ute med sina dåliga hovar och för att syrrans inte ska bli för tjock.

Under tiden de går ute får går de på mkt gräs. Ingen riskt att mina fullblodshästar blir för feta:) Syrran får däremot rida sin lite mer;)
På natten får de ett par kilo hö att tugga på.

Vår isis, som går på lösdrift, är på gräsbete från kl 8 till ca 19. Han får även kraftfoder ca 7dl havre+5dl Hippo Basic+en slurk matolja+en slurk aloevera. Han är med andra ord i det tunnaste laget för närvarande. Han får även en tuss hösilage i "natthagen". Vi får väl se när vi kan dra ner lite på maten.

Min valack går på gräsmatan ett par timmar varje dag! Sen ett par timmar i en väldigt nedgnagade hage me lite gräs rester! Han får kraft foder inne på kvällen & Morgon typ 2 kilo havre, 2 kilo kraft sport, B-vitminer mm. Men inget hö inne, han är tjock!
Han är dessutom mörk rädd å vägra vara ute på nätterna! :angel:

Fullblodet går ute i en stor gräshage dygnet runt får havre å betfoder i gång per dag! :angel:
Och är alldeles perfekt i hullet just nu! :bump: :bump:
Bägge dessa ska tävlas hela sommaren som det är planerat nu!:cool:

4-åringen vilar lite nu pg av en vrickning för någon vecka sedan. Men får oxå lite mat på kvällen, typ betfor, havre å framförallt vitlök. :rofl:

Våra hästar går ute dygnet runt när det är möjligt, dvs finns tillräckligt med mat, vissa kompletteras med kraftfoder och blir det riktigt varmt / mycke knott står dom inne på dan. Är det en stor tävling i faggorna får den hästen vara inne lite extra före för att vänja om sig med maten. Som nån skrev här så äter dom gränslöst i början men lugnar ner sig efter ett tag när dom får klart för sig att maten inte tar slut :angel:

Jag kan väl delvis räkna mig hit iaf.. :angel:

Min häst går på bete hela dagen/natten utom mellan ca 13.00-20.00
Snart kommer hon gå ute ännu mer. Dock går hon inte än på jättekraftigt bete.
Hon får pyttelite müsli att gnaga på vid insläppet, men ska snart gå över till havre istället eftersom müslit är väldigt obehövligt just nu.

Har dock kommit fram till att jag måste (super)hårdträna i sommar, för just nu passar knappt sadeln längre.
Hon måste gått upp minst 100 kg på två veckor.. :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar