Sv: Sommarpremiering
Ja, eftersom det hela handlar om att visa upp hästen från sin bästa sida så brukar jag anstränga mig ganska mycket innan premieringen. Men så har jag kallblod och shetland och för dem är ju premieringen viktigare än för halvbloden som har 3-årstest och kvalitetstävlan osv osv.
Förberedelser:
Skoning/ verkning ca 2 veckor innan visning
Träning ca 2 mån innan visning. Hästen skall skritta och trava jämte dig på lång tygel så att du inte stör dess rörelsemönster. Den skall också gå rakt från resp mot domaren i skritt och trav för att rörslemönstret skall synas ordentligt. Träna också på att ställa upp hästen så att domaren ser benen tydligt. Om domaren är på hästens vänstra sida skall hästens stå med vf längst fram och vb längst bak. Under buken skall hf och hb synas. Försök ändå att hitta en balans så att hästen inte blir för utstäckt eller ihoptryckt. Om den står med frambenen parallellt är inte hela världen, men bak bör den öppna upp så att domaren ser. När den skrittar och travar skall den gå i ett raskt tempo men inte stressat eller på gränsen till att den slår över i galopp.
Badar hästen dagen innan premieringen. Eftrsom du har ett halvblod skall den visas flätad i manen. Trimma gärna hovskägg och utstickande hår i öronen för ett prydligt intryck.
På premieringsdagen:
Åk i god tid. PÅ plats skall en försökran om att hästen är frisk lämnas i sekretariatet innan du lastar ur. Gå runt med hästen så att den får se sig omkring och slappnar av. Värm upp genom att även trava lite. Låt hästen stå och vila lite emellanåt. Ofta finns det en ringmaster som talar om när det är din tur, annars får du hålla ordning på vilket startnummer som är inne i ringen. Ha gärna med dig en kompis om du behöver gå på toa eller dylikt.
Vad gäller klädsel så har jag alltid vita jeans och vit skjorta eller pike. Håret flätat eller uppsatt så att det inte blåser i anskitet på mig. vita gympadojjor. Försöker att se så prydlig ut som möjligt och ge ett bra intryck. Klädsel är valfri, det finns inga regler.
Jag visar ALLTID i träns!
Fler frågor? För jag orkar inte skriva mer....just nu
Lycka till!
Häls Embla