Sommarpremiering med övergödd Späckkhuggare!

amkm

Trådstartare
Jahapp,en månad kavr och jag har en sådan ångest över hur 17 jag ska göra med mitt sto som ser ut som en övergödd späckhuggare. :crazy: :o

Vi har precis skrittat igång henne och ska börja trava lite i slutet av veckan men till saken hör att hon har föl vid sidan så jag kan ju inte direkt "svältföda" henne.. :crazy:
Det är ett Irish Cob/Tinker-sto.

Tips på vad jag ska göra åt saken??
Hur pass "hårda" är de med hullet så här på sensommaren på ett fölsto? :confused:

Sv: Sommarpremiering med övergödd Späckkhuggare!

Det ar ok att banta ner henne om folet ater sjalv. Fa i folet kraftfoder (som stoet inte far ata av), sa kan du banta ner stoet utan problem.

Fölet är född den 12/6 alltså drygt 1,5 månad gammal.
Visst pillar och plockar hon med maten,men äter det vet jag inte riktigt om hon gör,inte om jag ger henne en egen hink i allafall. :crazy:

amkm skrev:
Jahapp,en månad kavr och jag har en sådan ångest över hur 17 jag ska göra med mitt sto som ser ut som en övergödd späckhuggare. :crazy: :o

Vi har precis skrittat igång henne och ska börja trava lite i slutet av veckan men till saken hör att hon har föl vid sidan så jag kan ju inte direkt "svältföda" henne.. :crazy:
Det är ett Irish Cob/Tinker-sto.

Tips på vad jag ska göra åt saken??
Hur pass "hårda" är de med hullet så här på sensommaren på ett fölsto? :confused:
HUR lyckas du med det? att ha ett rejält överviktigt sto som har föl vid sidan??? Min normalt extremt lättfödda dam får just nu mer än dubbelt så mkt mat som hon någonsin fått för att ens behålla normalhull och då är hon ändå bara i första laktationsmånaden...
(det är inte bara så att du ser den stora buken och glömmer bort att hon är spetsig över rygg o rumpa? ;) Tyvärr ett alldeles för vanligt fenomen... :smirk: )

I övrigt, på premiering ska domarna försöka se förbi fdagsformen och avgöra stoets avelsvärde. Detta är ju naturligtvis lättare om stoet har LAGOM hull, men visst kan de se igenom det, åtminstone till viss del.

Åh,jag önskar att det vore så,men näe,hon har t om valkar "typ från manken och neråt sadelgjorsläget",revbenen de existerar helt enkelt inte. :o :o :o
Hon får som det är nu,typ 1/4's kg havre på morgonen och 5 dl betfor på kvällen och nån näve havre på det.
Hon är 147,5 cm i mkh och väger lätt 500 kg som hon står och går nu.
jag gissar att hennes lilla överhull är en kombination av gräshage året om,har för mkt hagar/mark till antalet häst..

Jag har alltså dragit ner på maten mer och mer just för att hon är så knubbig.. :o

*fnys*
Bedöm själva.. ;) :crazy: :o

Bilderna tagna i slutet av förra veckan.
b9ed766d.jpg

37be7ff6.jpg

Jag har ett Connemara sto som ar xtremt lattfodd. Hon gar inte ner ett dugg under digivandet...de gamla hastkarlarna skulle saga att hon inte var en bra mamma da hon ine ger sa mycket till folet, men alla hennes avkommor ar fina ponnier, sa den tror jag inte pa. :)

Arligt talat sa tycker inte jag att hon ser ut som en spackhuggare!!
Du kan med gott samvete ta henne som hon ar till en premiering.

ramonarunds skrev:
Arligt talat sa tycker inte jag att hon ser ut som en spackhuggare!!
Du kan med gott samvete ta henne som hon ar till en premiering.

Ok,ska försöka blunda lite,hon hinner kankse gå ner nått hekto innan då vi nu har skrittat igång henne eftersom hon ska göra bruksprovet också.

Då måste vi ha extra bra bete i Uppland/Södermanlandsregionen i år, där jag och amkm bor, för de två ston med föl vi har i vårt stall som är 3 resp 4 månader gamla är rejält trinda de med :p ...för att inte säga feta :eek: och de har inte fått något extra kraftfoder ALLS under hela sommaren förutom lite mineraler och har gått på dygnet runt bete.. Nu får de lite havre etc eftersom betet börjar tappa lite av sin näring men de behöver det inte egentligen alls hullmässigt och mjölkar som bara den... Men vi håller dem gärna som de är. Hellre en för rund fölmärr än en för tunn om man är så lyckligt lottad liksom!

Och jag garanterar att det finns inte ett toppigt kors eller muskelfattig rygg så långt ögat når på vår gård! ;) Tvärt om... Låter kanske konstigt men är helt sant :p

Så jag är VÄLDIGT glad att mitt sto ska stambokföras pappersvägen för då kan jag strunta i att hon har sisådär 75 kg extra på kroppen ;)

*hmm*
Och du har ju sett Skruttan.. :o

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka