Sommarstuga

crolin

Trådstartare
Nu närmar sig sommaren och vi har fått lånat sommarstuga så våra planer inför sommaren står klar ;) Vi var ute och tittade på den i lördags och jag bara längtar att få sätta fart att ordna allt inför sommaren. Är det några andra här inne som har eller ska börja fixa ordning stugan eller torpet inför sommaren?

Även om vi lånar (av en släkting till sambon) har vi fått fria tyglar att fixa i ordning stugan och trädgården. Det var helt oanvänt förra året och innan dess har det varit lite uthyrt. Ägaren själv har inte använt det på flera år därför finns det ganska mycket för oss att fixa med., vilket passar oss utmärkt :)

Här är några av våra planer
  • Fixa allrummet i storstugan
  • Göra en ny dörr till utedasset
  • Lyfta fram alla gångplattor som har mossan har gömt.
  • Ta bort gran och björk som valt att börja växa i rabatten.
  • Plantera. Rabarber och gräslök har vi bestämt ha men har ni andra förslag på ätbara växter som inte kräver så mycket skötsel?
  • Måla fönstren

Vi har lite annat också som vi kan tänka oss att fixa men det ovan är det vi först tänker lägga vikt på i första hand.

Hur ser det ut för er andra? Några planer vad som ska fixas innan och under sommaren? Nån som kanske bara har fixat allt så det bara är att åka till stugan och njuta? :)

Och som sagt vill jag ha förslag på ätbara växter som passar ens sommarstugas trädgård. :bump:
 
Sv: Sommarstuga

Potatis, sallad, rädisor, JORDGUBBAR, smultron, rabarber, hallon?, kryddväxter, squash-tomat-gurka om ni kommer vara där dagligen och kunna vattna.

Nu har jag ingen sommarstuga men väl en nyinköpt torpargård som vi ska flytta till under junimånad.
Jag kommer snabbt försöka få ovanstående växter i jorden så att jag hinner få en liten skörd, samt anlägga en "barnkammare" för perenner om jag inte hinner få iordning rabatterna. :)
Vi har massor av renovering invändigt, samt att stall och hagar ska ordnas så trädgården kommer dessvärre på sista plats i rankingen på "to do-listan"
 
Sv: Sommarstuga

Vad härligt att få flytta till en torpargård :)

Vi kommer tyvärr inte kunna vara där dagligen förutom under semestern. Det ligger dessutom en timme bort från där vi bor och sedan krävs en liten båtfärd då stugan ligger på en ö. Själva båtfärden tar knappt 5min att ro men det blir lite mer omständligt än att bara kunna ta bilen dit. Dessutom jobbar min sambo varannan helg så vi kan bara vara där ute hans lediga helger.

Borde det ändå fungerar med exempelvis jordgubbar? (det var det min sambo helst av allt vill ha :D)
 
Sv: Sommarstuga

Även om ni lånar, har ni kontrakt på det?

Så att ni inte fixar en massa och sen helt plötsligt så vill de hyra ut för någon har frågat osv, det vore så trist.
 
Sv: Sommarstuga

Nej men det är väldigt nära släkt så risken är väldigt liten. Vi betalar inte heller någon hyra, vilket vi erbjöd men ägaren tyckte inte det var nödvändigt. Så vi tycker att vi kan fixa till det som en hyra. :) Hade det varit längre bort i släktskap eller vänner hade vi självklart skrivit kontrakt men nu är det såpass nära släkt så det hade lika väl kunnat vara nån av våra föräldrar vi lånar av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp